• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Lavish
    Lavish skrev 2010-12-28 12:22:37 följande:
    Givetvis, det var mitt biologiska barn jag menade med "mitt barn". Sjävklart blir det inte mitt barn i någon annan mening om jag inte tar hand om det och tar ansvar gentemot det.

Du behöver inte tycka att det finns en mening i tillvaron. Men jag gör det.
    Oj nu blev det fel. Den första biten skulle vara ett svar till inlägget om biologiska barn/mitt barn. Vet inte hur citatfunktionen fick till detta men. Ber om ursäkt för all möjlig förvirring iaf.
  • Anonym (lagligt)

Jag ser att diskussionen om adoption kommit upp. En mamma som får en annans ägg insatt är biologisk mor men däremot inte genetisk mor. Bioligisk mor blir man i och med att man "föder upp" barnet i sin livmoder.

• Anonym (NEJ!)

Nej jag skulle inte donera för att det inte finns något som garanterar att dessa barn får en bra uppväxtmiljö. Mitt hjärta skulle gå sönder av vetskapen att min genetiska avkomma kan utsättas för sexuella övergrepp eller misshandel. Faktorer som jag inte har någon kontroll över. Alla barn förtjänar en bra uppväxt. Världen är redan överbefolkad som den är. Jag tycker barnlösa kan adoptera. Tycker ej att äggdonation är etiskt riktigt.

• lokisse
    Anonym skrev 2010-12-28 12:21:37 följande:
    Jag skulle aldrig donera ägg eller vilja se min man donera sperma, det är befängt när det finns så många barn  i världen som faktiskt behöver en mamma och pappa. Varför inte adoptera? 
    och du ser ingen skilnad i att adoptera ett barn och att faktiskt föda ett? i sa fall borde det vara lika dumt att fa barn av egen maskin när det finns barn att adoptera.
    Nej det tror jag inte!
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 12:21:37 följande:
    Jag skulle aldrig donera ägg eller vilja se min man donera sperma, det är befängt när det finns så många barn  i världen som faktiskt behöver en mamma och pappa. Varför inte adoptera? 
    Jag kan svara för mig själv: eftersom jag har haft cancer får jag inte adoptera, även om jag är friskföklarad. Så för min del är ÄD enda vägen.

Och även så: varför adopterar inte barn själv då? Bara för att man kan få egna barn, betyder det inte att alla barnlösas uppgift är att adoptera barn och rädda dem. Det kan fertila par också göra.

En del män vill faktiskt också gärna ha ett genetisk barn till exempel, vissa par orkar bara inte med den enorma processen som adoption är, vissa kommer att ha blivit för gamla när deras tur väl har kommit osv...Det finns massvis av anledningar...

Moget dessutom att kasta ur sig din kommentar som visar på 0 ödmjukhet och inte ens kunna stå för den...
  • lokisse
    Anonym (NEJ!) skrev 2010-12-28 12:24:10 följande:

Nej jag skulle inte donera för att det inte finns något som garanterar att dessa barn får en bra uppväxtmiljö. Mitt hjärta skulle gå sönder av vetskapen att min genetiska avkomma kan utsättas för sexuella övergrepp eller misshandel. Faktorer som jag inte har någon kontroll över. Alla barn förtjänar en bra uppväxt. Världen är redan överbefolkad som den är. Jag tycker barnlösa kan adoptera. Tycker ej att äggdonation är etiskt riktigt.

men da far du inte sätta nagra barn i livet alls jag menar cdet finns inga garantier att ditt barn inte far en kass upväxt även om du far fortsätta vara i livet. (du kan ju även raka ut för nagot)
    Nej det tror jag inte!
  • Irma01
    Lavish skrev 2010-12-28 12:20:53 följande:
    Du började skriva en massa om att det är synd om män som inte får bli pappor som ett svar på mitt inlägg att JAG PERSONLIGEN inte vill donera ägg men inte bryr mig hur andra gör. Så hur ska jag annars tolka det än att du anser det vara min personliga skyldighet?

Var fick du intrycket ifrån att ÄD "stör mig mest"? Stör mig mest av vad? Jag har väl inte skrivit att ÄD stör mig överhuvudtaget? Jag vill bara inte personligen ta del av det eftersom jag uppfattar det som etiskt tvivelaktigt. Hur  andra gör lägger jag mig inte i.

Jag förstår inte heller hur du fick mitt inlägg till att jag dömer ofrivilligt barnlösa.
    Så här skrev du SJÄLV:

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir.

Och du får ursäkta visst du har fullständig rätt av ha din åsikt, men att kasta i ansiktet på en barnlös person att det är mening med hennes liv är faktiskt inte trevligt. PUNKT SLUT

Vi kan väl vara rörande överens om att vara oense.Flört

Om du missförstod vad jag sa om män, så ber jag om ursäkt, jag pratade givetgis inte om vad du gör eller inte. Som jag har skrivit flera ggr i tråden respkterar jag fullständigt att alla gör som de vill. Men kom inte och säg till mig att jag leker gud för att jag gör ÄD, det var just DET som stör mig. Och jag har all rätt att känna så.

Mvh,
  • Ethi
    Irma01 skrev 2010-12-28 12:16:44 följande:
    Visst är det snurrigt!Flört Men i slutändan är väl det viktigaste att barnet kommer till en kärleksfull hem eller hur?
    Naturligtvis, kärlek har inget med gener att göra Jag är själv mamma till två barn som vi fått genom adoption, så jag är helt överens med dig där och önskar dig all lycka till med ruvningen från det innersta av mitt hjärta

Jag värjer mig bara mot de, i mina ögon, märkliga användingarna av för mig familjära ord... I adoptionsvärlden har alltid biologisk och genetisk i detta fall betytt samma sak och man kan definivt inte  vara biologisk förälder till någon som man inte delar biologi  (dvs gener) med.
    Anonym (lagligt) skrev 2010-12-28 12:23:47 följande:
    Jag ser att diskussionen om adoption kommit upp. En mamma som får en annans ägg insatt är biologisk mor men däremot inte genetisk mor. Bioligisk mor blir man i och med att man "föder upp" barnet i sin livmoder.
    ...och biologisk far blir du av att... Öh... Titta på? Om jag skulle vara otrogen mot min man, tiga om det och ingen skulle veta att han inte var barnets genetiska pappa - skulle han då vara barnets biologiska pappa? Enligt den här definitionen, ja. Om han tvärt om var barnets genetiska far men dog dagen efter befruktningen - skulle han vara barnets biologiska pappa? Nej. Om han reste bort i ett år efter befruktningen och sen kom tillbaka - skulle han vara barnets biologiska far? Nej. Hur länge skulle han behöva bo med barnet för att bli barnets biologiska far? Osv osv.

Nej, jag anser fortfarande att det är en helt galen användning av ordet, men ska genast för säkerhetsskull helt enkelt bara ändra mitt eget språkbruk till genetisk förälder, så behöver det inte bli några förväxlingar
  • Irma01
    Anonym (NEJ!) skrev 2010-12-28 12:24:10 följande:

För din information kan jag bara säga så här: barn som kommer via ÄD kommer till par som har längtat och längtat efter en liten och kämpat på vägen dit, dvs par som ofta är väldig samsvetsade med tanke på allt man går igenom innnan man ens börjar ÄD processen. Det vill säga att i de allra flesta fall kommer de till otroligt kärleksfulla hem.

Sedan respekterar jag absolut att du inte vill göra det, självklart men jag tror nog att dina rädlsor som du skriver om i tråden är ganska obefogade.
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 12:32:56 följande:
    Så här skrev du SJÄLV:

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir.

Och du får ursäkta visst du har fullständig rätt av ha din åsikt, men att kasta i ansiktet på en barnlös person att det är mening med hennes liv är faktiskt inte trevligt. PUNKT SLUT

Vi kan väl vara rörande överens om att vara oense.Flört

Om du missförstod vad jag sa om män, så ber jag om ursäkt, jag pratade givetgis inte om vad du gör eller inte. Som jag har skrivit flera ggr i tråden respkterar jag fullständigt att alla gör som de vill. Men kom inte och säg till mig att jag leker gud för att jag gör ÄD, det var just DET som stör mig. Och jag har all rätt att känna så.

Mvh,
    Tja det var inte min mening att såra någon men jag trodde att tråden handlade om att donera ägg eller inte. Mitt inlägg var inte riktad mot någon särskild utan ett allmänt svar på TS. Givetvis kan man å andra sidan resonera att om det verkligen inte ska bli barn så ska det inte, ÄD eller inte, och att man då lika gärna kan göra ÄD. Så jag är mer ambivalent än säker.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!