Jag har donerat ägg, på den tiden man fick 3000:- för en donation på Huddinge (det var inte kopplat till vad man förlorade pga arbete utan rätt och slätt 3000
. Jag var föräldraledig då, hade jag haft ett jobb hade det aldrig täckt de kostnaderna jag hade i samband med donationen. Så jag kan inte se något fel i att ersättningen för äggdonation höjs, dels pga de faktiska utläggen som blir plus det man utsätter sin kropp för.
Jag är en av dem som uppenbarligen hade väldigt tur och blev gravid lätt, inser ännu mer efter donationen hur tur jag har haft eftersom det visade sig att bara 1 av äggstockarna fungerade.
Jag ser de ägg jag donerade enbart som genetiskt material, jag är ingen genetisk mamma till dessa ägg, enbart genetisk donator. Min planering var att tala om för mina barn att jag har donerat, det är ingen hemlighet alls. Nu vet jag att det inte blev några barn av min donation så det är inte helt nödvändigt men det kanske jag gör ändå när "hur blir barn till?" frågan kommer upp.
De komplikationer jag fick var känselbortfall i höger jumske till ca 20 cm ner en bredd på 10 cm, 1 år senare var det försvunnet. Jag fick troligtvis en infektion av äggplocket som gav mig fruktansvärda smärtor i underlivet, men gynakuten var inte villiga att ta in mig så jag fick vackert vänta till måndagen då Huddinge var öppet (där fick jag en tid samma dag) efter medicinering var jag bra. Långsiktiga komplikationer vet jag inte om jag har eller kommer att få. Trots detta var jag villig att donera igen men eftersom jag bara producerar ägg på en sida blir det inte så många så jag var inte intressant för en andra gång.
Beslutet att donera ägg var inget jag gjorde i en handvänding. Genom mycket läsning, framför allt här på FL om hur många kämpar med barnlöshet och genom att fundera på hur jag ser genetik och föräldraskap och en massa som hänger ihop med barn och uppväxt för barn så var mitt beslut väldigt enkelt i slutändan. Det var nog svårare för min man (när han fick reda på att donatorer inte var anonyma för de barn som uppkommer). Men vi diskuterade även det och han kände sig ok med mitt beslut i slutändan.
Vad vill jag med mitt inlägg, ingen aning, bara berätta hur jag tänkte innan jag donerade.