• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Irma01
    MammaMajs skrev 2010-12-28 11:17:44 följande:

Jag uppfyller inte kraven för donation pga kronisk sjukdom. Men jag känner mig tveksam till att jag skulle vilja göra det ändå, det som skall bli mina barn hör hemma hos mig jag tror att jag hade haft svårt att släppa barnet som blev med hjälp av mitt ägg. Jag skulle inte heller vilja vara surrogatmamma eller att min man donerade sperma rent spontant. Jag ser själv att det låter jätteegoistiskt och osolidariskt men så känner jag.

Däremot tycker jag att metoden är jättebra och kanske kan det vara en bra idé att ge donatorerna ersättning för att få lite fart på det hela.

Det låter inte egoistiskt, det är så du känner, och det ska alla respektera.

Själv är jag naturligtvis oerhört tacksam till den person som har donerat de ägg som jag har fått tillbaka via FET. Men jag tycker naturligvis inte att kvinnor som inte vill ge ägg är själviska eller osolidariska! Om det inte känns Ok för en, då ska man inte göra det.
  • artax
    Irma01 skrev 2010-12-28 11:16:48 följande:
    Du får ursäkta men jag har lite svårt att tro på din historia, då kontroller av donatorn är väldigt seriösa.

Men även om det nu är sant kan man inte döma bara av en erfarenhet.

Mvh,
    Ja äggen finns fr början men jag tror verkligen att droger kan vara ett problem och jag tycker inte attd en som sysslat med sånt öht ska få en chans! 
    Sen är det jäkligt konstigt att dom inte gjorde ett enkelt pissprov på henne för då hade dom ju upptäckt detta.

Sen dömmer inte jag allt med äggdonation jag säger bara att min enda erfarenhet av det är att min vän skulle donera och hon tog droger samtidigt som hon tog sprutor för äggen detta gör så att JAG inte skulle göra det andra får göra som dom vill det har jag inte sagt något om heller.

Du får tro vad du vill.. vet inte varför jag skulle hitta på detta för det är ingen rolig grej liksom, men alla får tro vad dom vill. 
  • Irma01
    Ethi skrev 2010-12-28 11:20:40 följande:
    Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.

Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
    Nej, jag har under hela processen inte sett en enda gång  ordet adopterar. Så, nej jag har inte adopterat någonting. Nu gjorde jag ju ÄD i Spanien denna gång, och deras lagstiftning är kanske annorlunda.

När det gäller din motfråga kan det ju inte besvara eftersom män inte kan bära barn, så kan man inte säga en sådan sak. men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare.

För mig är ju mamma och pappa de som finns där för barnet, som älskar den, stöttar den osv...jag bryr mig inte ett smack om genetik faktiskt.

Mvh,
  • Ethi
    MammaMajs skrev 2010-12-28 11:20:51 följande:
    Fast det tycker jag är en lite märklig definition, det innebär i så fall att en surrogatmamma blir barnets biologiska mamma och kvinnan som det inplanterade ägget kommer ifrån endast genetisk mamma?
    Precis... Det blir ju snurrigt. Dessutom saknar alla barn med en frånvararande genetisk pappa (oavsett orsak) med det resonemanget biologiska fäder... Och frågan är väl var gränsen går för att även en närvarande genetisk pappa ska få klassas som biologisk, eftersom han i så fall måste påverka barnet i magen... Betyder det att en pappa som misshandlar mamman är mer biologisk pappa än den som inte gör det? Hm...
  • Reglementet

Skulle aldrig donera mina ägg om jag inte fick mycket betalt för det. Ser ingen anledning att genomgå något sådant och inte få något för det.

*Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    artax skrev 2010-12-28 11:02:59 följande:
    Alltså om jag själv var i behov av någon annans ägg för att få barn hade jag INTE gjort det!
    Jag har en vän som skulle donera ägg hon hade massa sprutor och grejer som hon tog jag vet inte hur det funkar men hon berättade att hon skulle donera och visade lite papper hon fått och visade sprutor med några hormoner i antar jag..
    Nu då varför jag inte skulle ta emot ägg, min vän tog droger under tiden hon tog dessa sprutor för att donera ägg! jag är inte hemma på det planet heller men jag vet att hon gillade att ta extasy (hur man nu stavar det).. Jag var helt förskräkt och jag är värsta moraltanten när det kommer till sånt jag lovar!
    Jag sa till henne att du kan väl för f*n inte knarka samtidigt och hon ba "varför inte?" Om det är ett dåligt ägg så blir det ju ändå missfall...

Jag skulle alltså inte lita på vart dom fått tag i detta ägget jag skulle få, någon som är desperat efter pengar el som min vän som bara "ville hjälpa dom som inte kan" men inte är nog funtade att förstå att droger inte passar ihop med detta!

Till slut så blev det ingen donation iallafall för min vän blev inlaggd på psyk och dom tyckte inte att det var lämpligt och såg till att detta avbröts. Men hon vill göra det igen, nu har hon iofs inte knarkat på kanske 4år men jag tycker inte att man är lämplig om man ens gjort det en gång!

Nu fick jag sagt det. 
    Man får ju inga pengar här i Sverige, var det i USA?
    *Kommersiellt budskap*
  • artax
    Reglementet skrev 2010-12-28 11:32:40 följande:
    Man får ju inga pengar här i Sverige, var det i USA?
    Det var här i Sverige, jag ahr ingen aning om ifall man får pengar det tog jag för givet faktiskt.. :/
    Men som sagt min vän gjorde det för att hon ville "hjälpa andra" 
  • Freijah

Jag har funderat på att göra ÄD när jag e "klar" med att få egna barn, känner dock att jag vill veta mer om det innan det är dags, men jag har gott om tid på mig, min första son är bara en månad och jag vill ha 2-3 barn. :p

• Emeliie89

Jag har ett eget barn men skulle aldrig donera av den enkla anledningen att jag inte vill att någon annan ska bli förälder åt mitt barn. För det är ju faktiskt så det blir.

• MammaMajs

Tanken slog mig precis att hon det gällde min egen syster skulle jag nog kunna tänka mig det, då får jag ju ändå umgås med barnet och se det växa upp (men jag får ju fortfarande inte så rent hypotetiskt)

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!