• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Queenie70
    Lavish skrev 2010-12-28 15:03:08 följande:
    Fast jag tror ju faktiskt att det kan vara så att det finns en mening med att man är barnlös. Det är min religiösa övertygelse att det finns en mening med att våra liv ser ut som de gör. DÄRFÖR upplever jag personligen att det vore att leka Gud. Det är tråkigt att du tycker det är klumpigt och provocerande av mig att ha den åsikten. Men jag har den i alla fall. Och jag tyckte den var relevant i frågan om ÄD eller inte ÄD för min del. Däremot skulle jag inte gå in i en random tråd i "svårt att få barn" och börja läxa upp folk om att det inte är meningen att de ska ha barn. DET vore klumpigt och provocerande, tycker jag.
    Men USCH så elakt skrivet. Har så många underbara människor i min närhet som skulle bli perfekta föräldrar som inte får till det. Samtidigt har jag sett föräldrar som missbrukat sig igenom hela graviditeten, misshandlat och våldtagit sina barn, som får ungar på löpande band. Om DET är vad gud menat så skiter jag i hans bisarra avsikter helt frankt.
  • Jennie med ie
    Fast jag tror ju faktiskt att det kan vara så att det finns en mening med att man är barnlös. Det är min religiösa övertygelse att det finns en mening med att våra liv ser ut som de gör. DÄRFÖR upplever jag personligen att det vore att leka Gud. Det är tråkigt att du tycker det är klumpigt och provocerande av mig att ha den åsikten. Men jag har den i alla fall. Och jag tyckte den var relevant i frågan om ÄD eller inte ÄD för min del. Däremot skulle jag inte gå in i en random tråd i "svårt att få barn" och börja läxa upp folk om att det inte är meningen att de ska ha barn. DET vore klumpigt och provocerande, tycker jag.
    Precis. Att gå in i en "Kämpar och kämpar men får aldrig mitt barn, är så ledsen.."-tråd och skriva "Det finns en mening med att du inte kan få barn!" är ju en sak.... att nämna "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är" när man svarar nej på en direkt frågeställning om donera eller ej är en helt annan.
  • Anonym

Låt oss vända på frågan till er barnlösa då:

Säg hypotetiskt sett att det var lag på att varje fertil kvinna tvingas donera ägg till en barnlös. Om ni fått välja vilkens ägg hade ni tagit: Den som inte ville men tvingades donera, eller den som frivilligt var godhjärtad att lämna av egen vilja?

• Jennie med ie
    Anonym skrev 2010-12-28 15:07:53 följande:

Säg hypotetiskt sett att det var lag på att varje fertil kvinna tvingas donera ägg till en barnlös. Om ni fått välja vilkens ägg hade ni tagit: Den som inte ville men tvingades donera, eller den som frivilligt var godhjärtad att lämna av egen vilja?
    Eftersom det är så hypotetiskt kan jag svara ett tredje alternativ: inte ta emot nåt alls.
  • Queenie70
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-12-28 15:07:53 följande:

Jag är inte barnlös, men förstår inte logiken. Självklart finns det väl ingen som skulle vilja att nån TVINGADES att donera ett ägg?
  • Irma01
    Ja, det är provocerande för mig. Och om du har rätt till din åsikt, har jag väl rätt till min eller?

När man får en sjukdom som kastar omkull ens liv och så står folk där som babblar om att det finns en mening med det också, så har man faktiskt svårt för det. Speciellt när man försöker överleva och overtyga sig själv att man inte ha gjort något fel och att det är bara otur. Speciellt när läkarna tittar allvarligt på en och säger "Du vet ju att det inte är ditt fel?".

Så att sjukdomen och barnlöshet skulle vara Gud straff eller Guds gåva eller annat blähäblähä är bara too much för mig, så ja det var en öm punkt för mig.

Det betyder inte att du får gärna ha din åsikt, men att jag har rätt att tycka att den är provocerande, OK?
  • Anonym
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:09:00 följande:
    Eftersom det är så hypotetiskt kan jag svara ett tredje alternativ: inte ta emot nåt alls.
    Men varför inte?
  • Pimpinellan

Jag förstår båda lägren. Som ofrivlligt barnlös själv hade jag nog fått ÄD om jag bara varit yngre eller om det varit tillåtet för äldre i Sverige så hade jag gjort det. Men som en som anser att livet börjar vid befruktningen har jag också fullförståelse för de som inte vill donera, det hade inte jag heller gjort om jag haft barn och varit yngre. Blotta tanken att nåt av mina barn hade slängts bort som överblivet embryo eller tanken på att jag haft syskon till mitt barn nån annanstans-nä,det hade inte gått. Jag beundrar er som klarar av det. Ägg behövs som ni förstått. Men ni ofrivilligt barnlösa som nästan vill "tjata" er till fler ägg,ni måste tänka om. Det är en oerhörd gåva att få och inget man kan tvinga nån till. Var tacksam för de som vill donera,upplys folk om möjligheten och låt det stanna där.

• Irma01
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:07:16 följande:
    Men USCH så elakt skrivet. Har så många underbara människor i min närhet som skulle bli perfekta föräldrar som inte får till det. Samtidigt har jag sett föräldrar som missbrukat sig igenom hela graviditeten, misshandlat och våldtagit sina barn, som får ungar på löpande band. Om DET är vad gud menat så skiter jag i hans bisarra avsikter helt frankt.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!