• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Irma01
    Ethi skrev 2010-12-28 12:35:43 följande:
    Naturligtvis, kärlek har inget med gener att göra Jag är själv mamma till två barn som vi fått genom adoption, så jag är helt överens med dig där och önskar dig all lycka till med ruvningen från det innersta av mitt hjärta

Jag värjer mig bara mot de, i mina ögon, märkliga användingarna av för mig familjära ord... I adoptionsvärlden har alltid biologisk och genetisk i detta fall betytt samma sak och man kan definivt inte  vara biologisk förälder till någon som man inte delar biologi  (dvs gener) med.
    Anonym (lagligt) skrev 2010-12-28 12:23:47 följande:
    Jag ser att diskussionen om adoption kommit upp. En mamma som får en annans ägg insatt är biologisk mor men däremot inte genetisk mor. Bioligisk mor blir man i och med att man "föder upp" barnet i sin livmoder.
    ...och biologisk far blir du av att... Öh... Titta på? Om jag skulle vara otrogen mot min man, tiga om det och ingen skulle veta att han inte var barnets genetiska pappa - skulle han då vara barnets biologiska pappa? Enligt den här definitionen, ja. Om han tvärt om var barnets genetiska far men dog dagen efter befruktningen - skulle han då vara barnets biologiska pappa? Nej. Om han reste bort i ett år efter befruktningen och sen kom tillbaka - skulle han då vara barnets biologiska far? Nej. Hur länge skulle han behöva bo med barnet för att bli barnets biologiska far? Osv osv.

Nej, jag anser fortfarande att det är en helt galen användning av ordet, men ska genast för säkerhetsskull helt enkelt bara ändra mitt eget språkbruk till genetisk förälder, så behöver det inte bli några förväxlingar
    Tack så mycket för de fina orden.Solig

Visst är det märkligt att samma ord kan användas på så olika sätt i två olika sammnhang...
  • Anonym (NEJ!)
    lokisse skrev 2010-12-28 12:26:51 följande:
    men da far du inte sätta nagra barn i livet alls jag menar cdet finns inga garantier att ditt barn inte far en kass upväxt även om du far fortsätta vara i livet. (du kan ju även raka ut för nagot)
    Men jag har lite mer kontroll över deras uppväxt i alla fall. Om jag skulle gå bort vet jag att maken tar bra hand mina barn. Annars har dessa barn många runt trygga människor omkring sig- jag känner mig trygg med det. Barn till donatorbarn har jag ingen koll på alls. Jag vet inte mer om dessa föräldrar mer än att de är barnlösa- kan vara vilken människor som helst, det finns inga kriterier för att få göra äggdonation. För det andra utsätter man kvinnan som ska donera för mycket lidande- i samband med äggplock, men det värsta lidande kan ju komma när man ser att barn faktist far illa. Nej, jag tycker inte att äggdonation är humant.
  • Ethi
    Anonym (NEJ!) skrev 2010-12-28 12:39:16 följande:
    Jag vet inte mer om dessa föräldrar mer än att de är barnlösa- kan vara vilken människor som helst, det finns inga kriterier för att få göra äggdonation.
    Fast det stämmer ju inte...

"Bedömning av parets lämplighet som föräldrar

Innan ett par blir godkända som mottagare för äggdonation måste de bedömas vara lämpliga som föräldrar. En läkare tillsammans med en beteendevetare gör en särskild prövning med hänsyn till medicinska, psykologiska och sociala förhållanden. De utreder om paret: 

Har en stabil och bestående relation.  Har förmågan att vårda och uppfostra ett barn under goda förhållanden under hela barnets uppväxttid.  Förstår innebörden av lagar och förordningar vid äggdonation, och att barnet har rätt att veta sitt genetiska ursprung. Är medvetna om att både barn, föräldrar och donator i framtiden kan ha funderingar kring de förhållanden som uppstår vid en donation.  Är fria från smitta av HIV, syfilis och hepatit B och C. En provrörsbefruktning får bara göras om det bedöms som osannolikt att smitta förs över till kvinnan eller barnet."

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Aggdonation/

• Anonym
    Men jag har lite mer kontroll över deras uppväxt i alla fall. Om jag skulle gå bort vet jag att maken tar bra hand mina barn. Annars har dessa barn många runt trygga människor omkring sig- jag känner mig trygg med det. Barn till donatorbarn har jag ingen koll på alls. Jag vet inte mer om dessa föräldrar mer än att de är barnlösa- kan vara vilken människor som helst, det finns inga kriterier för att få göra äggdonation. För det andra utsätter man kvinnan som ska donera för mycket lidande- i samband med äggplock, men det värsta lidande kan ju komma när man ser att barn faktist far illa. Nej, jag tycker inte att äggdonation är humant.
    Men ÄD är väl det mest humana man kan göra? En sådan medmänsklig gärning som detta finns knappt annars. Att få möjlighet att avhjälpa och helt bota en annans människa /pars bottenlösa sorg.

Det handlar inte om lidra sorgen eller mildra den - utan helt ta bort den genom att donera.

Medmänskilgare och humanare handling finns inte. Punkt slut.
  • lokisse
    tror du inte att alla som har barn som utsats för nagot trode att dom hadde koll och bara bra mäniskor omkring sig?
    Nej det tror jag inte!
  • Irma01
    Nej, det kan inte vara vika människor som helst...Det finn kriterier för att kunna få göra ÄD...

Så nej, dina rädlsor är helt obefogat. Och att kalla ÄD för inhumant är nog ursäkta mig det dummaste jag har läst.

Som sagt full respekt att du inte vill görs det, och att du har din åsikt, men innan man uttalar sig om saker man inte kan ska man nog söka lite information: vem som helst kan inte göra ÄD.

Mvh,
  • Lavish

Fast det är att ta stora ord i sin mun att säga att det är HELT OBEFOGAT att oroa sig för att barnet skulle få en dålig uppväxt.

Jag tror säkert att de allra flesta par som tar emot ett ägg blir bra föräldrar. Precis som jag tror att de allra flesta som blir föräldrar på något sätt blir bra föräldrar. Men det finns inga garantier att det gäller precis ALLA.

• Anonym (håller med!!)
    lindaha skrev 2010-12-27 22:26:33 följande:
    För mig är det helt otänkbart att donera ägg då det faktiskt blir mina barn rent biologiskt, jag skulle inte stå ut med tanken att mina barn finns där ute i världen utan mig.
    håller med dig!! Solig
  • Anonym (gammal)

Jag skulle kunna tänka mig att donera men vill någon ha dem? är redan 36 år gammal..

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!