• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Lavish
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:07:16 följande:
    Men USCH så elakt skrivet. Har så många underbara människor i min närhet som skulle bli perfekta föräldrar som inte får till det. Samtidigt har jag sett föräldrar som missbrukat sig igenom hela graviditeten, misshandlat och våldtagit sina barn, som får ungar på löpande band. Om DET är vad gud menat så skiter jag i hans bisarra avsikter helt frankt.
    Det är ju tråkigt att mina åsikter med relevans för frågan upplevs som ELAKHET.

Det är verkligen inte min åsikt att ofrivilligt barnlösa inte fått barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Det har jag aldrig sagt. Det måste man väl vara korkad för att tycka, uppenbarligen finns det drösvis med människor som kläcker ur sig hur många barn som helst men som inte kan ta hand om dem alls.

Jag tror vi har kommit till jorden för att lära oss saker, vinna insikt. Och att vi lever många gånger, många liv. I ett liv skulle det kunna vara så att man drabbas av ofrivillig barnlöshet för att genom det vinna nya insikter och ny visdom.

Det är min religiösa övertygelse. Du behöver verkligen inte dela den. Men jag har svårt att se att det är ELAKHET av mig att leva efter min.
  • Irma01
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:07:30 följande:
    Precis. Att gå in i en "Kämpar och kämpar men får aldrig mitt barn, är så ledsen.."-tråd och skriva "Det finns en mening med att du inte kan få barn!" är ju en sak.... att nämna "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är" när man svarar nej på en direkt frågeställning om donera eller ej är en helt annan.
    Du kan väl ändå inte bestämma över mig på HUR jag tar den kommentar som lavish skriver??? Du är väl inte i mina skor, så säg inte till mig vad som är provocerande eller inte för mig!

Du har din åsikt, jag har min och Lavish har sin. Punkt slut.
  • lokisse
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:09:16 följande:
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
    och inte ger barnen nagon form av läkarvard... det finns ju säkert en mening bakom...
    Nej det tror jag inte!
  • Jennie med ie
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:14:12 följande:
    Du kan väl ändå inte bestämma över mig på HUR jag tar den kommentar som lavish skriver??? Du är väl inte i mina skor, så säg inte till mig vad som är provocerande eller inte för mig!
    Var skrev jag om dig ö h t? *ser mig omkring*
  • Jagvetmest
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:07:16 följande:
    Men USCH så elakt skrivet. Har så många underbara människor i min närhet som skulle bli perfekta föräldrar som inte får till det. Samtidigt har jag sett föräldrar som missbrukat sig igenom hela graviditeten, misshandlat och våldtagit sina barn, som får ungar på löpande band. Om DET är vad gud menat så skiter jag i hans bisarra avsikter helt frankt.
    Håller med dig. Dessa religiösa inställningar. Varför ens utbilda läkare om det är guds vilja att vi tex blir påkörda av en bil eller håller på att förblöda efter en förlossning?
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 15:07:53 följande:
    Låt oss vända på frågan till er barnlösa då:

Säg hypotetiskt sett att det var lag på att varje fertil kvinna tvingas donera ägg till en barnlös. Om ni fått välja vilkens ägg hade ni tagit: Den som inte ville men tvingades donera, eller den som frivilligt var godhjärtad att lämna av egen vilja?
    Skulle aldrig ta emot ett ägg från en kvinna som inte vill donera. Märklig fråga. Så vitt jag vet har ingen här tyckte att man skulle tvinga kvinnor att donera ägg?????Det vore väl helt vansinnigt!
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:11:03 följande:
    Ja, det är provocerande för mig. Och om du har rätt till din åsikt, har jag väl rätt till min eller?

När man får en sjukdom som kastar omkull ens liv och så står folk där som babblar om att det finns en mening med det också, så har man faktiskt svårt för det. Speciellt när man försöker överleva och overtyga sig själv att man inte ha gjort något fel och att det är bara otur. Speciellt när läkarna tittar allvarligt på en och säger "Du vet ju att det inte är ditt fel?".

Så att sjukdomen och barnlöshet skulle vara Gud straff eller Guds gåva eller annat blähäblähä är bara too much för mig, så ja det var en öm punkt för mig.

Det betyder inte att du får gärna ha din åsikt, men att jag har rätt att tycka att den är provocerande, OK?
    Ja du har rätt att tycka att det är provocerande, det håller jag med om. Jag fick bara intrycket att du tyckte att jag skulle HÅLLA KÄFTEN om min åsikt. Men det kan hända att jag helt missuppfattade.
  • Irma01
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:14:57 följande:
    Var skrev jag om dig ö h t? *ser mig omkring*
    Eftersom det är ju jag som ha reagerat på et Lavish skrev som du själv citerade sedan...HUU????
  • Anonym

Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!