• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Kulta17

Jag tror att om man inte haft några problem själv med att få barn är det stört omöjligt att förstå den sits de sitter i som inte kan få barn och som på olika sätt kämpar för att nå dit. Att jag skulle vara med om otaliga hormonstimuleringar, 4 insemineringar samt 2 IVF var nog aldrig något jag trodde när jag var yngre. Men nu när vi har vår dotter skulle jag aldrig vilja vara utan denna erfarenhet (men önskar den inte på någon annan) då jag fått en djupare insikt om hur skört och vackert livet är och hur häftigt det är att ett barn kan bli till. Jag undrar om de som "bara blir med barn sådär" har en aning om egentligen vad som krävs för att det ska fungera. Verkligen vet och känner. Tror inte det.

Man kan tycka vad man vill men om man inte varit i sitsen själv eller känner någon nära som upplevt denna smärta tror jag verkligen inte att man kan uttala sig på rätt sätt. Allt blir så annorlunda då.

• Mamma gås
    Mrs Anna skrev 2010-12-28 09:38:40 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men tyvärr är ju äggdonation betydligt mer komplicerat än vad det är att lämna spermier. Det är ju samma fråga gällande att det då finns barn med ens egna gener därute och det får man ju avgöra själv hur det känns. Dock påverkas ju barnen väldigt mycker av yttre miljö redan i magen så det blir ju inte riktigt som ens "egna" barn.

Men sen finns det ju de andra aspekaterna som är hormonbehandlingar, samt att äggen är bäst/flest på förhållandevis unga givare. Min syster donerade ägg för att ge sin vän förtur i kön (vännen får dock inte hennes ägg) vilket jag tycker är en fin sak att göra. Dock så var hormonbheandlingarna jobbiga och hon har fortfarande, flera år efteråt, problem med ackne. Det är inte så enkelt som att bara "ge bort" några ägg.

Själv skulle jag nog inte göra det för pengar, men för att hjälpa en vän eller släkring. Fast nu börjar jag ju tydligen bli lite gamma också :-P
    Gör ett inlägg vid sidan av Ts.. Jag har själv gjort två hormonbehandlingar inför IVF (till mig själv)  o ska göra mitt tredje nu i januari. Har som din syster fått problem med akne som inte vill ge sig efter behandlingen, men ska till apoteket idag o köpa vitamin B5 som jag blev rekommenderad att köpa för att just förhindra/förbättra akne. Jag går på alternativmedicinbehandlingar för att förbättra förutsättningarna i och med IVF behandlingarna och det var han som rekommenderade B5. Så hälsa din syster att hon kan ju alltid prova det Glad
  • Cloudy

Jag stör mig på att kvinnor förväntas ställa upp utan att få betalt, ge dem en rejäl ersättning istället för att tigga och utnyttja och spela på kvinnors samveten så hade det sett annorlunda ut.

Nu känner jag bara att barnlösa utnyttjar de som har ägg.

• Ethi
    Lavish skrev 2010-12-28 10:22:34 följande:
    Fast i mina ögon blir det mitt barn i och med att det är mina gener, mitt arvsanlag.
    Nej, det blir ditt biologiska barn, men inte ditt barn. Ditt barn har det aldrig varit. Det var ditt obefruktade ägg och ett obefruktat ägg är absolut ingenting självt (lika lite ett barn som ett obefruktat hönsägg köpt på ICA är en kyckling), vilket det var så länge som det var hos dig.

Även om ägget hade befruktats hos dig, du burit barnet, du fött barnet och sedan adopterat bort det, så hade det en gång varit ditt barn men inte längre, utan nu hade det enbart varit ditt biologiska barn och inte mer.
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 10:23:45 följande:
    Jag ska korsdonera ägg för att hjälpa min syster. Jag har även donerat blod och är anmäld i donationsregistret. Jag måste verkligen säga att det är milsmid skillnad. ÄD funderade jag i över ett år på innan jag ställde upp, blod donerar jag utan en enda eftertanke.

Man kan inte ställa de kraven på folk eller säga att de är själviska bara för att de inte donerar ägg. Det är en så pass genetiskt nedärvd instinkt att själv sprida sina gener och uppfostra sin avkomma, man vill inte "dela med sig" av den (även om det är som du säger att man inte är biologisk mamma så har ägget hälften av ens genuppsättning får ens ögon etc etc) Valet är mycket mycket svårare och det är inte egoistiskt att välja att avstå. Donera stamceller är en helt anna sak, det är inte lika privata celler man delar med sig av eller vad man ska säga.
    Jag har aldrig ställt krav eller sagt att folk är egoistiska! Sätt inte ord i min mun som jag inte har skrivit. Jag är djup tacksam för de som gör det. Om du läser mitt första inlägg så ser du det. Och jag respekterar att många människor väljer att inte göra det.

Det jag inte accepterar är när Lavish skriver att det är att leka gud eller att det finns en mening med det som blir eller inte blir. För nej, när en tragedi inträffar i livet så finns det ingen mening.

Mvh,
  • Irma01
    Lavish skrev 2010-12-28 10:22:34 följande:
    Fast i mina ögon blir det mitt barn i och med att det är mina gener, mitt arvsanlag.

Det stör mig varken att andra åker till Danmark, genomför ÄDs eller IVFer. Men för mig personligen är det inte självklart att detta är "rätt". Jag lägger mig inte i hur andra gör, de får göra som de känner är rätt.

Men väljer jag att donera mina ägg gör jag det aktivt möjligt och då har jag också ett ansvar för att det genomförs. Det är ett ansvar jag inte är beredd att ta.

Sen har jag faktiskt svårt att se att det är min personliga skyldighet att se till att din man och andra män till infertila kvinnor får barn.
    Jag har aldrig sagt att det är din skyldighet???? Var får du det ifrån??? Jag tycker bara att det är rätt magstark att påsta att man leker gud, eller att det finns en mening med att man är ofrivilligt barnlös. Och vad jag menade är att jag inte förstår varför just ÄD verkar störa dig mest. Det var allt.

Skulle aldrig i mitt liv tvinga folk att göra något de inte vill! Är bara trött på att människor som inte har en ANING om hur det är att stå iför det faktum att man aldrig kommer att kunna få barn kommer med sina besserwisser sätt och dömer en för att man, enligt dem leker gud. Lite ödmjukhet inför känslor man inte förstår om man inte upplever dem skulle inte skada....
  • Irma01
    Ethi skrev 2010-12-28 10:30:12 följande:
    Mnja... Nej, den biologiska mamman är faktiskt äggdonatorn och äggmottagaren, dvs barnets riktiga mamma, är barnets adoptivmamma. Utom i snacket om "biomammor" och "bonusmammor" då, för då är adoptivmamman plötsligt biomamma och allt blir en enda röra av begrepp...

För att svara på ts: hade jag uppfyllt kriterierna för att få donera ägg (vilket jag inte gör) och det hade varit lika riskfritt som att donera sperma, så ja, varför inte? Jag har ju ändå ingen nytta av dem... Och jag vet av egen erfarenhet att kärlek och genetik absolut inte har ett dugg med varandra att göra

Problemet är väl den där ev. förhöjda cancerrisken, som kanske eventuellt är förknippad med den hormonbehandling som krävs... Jag har en hemsk cancernoja och tror inte att jag känner att jag skulle vara beredd att låta mina egna barn växa upp utan mamma för att ett annat par ska få barn... Vilket jag samtidigt inser är en helt klart överdriven oro men den finns där 
    Nej, faktiskt inte...

Du kan väl ringa till Huddinge fertilitetsklinik, eller läsa om epigenetics, så får du se. Den genetiska mamman är donatorn, men den biologiska mamman är den som föder och bär barnet i sig, så är det faktiskt. Håller själv med ÄD så jag tror nog att jag har rätt bra koll på det...Flört
  • Irma01
    Cloudy skrev 2010-12-28 10:42:13 följande:
    Jag stör mig på att kvinnor förväntas ställa upp utan att få betalt, ge dem en rejäl ersättning istället för att tigga och utnyttja och spela på kvinnors samveten så hade det sett annorlunda ut.

Nu känner jag bara att barnlösa utnyttjar de som har ägg.
    Många i Sverige som håller på med ÄD vill just att kvinnor ska få ersättning och inte bara för förlorad inkomst. Tyvärr går det inte så fort. I Spanien tror jag att de får ungefär 900 EUR.

Att jag  och de andra som gör ÄD skulle uttnyttja de som är fertila är lite väl överdrivet eftersom de gör detta helt frivilligt....
  • Anonym (Tagit emot...)
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:55:57 följande:
    Många i Sverige som håller på med ÄD vill just att kvinnor ska få ersättning och inte bara för förlorad inkomst. Tyvärr går det inte så fort. I Spanien tror jag att de får ungefär 900 EUR.

Att jag  och de andra som gör ÄD skulle uttnyttja de som är fertila är lite väl överdrivet eftersom de gör detta helt frivilligt....
     .. tänk om man ändå fick skänka bort de redan befruktade äggen i frysen...? :)
  • artax

Alltså om jag själv var i behov av någon annans ägg för att få barn hade jag INTE gjort det!
    Jag har en vän som skulle donera ägg hon hade massa sprutor och grejer som hon tog jag vet inte hur det funkar men hon berättade att hon skulle donera och visade lite papper hon fått och visade sprutor med några hormoner i antar jag..
    Nu då varför jag inte skulle ta emot ägg, min vän tog droger under tiden hon tog dessa sprutor för att donera ägg! jag är inte hemma på det planet heller men jag vet att hon gillade att ta extasy (hur man nu stavar det).. Jag var helt förskräkt och jag är värsta moraltanten när det kommer till sånt jag lovar!
    Jag sa till henne att du kan väl för f*n inte knarka samtidigt och hon ba "varför inte?" Om det är ett dåligt ägg så blir det ju ändå missfall...

Jag skulle alltså inte lita på vart dom fått tag i detta ägget jag skulle få, någon som är desperat efter pengar el som min vän som bara "ville hjälpa dom som inte kan" men inte är nog funtade att förstå att droger inte passar ihop med detta!

Till slut så blev det ingen donation iallafall för min vän blev inlaggd på psyk och dom tyckte inte att det var lämpligt och såg till att detta avbröts. Men hon vill göra det igen, nu har hon iofs inte knarkat på kanske 4år men jag tycker inte att man är lämplig om man ens gjort det en gång!

Nu fick jag sagt det. 

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!