• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Jagvetmest
    littlepixiegrl skrev 2010-12-28 14:19:58 följande:
    Men det är ju mer än bara blod som kommer ut vid en menstruation. Bl.a. just ägget, så det är ju inte det minsta galet, utan tvärtom helt vettigt, att jämställa ett ev. donerat ägg med mens!

Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men, som flera andra skrivit, så är det långt ifrån en enkel process och då krävs det, tyvärr,mer än ersättning för förlorad arbetsinkomst för att jag ska göra det. Om det var någon närstående, så skulle jag göra det ändå, utan tvekan!
    Vad jag vet så kan det aldrig bli ett barn av mensblod...? Mycket konstig jämförelse. Dessutom så kommer ägget INTE ut vid mens utan inom en vecka efter ÄL.
  • BlommyNess12

För att jag inte vill. Det är jobbigt, svårt och obehagligt, dessutom så  håller jag med #199 om att det skulle vara obehagligt om ens barn gick runt därute..utan att man visste

• cloudberry79

Jag har inga betänkligheter i stilen "mina barn" eller liknande. Det är inte heller mitt ansvar att se till att det eventuella barn som blir till ska ha det bra etc. Däremot kommer jag aldrig donera ägg så länge jag inte kan göra det anonymt (viktigast!) och skulle fått något högre ersättning. Inte i nivåer där jag skulle kunna försörja mig själv, men mer än förlorad arbetsinkomst. Jag är heller inte säker på att min arbetsplats skulle uppskatta att jag var borta mycket från jobbet av den anledningen. Blodgivning tar en halvtimme, äggdonation tar betydligt mer tid än så. Jag har flera gånger tänkt tanken att donera ägg när jag fyllt 33-34 någonting, men det kommer absolut inte att hända.

If you love me - please don't feed me!
  • Jennie med ie
    Kulta17 skrev 2010-12-28 10:34:16 följande:

Man kan tycka vad man vill men om man inte varit i sitsen själv eller känner någon nära som upplevt denna smärta tror jag verkligen inte att man kan uttala sig på rätt sätt. Allt blir så annorlunda då.
    Fast det är ju inte det saken handlar om, att man uttalar sig om hur de ofrivilligt barnlösa känner... utan det ahndlar om hurvida man kan tänka sig att donera ägg själv. Och en åsikt om detta måste man "få" ha och bli respekterad för oavsett hur lätt eller svårt man själv haft att få barn.

Återigen: ovilja att donera ägg är inte detsamma som brist på förståelse och empati.
  • Ekorrfamiljen
    Jagvetmest skrev 2010-12-28 14:32:37 följande:
    Vad jag vet så kan det aldrig bli ett barn av mensblod...? Mycket konstig jämförelse. Dessutom så kommer ägget INTE ut vid mens utan inom en vecka efter ÄL.
    Ägget stöts ju ut tillsammans med slemhinnan i livmodern om det inte blivit befruktat = mens!
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det! Eller jo..
  • Irma01
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 14:39:35 följande:
    Fast det är ju inte det saken handlar om, att man uttalar sig om hur de ofrivilligt barnlösa känner... utan det ahndlar om hurvida man kan tänka sig att donera ägg själv. Och en åsikt om detta måste man "få" ha och bli respekterad för oavsett hur lätt eller svårt man själv haft att få barn.

Återigen: ovilja att donera ägg är inte detsamma som brist på förståelse och empati.
    De flesta håller med med vad du skriver Jennie, men som du kanske har läst skriver vissa människor saker som kan vara väldigt sårande för oss som är ofrivilligt barnlösa och har inget annat alternativ än ÄD.

Det är självklart att man ska respektera allas åsikter, men man kan uttala sig med lite ödmjukhet också. Många hävar ur sig saker utan att ha en aning om vad de pratar om (T.e detta med att vems om helst kan få göra ÄD, eller att barnlösa kan väl adoptera och slappna av så löser det sig). Jag tror att det är dessa männiksor som Kulta syftar på.

Mvh,
  • Jennie med ie
    littlepixiegrl skrev 2010-12-28 14:19:58 följande:
    Men det är ju mer än bara blod som kommer ut vid en menstruation. Bl.a. just ägget, så det är ju inte det minsta galet, utan tvärtom helt vettigt, att jämställa ett ev. donerat ägg med mens!
    I vissa fall stöts ett ägg ut tillsammans med mensen, men ofta absorberas det av kroppen innan dess. Oavsett, att ägget kan komma ut tillsammans med mensblodet betyder ju inte att mensblod och ägg är jämställt.
  • Jennie med ie
    Anonym skrev 2010-12-28 13:02:24 följande:
    Precis, dessutom är det ju välkänt  att många blir med barn efter en adoption. Man slappnar väl av litegrann - plötsligt går det.
    Inte alls...

Tar du de ofrivilligt barnlösa och sen jämför de som adopterar och sen blir spontat gravida inom en viss tid med de som INTE adopterar och blir gravidfa inom viss tid så är det lika vanligt i båda grupperna. Adoption är inte fertilitetshöjande. Typ punkt.
  • Jagvetmest
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-28 14:43:49 följande:
    Ägget stöts ju ut tillsammans med slemhinnan i livmodern om det inte blivit befruktat = mens!
    Nej, det stöts ut mycket fortare än så. Under några dagar efter att ÄL inträffat så vandrar ägget genom äggledaren och vidare från livmodern och ut genom slidan, det hela tar några dagar. Ägget fäster inte övht i slemhinnan om det inte är befruktat. Fast detta är ju långt från vad denna tråd handlar om...
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!