• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym (lagligt)
    Ethi skrev 2010-12-28 12:35:43 följande:
    Naturligtvis, kärlek har inget med gener att göra Jag är själv mamma till två barn som vi fått genom adoption, så jag är helt överens med dig där och önskar dig all lycka till med ruvningen från det innersta av mitt hjärta

Jag värjer mig bara mot de, i mina ögon, märkliga användingarna av för mig familjära ord... I adoptionsvärlden har alltid biologisk och genetisk i detta fall betytt samma sak och man kan definivt inte  vara biologisk förälder till någon som man inte delar biologi  (dvs gener) med.
    Anonym (lagligt) skrev 2010-12-28 12:23:47 följande:
    Jag ser att diskussionen om adoption kommit upp. En mamma som får en annans ägg insatt är biologisk mor men däremot inte genetisk mor. Bioligisk mor blir man i och med att man "föder upp" barnet i sin livmoder.
    ...och biologisk far blir du av att... Öh... Titta på? Om jag skulle vara otrogen mot min man, tiga om det och ingen skulle veta att han inte var barnets genetiska pappa - skulle han då vara barnets biologiska pappa? Enligt den här definitionen, ja. Om han tvärt om var barnets genetiska far men dog dagen efter befruktningen - skulle han då vara barnets biologiska pappa? Nej. Om han reste bort i ett år efter befruktningen och sen kom tillbaka - skulle han då vara barnets biologiska far? Nej. Hur länge skulle han behöva bo med barnet för att bli barnets biologiska far? Osv osv.

Nej, jag anser fortfarande att det är en helt galen användning av ordet, men ska genast för säkerhetsskull helt enkelt bara ändra mitt eget språkbruk till genetisk förälder, så behöver det inte bli några förväxlingar
    En far kan bara leverera sperman och inte se till att sperman blir livsdugligt. Jag tycker nog att det är en ganska stor skillnad. Biologisk mor blir du ju inte för att du levererar ägget utan för att du "tar hand om" ägget så att det blir livsdugligt. En man kan ALDRIG göra detta  så definitionen faller faktiskt inte
  • pojkens

Jag har funderat på att donera ägg sedan om det skulle visa sig att de är dugliga. Nu har jag bara ett barn och vill gärna ha ett barn till. Men sedan kan jag allvarligt tänka mig att donera ägg, även om det är hormonbehandlingar involverade etc. Jag ser ingen koppling mellan att mitt donerade ägg skulle vara "mitt barn". Ägget kommer med stor sannolikhet till en familj som försökt få barn länge och alltså rimligtvis är väldigt måna om att få barn och ta hand om dem väl. Det finns aldrig garantier, men jag skulle nog inte ligga vaken om näterna och fundera på om mina ägg "mådde bra". 
    Blir man uppsökt efter 18 år kanske det känns konstigt, men samtidigt tror jag inte att det skulle vara så stora förväntningar, Kommer det en 18-åring och vill se vem jag är så blir det ju mest roligt förhoppnignsvis att se att någon faktiskt fick ett barn tack vare mitt ägg, och kanske kan det vara till hjälp för den personen att träffa mig, kanske itne alls.

Angående ersättning så kan jag tycka att man faktiskt itne ska få en massa pengar för det. Jag vet itne vad ersättningen är idag, men ersättning för förlorad arbetsinkomst (schabon då) eller liknande är rimligt. Men samtidigt så ska det inte bli en marknad där folk som är i behov av pengar kan ser detta som en utväg. I länder där man får ersättning för att bära barn och donera njurar är det en industri som bara utnyttjar den fattiga befolkningen, med enorma bieffekter. Samma sak  gäller ju medicinska experiment i sverige, man kan inte tjäna stora pengar på et, helt enkelt för att delar av befolkningen inte ska "tvingas" sälja sin kropp för pengar och senare kanske ångra besluten. Åggdonationsbeslut ska komma från hjärtat, inte plånboken. 

• slemtorsk i din bralla

jag får inte donera ägg av flera orsaker trots att jag är frisk och själv varit gravid (och blivit ganska lätt tidigare i livet) men jag fick inte....

Det är ganska hårda regler för att få donera så det är inte bara att traska in och plocka ut ägg, plus att det faktiskt är en ganska omständig procedur med medicinering och ingrepp inblandade, ingrepp som kan ge komplikationer så det är inte helt rätt att sitta och kräva att fler borde göra det. Däremot borde mer information gå ut om både sperma- och äggdonation så folk känner till det hela.

När jag väl VILLE bli gravid var det jätteproblem för mig och min dåvarande, dock inte pga mig fick vi veta senare så jag vet hur det är att vara ofrivilligt barnlös, jag skulle ALDRIG ha krävt donation av någon utan var bara väldigt väldigt tacksam för den läkarhjälp som erbjöds (och som jag dock sedemera till slut inte behövde använda mig utav)

• littlepixiegrl
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:05:29 följande:
    Vad som stör och inte stör dig och vad du känner och inte känner för dina ägg är som sagt en rent individuell grej, men att inte se skillnaden rent faktiskt mellan mensblod å ena sidan och det som utgör ena halvan av embryot och skapar det mänskliga livet å andra sidan är helgalet.
    Men det är ju mer än bara blod som kommer ut vid en menstruation. Bl.a. just ägget, så det är ju inte det minsta galet, utan tvärtom helt vettigt, att jämställa ett ev. donerat ägg med mens!

Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men, som flera andra skrivit, så är det långt ifrån en enkel process och då krävs det, tyvärr,mer än ersättning för förlorad arbetsinkomst för att jag ska göra det. Om det var någon närstående, så skulle jag göra det ändå, utan tvekan!
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Irma01
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-12-28 14:16:12 följande:
    jag får inte donera ägg av flera orsaker trots att jag är frisk och själv varit gravid (och blivit ganska lätt tidigare i livet) men jag fick inte....

Det är ganska hårda regler för att få donera så det är inte bara att traska in och plocka ut ägg, plus att det faktiskt är en ganska omständig procedur med medicinering och ingrepp inblandade, ingrepp som kan ge komplikationer så det är inte helt rätt att sitta och kräva att fler borde göra det. Däremot borde mer information gå ut om både sperma- och äggdonation så folk känner till det hela.

När jag väl VILLE bli gravid var det jätteproblem för mig och min dåvarande, dock inte pga mig fick vi veta senare så jag vet hur det är att vara ofrivilligt barnlös, jag skulle ALDRIG ha krävt donation av någon utan var bara väldigt väldigt tacksam för den läkarhjälp som erbjöds (och som jag dock sedemera till slut inte behövde använda mig utav)
    Ingen i tråden kräver någonting. TS vill bara informera eftersom hon tycker inte att det finns så mycket info.

Alla som har fått göra ÄD är djup tacksamma till de olika donator, och inget annat.

Mvh,
  • rosenkind

Jag är antagligen egoistisk och skulle säkert tänka annorlunda om jag var ofrivilligt barnlös, men jag kan inte tänka mig att donera ägg...det skulle ju vara "mina" barn och hur kan jag garantera att de får det bra... nej, tyvärr inte.

** carpe diem **
  • Ethi
    Anonym (lagligt) skrev 2010-12-28 14:04:56 följande:
    En far kan bara leverera sperman och inte se till att sperman blir livsdugligt. Jag tycker nog att det är en ganska stor skillnad. Biologisk mor blir du ju inte för att du levererar ägget utan för att du "tar hand om" ägget så att det blir livsdugligt. En man kan ALDRIG göra detta  så definitionen faller faktiskt inte
    Så "biologisk" betyder med andra ord inte alls samma sak i mannens och kvinnans fall? I mannens inbegriper det enbart att leverera det genetiska materialet och i kvinnans enbart att låta barnet växa i livmodern tills det är livsdugligt utanför?

Ja, jo, visst, enligt definitionerna som givits här och som nämns om man googlar på äggdonation så blir det ju så... Men VEM har kommit på en sån märklig definition? Det undrar då jag... Och om man dessutom menar (vilket vissa men inte alla verkar mena) att pappan till ett barn som kommit till med donerad sperma också är den biologiska pappan men inte den genetiska, så blir det ju riktigt snurrigt.... Enligt detta skulle en adoptivpappa lika gärna kunna klassas som biologisk pappa till sitt barn.
  • Irma01
    pojkens skrev 2010-12-28 14:13:38 följande:
    Jag har funderat på att donera ägg sedan om det skulle visa sig att de är dugliga. Nu har jag bara ett barn och vill gärna ha ett barn till. Men sedan kan jag allvarligt tänka mig att donera ägg, även om det är hormonbehandlingar involverade etc. Jag ser ingen koppling mellan att mitt donerade ägg skulle vara "mitt barn". Ägget kommer med stor sannolikhet till en familj som försökt få barn länge och alltså rimligtvis är väldigt måna om att få barn och ta hand om dem väl. Det finns aldrig garantier, men jag skulle nog inte ligga vaken om näterna och fundera på om mina ägg "mådde bra". 
    Blir man uppsökt efter 18 år kanske det känns konstigt, men samtidigt tror jag inte att det skulle vara så stora förväntningar, Kommer det en 18-åring och vill se vem jag är så blir det ju mest roligt förhoppnignsvis att se att någon faktiskt fick ett barn tack vare mitt ägg, och kanske kan det vara till hjälp för den personen att träffa mig, kanske itne alls.

Angående ersättning så kan jag tycka att man faktiskt itne ska få en massa pengar för det. Jag vet itne vad ersättningen är idag, men ersättning för förlorad arbetsinkomst (schabon då) eller liknande är rimligt. Men samtidigt så ska det inte bli en marknad där folk som är i behov av pengar kan ser detta som en utväg. I länder där man får ersättning för att bära barn och donera njurar är det en industri som bara utnyttjar den fattiga befolkningen, med enorma bieffekter. Samma sak  gäller ju medicinska experiment i sverige, man kan inte tjäna stora pengar på et, helt enkelt för att delar av befolkningen inte ska "tvingas" sälja sin kropp för pengar och senare kanske ångra besluten. Åggdonationsbeslut ska komma från hjärtat, inte plånboken. 
  • Jagvetmest

Skulle aldrig kunna tänka mig att donera ägg. För mig är det som om jag gav bort mina egna barn, nästan... Inte riktigt, men nåt åt det hållet. Min son ser precis ut som jag- tänk att veta att det går runt en liten tjej eller kille nånstans som ser ut som mig!! Huvva. Nä, ni som är barnlösa jag lider med er men ert problem kan aldrig bli mitt och viseversa. Där går verkligen gränsen för min sympati.

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!