• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Lavish
    Mamma46 skrev 2010-12-28 13:10:44 följande:

Ja, det är kanske lösningen på världens befolkningsproblem...! Alla adopterar var sitt barn, fertila som infertila! {#emotions_dlg.djavulsk}Som om det skulle vara anledningen till adoption... SkrikandesDe allra flesta skaffar barn av egoistiska skäl oavsett hur man får barn! Och alla kan kanske inte adoptera... eller vill... eller får... Givarländerna ställer många gånger väldigt specifika krav och många (alldeles normala) människor kan inte leva upp till dom.

Jag hoppas verkligen inte att det finns SÅ många barn som behöver adopteras!
  • The past is now

Helt enkelt nej.

Dels är jag gravid med mitt 4 :e barn och sedan är jag för gammal för att donera.(38år) 

• Fru U
    Anonym skrev 2010-12-28 13:02:24 följande:
    Precis, dessutom är det ju välkänt  att många blir med barn efter en adoption. Man slappnar väl av litegrann - plötsligt går det.
    Kanske dags att läsa på lite. Det är ca 2-3% som blir gravida efter en adoption, samma procentsats som skulle blivit gravida även om de inte adopterade.

så ditt slappna av.. tja fl's regler förbjuder mig att tala om vad jag tycker om den sortens uttalande så puss på dig
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Mamma46
    Lavish skrev 2010-12-28 13:17:35 följande:
    Jag hoppas verkligen inte att det finns SÅ många barn som behöver adopteras!
    Jag vet inte om jag vill veta.... med tanke på alla föräldralösa barn, övergivna barn och gatubarn...
  • Mamma46
    The past is now skrev 2010-12-28 13:17:39 följande:
    Helt enkelt nej.

Dels är jag gravid med mitt 4 :e barn och sedan är jag för gammal för att donera.(38år) 
    Men annars då...? Kanske ja?
  • The past is now
    Mamma46 skrev 2010-12-28 13:27:11 följande:
    Men annars då...? Kanske ja?
    Nej, tyvärr...känns inte rätt. Svårt att förklara men..
  • Anonym (donator)

Jag har donerat ägg, på den tiden man fick 3000:- för en donation på Huddinge (det var inte kopplat till vad man förlorade pga arbete utan rätt och slätt 3000 . Jag var föräldraledig då, hade jag haft ett jobb hade det aldrig täckt de kostnaderna jag hade i samband med donationen. Så jag kan inte se något fel i att ersättningen för äggdonation höjs, dels pga de faktiska utläggen som blir plus det man utsätter sin kropp för.

Jag är en av dem som uppenbarligen hade väldigt tur och blev gravid lätt, inser ännu mer efter donationen hur tur jag har haft eftersom det visade sig att bara 1 av äggstockarna fungerade.

Jag ser de ägg jag donerade enbart som genetiskt material, jag är ingen genetisk mamma till dessa ägg, enbart genetisk donator. Min planering var att tala om för mina barn att jag har donerat, det är ingen hemlighet alls. Nu vet jag att det inte blev några barn av min donation så det är inte helt nödvändigt men det kanske jag gör ändå när "hur blir barn till?" frågan kommer upp.

De komplikationer jag fick var känselbortfall i höger jumske till ca 20 cm ner en bredd på 10 cm, 1 år senare var det försvunnet. Jag fick troligtvis en infektion av äggplocket som gav mig fruktansvärda smärtor i underlivet, men gynakuten var inte villiga att ta in mig så jag fick vackert vänta till måndagen då Huddinge var öppet (där fick jag en tid samma dag) efter medicinering var jag bra. Långsiktiga komplikationer vet jag inte om jag har eller kommer att få. Trots detta var jag villig att donera igen men eftersom jag bara producerar ägg på en sida blir det inte så många så jag var inte intressant för en andra gång.

Beslutet att donera ägg var inget jag gjorde i en handvänding. Genom mycket läsning, framför allt här på FL om hur många kämpar med barnlöshet och genom att fundera på hur jag ser genetik och föräldraskap och en massa som hänger ihop med barn och uppväxt för barn så var mitt beslut väldigt enkelt i slutändan. Det var nog svårare för min man (när han fick reda på att donatorer inte var anonyma för de barn som uppkommer). Men vi diskuterade även det och han kände sig ok med mitt beslut i slutändan.

Vad vill jag med mitt inlägg, ingen aning, bara berätta hur jag tänkte innan jag donerade.

• Mrs Statham

Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det är tyvärr uteslutet av samma anledning som jag inte ger blod.
    Jag är livrädd för nålar och vad jag har hört så är det en ganska jobbig process med hormoner och grejer när man donerar ägg..

• Jolene10

jag skulle kunna tänka mig donera ägg ,, Just för att jag har några jag känner som aldrig kunde få barn o det känns elakt att jag som är så "ung" har 2 barn redan ,.. var 2barnsmamma vid 20 årsåldern .

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!