• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym
    Ethi skrev 2010-12-28 11:20:40 följande:
    Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.

Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
    Jag tror faktiskt Irma har rätt där. Jag ska ju själv donera men vi har även läst på om surrogatmödraskap för eventuellt förök den vägen om inte ÄD fungerar.

Och vid surrogat så räknas tro det eller ej den födande kvinnan (surrogatet) som biologisk mamma även om det är en annans ägg som satts in. Detta är dock enbart i Sverige. Kan tänka mig det är samma som med ÄD då att den födande kvinnan den som ligger på sjukhuset och faktist krystar ut bebisen som biologisk mamma eftersom man icke gör gentest på nyfödda. Lagarna har inte hunnit med tekniken på detta område är min teroi på att det är så....
  • Anonym
    MammaMajs skrev 2010-12-28 11:47:26 följande:

Tanken slog mig precis att hon det gällde min egen syster skulle jag nog kunna tänka mig det, då får jag ju ändå umgås med barnet och se det växa upp (men jag får ju fortfarande inte så rent hypotetiskt)

För mig var det tvärtom. Jag ville korsdonera för att just min syster INTE skulle få barn från mitt ägg, jag vill INTE se barnet varje vecka och tänka på likheter och fundera på om det är mina eller min svågers ögon etc etc. Jag vill att barnets kulle vara en främling för mig som jag aldrig skulle kunna träffa.

Inför anonym donation så vi donatorer är anonyma för alltid för barnet så hae nog fler ställt upp.
  • MammaMajs
    Anonym skrev 2010-12-28 11:54:55 följande:
    För mig var det tvärtom. Jag ville korsdonera för att just min syster INTE skulle få barn från mitt ägg, jag vill INTE se barnet varje vecka och tänka på likheter och fundera på om det är mina eller min svågers ögon etc etc. Jag vill att barnets kulle vara en främling för mig som jag aldrig skulle kunna träffa.

Inför anonym donation så vi donatorer är anonyma för alltid för barnet så hae nog fler ställt upp.
    Jag är inte så insatt, vet därför inte vad korsdonera innebär?
  • mclo
    artax skrev 2010-12-28 11:35:00 följande:
    Det var här i Sverige, jag ahr ingen aning om ifall man får pengar det tog jag för givet faktiskt.. :/
    Men som sagt min vän gjorde det för att hon ville "hjälpa andra" 
    Här i Sverige kan man få 4000kr för äggdonation.
  • Anonym

Angående betalning så är jag emot det för att få fler donatorer. Absolut inte. Det kunde leda till att kvinnor som är desperata på grund av tex skuldsättning, fattigdom etc skulle överväga att donera fast de egentligen inte vill. Det är utnyttjande av fattiga kvinnor för de finns även här i Sverige.

Donera ska man endast göra om man är väl insatt i vad det innebär och inte har några andra incitament att göra det än att man vill hjälpa.

• Anonym
    MammaMajs skrev 2010-12-28 11:57:00 följande:
    Jag är inte så insatt, vet därför inte vad korsdonera innebär?
    Jag donerar ägg till ett okänt par för att då kommer min syster längre fram i ÄD-kön, hon får alltså någon annans ägg än mina. Vi gör ett trippelbyte kan man väl säga...
  • jelena2

Jag har gjort sju stycken äggutplock i samband med ivf och jag vill bara säga att det är ingen kul historia. Jag har haft otroliga smärtor och det har blivit värre för varenda gång! Så det är ingen enkel sak att donera ägg, men det är fantastiskt att det finns kvinnor som kan och vill! All heder åt dem!
    Hade jag varit yngre hade nog till och med jag övervägt det...

• Irma01
    mclo skrev 2010-12-28 11:57:59 följande:
    Här i Sverige kan man få 4000kr för äggdonation.
    Hej,

Korsdonera betyder att du har med dig en egen donator men du får inte den personen ägg utan en annan donators ägg och det paret som hade med sig den donator får din donator ägg. Detta rekommenderar ofta läkarna i stället för att mottagare tar sin systers ägg t.e

Mvh,
  • Anonym

Nä faktiskt inte. Såg en intressant dokumentär för ett tag sen där barn som hade blivit till från spermiedonationer var med. En kille tog upp perspektivet att det ALLTID ses från de barnlösas sida och inte barnens, han tyckte det var mysko att han hade massa syskon ute i världen och ville ha kontakt med dem och hade fått kontakt med dem också...det måste var svårt att inte veta var man kommer ifrån liksom, och hur många syskon man kan ha mm. 

• Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 12:02:59 följande:
    Nä faktiskt inte. Såg en intressant dokumentär för ett tag sen där barn som hade blivit till från spermiedonationer var med. En kille tog upp perspektivet att det ALLTID ses från de barnlösas sida och inte barnens, han tyckte det var mysko att han hade massa syskon ute i världen och ville ha kontakt med dem och hade fått kontakt med dem också...det måste var svårt att inte veta var man kommer ifrån liksom, och hur många syskon man kan ha mm. 

Visst kan det vara så. Men då menar du att ingen borde adoptera barn eftersom det finns risk att de vill söka sina rötter när de är stora?

Mvh,
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!