• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • VårtLillaMirakel

Vi fick vänta i sju år på vår dotter, så jag har varit med i svängen.

Det kom på tal under våra försök att äggdonation kunde vara alternativ längre fram, efter fler misslyckade försök.

Ändå, trots att jag själv varit ofrivilligt barnlös många år, så vet jag inte om jag själv hade velat donera mina ägg...

Kan ju vara att jag känner så just för att vi hela mitt vuxna liv försökt få barn men ej lyckats, men helt ärligt så vet jag inte...

Jag känner att det varit "mitt" barn som vuxit upp med någon annan...

som sagt kan min ovilja bero på att jag inte visste alls under lång tid om jag skulle få några barn själv, men jag vet inte...

• Pimpinellan
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:09:16 följande:
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
    Om alla sjukdomar är meningen ska alla sjukhus stängas och ingen behandlas. För ofrivllig barnlöshet är klassat som sjukdom och ska behandlas precis som allt annat. Om nån skule säga till mig personligen att det inte är meningen att vi ska ha barn så svarar inte jag för följderna! Nej,det är ju alltid meningen att de kvinnor som mördar sina barn skulle vara fertila eller de som förgriper sig på sina små eller knarkar så barnet föds skadat för de var ju gubevars fertila och då är det ju meningen!
  • lokisse
    Anonym skrev 2010-12-28 15:17:37 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?
    är det inte bätre att adoptera än att skaffa barn pa vanlig väg med?
    Nej det tror jag inte!
  • Lavish
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:09:16 följande:
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
    Det är absolut en poäng du har. Och som jag skrev tidigare så är jag inte övertygad om att det skulle vara något etiskt fel med ÄD. Även att vetenskapen har gått framåt är väl i princip som det är för att det är meningen att det ska vara så. Man skulle alltså kunna argumentera att om det verkligen inte ska bli barn, då blir det inte det oavsett vilka metoder man tar till.

Emellertid tycker jag att just livets uppkomst är något heligt. Därför är jag tveksam till hur långt man ska gå i laborerandet med det. Jag säger inte att det är FEL. Jag säger att jag är osäker. Skulle jag donera ägg skulle det vara att personligen ta ställning FÖR. Idag är jag neutral.
  • Irma01
    Lavish skrev 2010-12-28 15:15:30 följande:
    Ja du har rätt att tycka att det är provocerande, det håller jag med om. Jag fick bara intrycket att du tyckte att jag skulle HÅLLA KÄFTEN om min åsikt. Men det kan hända att jag helt missuppfattade.
    Hmm, vart har jag sagt det? Underbart hur man kan missuppfatta allt i ett forum...Nej, för för mig är det så att grunden i en demokrati är att alla ska kunna uttla sig och ha en åsikt. Så klart att du ska den, och vill du basunera den så varsågod. Men man måste också kunna acceptera att ens egen åsikt kan uppröra, störa eller irritera andra.

och det har jag rätt att bli.

Sedan undrar jag hur lång din religiösa övertygelse går? Säger du nej till vård för att det finsn en mening med att du blev sjuk t.e? Eller vägrar du blodtransfusioner som jehovas vittne? Är bara nyfiken...
  • Irma01
    Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?
    Igen alla kan inte adoptera....
  • Jennie med ie
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:17:36 följande:
    Eftersom det är ju jag som ha reagerat på et Lavish skrev som du själv citerade sedan...HUU????
    HUU???
    Jag höll med Lavish om att det är olika saker beroende på sammanhang. Ingenstanns skrev jag om hur du ska känna eller "ta det", ingenstanns. Get over yourself.
  • Jennie med ie
    Det finns betydligt färre barn tillgängliga för adoption än det finns de som vill adoptera...
    Dessutom är det, som redan sagts, många som inte skulle bli godkända för adoption.
  • Anonym (Fy fan)
    Lavish skrev 2010-12-28 15:13:30 följande:
    Det är ju tråkigt att mina åsikter med relevans för frågan upplevs som ELAKHET.

Det är verkligen inte min åsikt att ofrivilligt barnlösa inte fått barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Det har jag aldrig sagt. Det måste man väl vara korkad för att tycka, uppenbarligen finns det drösvis med människor som kläcker ur sig hur många barn som helst men som inte kan ta hand om dem alls.

Jag tror vi har kommit till jorden för att lära oss saker, vinna insikt. Och att vi lever många gånger, många liv. I ett liv skulle det kunna vara så att man drabbas av ofrivillig barnlöshet för att genom det vinna nya insikter och ny visdom.

Det är min religiösa övertygelse. Du behöver verkligen inte dela den. Men jag har svårt att se att det är ELAKHET av mig att leva efter min.
    Detta har jag "vunnit" genom min barnlöshet:
    djup depression,ångest,panikångest,fobi för gravida och bebisar,förlorat vänner och släkt,behövs gå igenom flera IVF.er med noll resultat,fått flera missfall,sörjer djupt den som gick längst. Vill inte ens leva längre. Visst är det fantastiskt vilket liv jag "vunnit"! Du är så elak  och empatilös så du fattar det ju inte själv.
  • Lavish
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 15:23:04 följande:
    Detta har jag "vunnit" genom min barnlöshet:
    djup depression,ångest,panikångest,fobi för gravida och bebisar,förlorat vänner och släkt,behövs gå igenom flera IVF.er med noll resultat,fått flera missfall,sörjer djupt den som gick längst. Vill inte ens leva längre. Visst är det fantastiskt vilket liv jag "vunnit"! Du är så elak  och empatilös så du fattar det ju inte själv.
    Det var inte min mening att såra dig. Det är jag ledsen om jag gjorde. Kanske borde du inte läsa i trådar där ämnet diskuteras om det gör dig så ledsen?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!