• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym (Jag vill!)
    Anonym skrev 2010-12-28 00:03:56 följande:
    Det är oetiskt, mixtrande med naturen. nån måtta får det vara på hur mkt man ska göra för att få barn.
    My goodness. Du är oetisk. Var vänlig lämna denna tråden, den skulle från början inte handla om huruvida det var etiskt försvarbart eller inte, med äggdonation. Du kan lämna tråden eftersom det här är någonting som existerar och du kommer inte att få det att upphöra med dina människofientliga inlägg, alltså tillför det inte något i debatten. 
    God natt.  
  • Fru U
    Anonym skrev 2010-12-28 00:03:56 följande:
    Det är oetiskt, mixtrande med naturen. nån måtta får det vara på hur mkt man ska göra för att få barn.
    Är det synd om barnet menar du?
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • NKmamma
    Anonym skrev 2010-12-28 00:00:29 följande:
    Lika hemskt det. Tycker det är så ego av kvinnor att åka till danmark istället för att hitta en far till sitt barn.

Eh så om kvinnan inte funnit den rätta och har en stor barnlängtan så ska dom alltså låta bli?

• Anonym (IVF:are)
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-28 00:12:17 följande:
    Såg innan att du undrade hur det gick till, och jag tror att du bara kan kontakta det sjukhus där du lämnar blod och fråga mer, jag vet inte mer än att i Malmö kontaktar du RMC (Reproduktionsmedicinskt centrum) och likaså i Linköping och jag vet inte vilka det är som gör det i sthlm och gbg, men det borde vara lätt att ta reda på! Bara googla Ägg-donation så får du reda på mer! :)
    Antar att det går till som inför en IVF:

Man nerregleras med nässpray, tre ggr/dag på exakta tider i ca 2 veckors tid, sedan tar man en spruta en gång per dag samtidigt som sprayningarna fortsätter men i halv dos under ytterligare ca två veckor. Allt följs upp med regelbundna blodprover och ultraljud. När det sedan är dags för äggplock görs detta genom att en nål sticks in genom slidväggen och man suger ut äggen... 

• NKmamma

Kan fylla i med att man först får träffa en läkare och en kurator samt ta infektionsprover vid två tillfällen (6 månader emellan)

• Anonym
    NKmamma skrev 2010-12-28 00:11:39 följande:

Eh så om kvinnan inte funnit den rätta och har en stor barnlängtan så ska dom alltså låta bli?

jaa, hur gjorde man förr?
  • NKmamma
    Anonym skrev 2010-12-28 00:33:15 följande:
    Inget. Detta är ju inget nytt iaf inte utanför sverige. Men nu finns möjligheten så det är bara att digga läget.
  • NKmamma
    Anonym skrev 2010-12-28 00:33:15 följande:
    Hur långt bak är längesen för dig?
  • Anonym (grandwolf)

Siskussionen dyker ju upp lite nu o då i fl. Frågan är inte så enkel som att "sonera lite ägg" ... man skall gå igenom en för många tuff hormonreglering, göra ett äggplockningsingrepp och sedan leva med att man har en eller flera genetiska avkommor som man inte vet något om .... kan jämställas med att adoptera tycker jag och den dag barnet uppdagar att det är fött av "fel" mamma så kommer frågorna som skall besvaras ....

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!