• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Lenchen77

Hur går man till väga? Vem kontaktar man och hur görs det?

• clarens
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 23:34:39 följande:
    Haha, nej faktiskt så är det ingen som tagit upp detta perspektivet - nästan tvärtom! Folk verkar tycka det är problematiskt att det finns geneteisk avkomma där ute UTAN att ha kontakt! 

Javisst har jag tänkt på det. Jag har inga problem med det och förstår att det är så. Sen har jag en rätt krass syn på saken - det finns ju hur stor chans som helst att den personen blir född i ett hem med helt andra åsikter och värderingar än de jag har så det finns ju risker att man inte har någonting gemensamt (förutom genetiskt)  med personen/personerna som dyker upp! Kanske kommer man överrens och vill ha fortsatt kontakt - folk är ju alltid trevligt - eller så vill man det inte! 
    jaha,hehe!
    ja, nä,jag tycker att det känns problematiskt.men det är ju väldigt bra att det finns de som inte tycker det!
  • maruttan

Ifall någon vill söka upp mig när de blir vuxna så känns det helt ok med mig. Som någon klok person skev här ovan så har ju inte jag någon speciell kopling till den personen eftersom jag inte har burit honom/henne eller fött honom/henne.
    Nej det skulle faktiskt vara helt lugnt med mig! Jag har ju redan gått igenom hela proceduren med sprutor hit och dit och vet vilka bieffekterna är så att det är inget som avskräcker mig på något vis.
    Ska kolla upp lite mer fakta kring det hela när helgerna är över!!

• Anonym

Fy sjutton, aldrg! KAn inte fatta att det ens är tillåtet att kontraktera bort sina barn.

• Queenie70
    Anonym (Hej) skrev 2010-12-27 23:33:10 följande:
    Jag skulle gärna donera i framtiden när jag fått alla barn jag vill ha osv, är en bara 22 år och väntar mitt första snart, så tiden finns. Så länge min partner går med på det iaf! Är både frisk och har bra gener som jag gärna skulle kunna tänka mig att dela med mig av!

Ser inte heller att det är något problem med att barnet är mitt "biologiska", eftersom jag inte burit på det. Känner inte att jag skulle bli mamma på något sätt åt barnet. Därimot skulle jag aldrig klara av att bära någon annas ägg åt någon, då det skulle bli alldeles för nära att burit barnet, även om det inte har mina gener. Men en applåd åt dom som klarar av det!
    Surrogatmamma skulle jag aldrig fixa att bli dock, även om det inte var mina gener. Läste nån undersökning här på FL om att så många skulle vilja byta tillbaks barnet om de efter några år fick veta att det skett en förväxling på BB. Har aldrig förstått hur det genetiska kan vara så viktigt. Att man skulle vara beredd att ge upp barnet man älskat i flera månader eller till och med år, för att genuppsättningen visat sig tillhöra nån annan...huvva...
  • maruttan
    Anonym skrev 2010-12-27 23:41:41 följande:
    Fy sjutton, aldrg! KAn inte fatta att det ens är tillåtet att kontraktera bort sina barn.
    Så du menar att du tycker att du ger bort ett barn när du donerar ett ägg?? Hur ställer du dig till spermiedonation då?
  • Queenie70
    Nu är det visserligen inte BARN vi talar om i tråden utan ÄGG, men även vad det gäller befintliga barn så är det ingen som kan tvinga en att ta hand om dem heller, som tur är. Tänk vad hemskt det antagligen skulle bli för de barnen som skulle påtvingas föräldrar som inte ville ha dem..huvva igen...
  • Selfish Geene
    hoppsan! Det var en ny vinkel!

Du vill alltså inte bara välja för din egen del, du vill dessutom förbjuda alla andra att göra andra val? 

Vågar man fråga varför du vill förbjuda äggdonation? 
  • Anonym (IVF:are)

Skulle kunna tänka mig att donera ägg för att hjälpa andra. Har inget problem med det genetiska. Men efter att ha genomgått en IVF och vet hur det känns så känner jag mig mer och mer kluven ju mer jag tänker på det. Det är ju inte helt smärt- och bekymmerfritt om jag säger så. En ganska stor påfrestning på kroppen...  

• Fru U

Jag tycker det är en riskfylld process som man ska ta mycket allvarligt på. Har man fått de barn man önskar så tycker jag man kan överväga äggdonation annars inte.

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!