• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Jennie med ie
    Anonym (re) skrev 2010-12-27 23:22:35 följande:
    Jag har gjort det, två gånger (i USA), och det var en rätt besvärlig historia. Sprutor som jag fick ta själv flera gånger om dagen, i veckor, och en del problem efteråt.
    Jag gjorde det för pengar (i USA fick man betalt, inte för äggen men för sin insats, tid osv., åtminstone var det så det hette).
    Hade du gjort det utan betalningen?
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-12-27 23:24:03 följande:
    Glöm frågan
    Och ta denna istället: Hur mycket pengar ungefär rörde det sig om och hur lite hade du gjort det för tror du?
  • Anonym (re)
    Jennie med ie skrev 2010-12-27 23:24:03 följande:
    Nej.
    Jag var i svår ekonomisk nöd, och med tanke på hur svårt det faktiskt var, och hur mycket det påverkade mig både fysiskt och psykiskt under lång tid, så igen, nej.
    Möjligen till någon närstående. Men vid det här laget är jag för gammal.
  • clarens

Jag har funderat på det men som ngn annan säkert redan skrivit, har inte läst hela tråden, så tycker jag inte om tanken på att barnet så småningom kan komma att söka upp mig. (det är ju lag på att barnet ska få veta vem som donerat ägget). jag tycker det skulle kännas obehagligt att det när som helst skulle kunna dyka upp en person som ev vill ha en relation med mig, en mska som jag inte känner och som jag kanske förväntas vilja ha en relation till.
    TS, har du funderat i dessa banor?

• Jennie med ie
    clarens skrev 2010-12-27 23:28:10 följande:

Jag har funderat på det men som ngn annan säkert redan skrivit, har inte läst hela tråden, så tycker jag inte om tanken på att barnet så småningom kan komma att söka upp mig. (det är ju lag på att barnet ska få veta vem som donerat ägget). jag tycker det skulle kännas obehagligt att det när som helst skulle kunna dyka upp en person som ev vill ha en relation med mig, en mska som jag inte känner och som jag kanske förväntas vilja ha en relation till.

Många känner nog inget behov av att veta utan det räcker med att veta att de KAN få veta om de vill, så är det med många adopterade t ex... Och de som söker upp donatorn förväntar sig nog i regel inte att denne ska känna nåt särskilt eller vilja ha en relation. (Vuxna "äggdonationsbarn" finns väl knappt än så man kan bara spekulera, har inget undersökningsunderlag, men däremot vuxna som blivit till m h a donerad sperma) Men visst är det nåt man måste ha i åtanke.
  • Anonym (Hej)

Jag skulle gärna donera i framtiden när jag fått alla barn jag vill ha osv, är en bara 22 år och väntar mitt första snart, så tiden finns. Så länge min partner går med på det iaf! Är både frisk och har bra gener som jag gärna skulle kunna tänka mig att dela med mig av!

Ser inte heller att det är något problem med att barnet är mitt "biologiska", eftersom jag inte burit på det. Känner inte att jag skulle bli mamma på något sätt åt barnet. Därimot skulle jag aldrig klara av att bära någon annas ägg åt någon, då det skulle bli alldeles för nära att burit barnet, även om det inte har mina gener. Men en applåd åt dom som klarar av det!

• Anonym (re)
    Jennie med ie skrev 2010-12-27 23:24:46 följande:
    Glöm frågan
    Och ta denna istället: Hur mycket pengar ungefär rörde det sig om och hur lite hade du gjort det för tror du?
    5000 dollar per gång. Jag hade gjort det för 4000. Då.
    Idag klarar jag mig bra ekonomiskt, och tycker inte längre att 5000 dollar är sjukt mycket pengar...
  • Anonym (Jag vill!)
    clarens skrev 2010-12-27 23:28:10 följande:

Haha, nej faktiskt så är det ingen som tagit upp detta perspektivet - nästan tvärtom! Folk verkar tycka det är problematiskt att det finns geneteisk avkomma där ute UTAN att ha kontakt! 

Javisst har jag tänkt på det. Jag har inga problem med det och förstår att det är så. Sen har jag en rätt krass syn på saken - det finns ju hur stor chans som helst att den personen blir född i ett hem med helt andra åsikter och värderingar än de jag har så det finns ju risker att man inte har någonting gemensamt (förutom genetiskt)  med personen/personerna som dyker upp! Kanske kommer man överrens och vill ha fortsatt kontakt - folk är ju alltid trevligt - eller så vill man det inte! 
  • maruttan
    Jennie med ie skrev 2010-12-27 23:10:33 följande:
    Jag vet också hur hemskt det kan vara att inte kunna få barn på egen hand, oviljan att donera ägg beror liksom inte på avsaknad av förståelse eller empati vilket en del gärna försöker få det att låta som (säger inte att det var vad DU menade maruttan).

Vad man känner för de delar av ens kropp som kan bli till ens genetiska avkomma måste respekteras.
    Nej det var verkligen inte så jag menade! Bara en förklaring till varför JAG tycker att det är så självklart för mig att donera ägg!
  • clarens
    Jennie med ie skrev 2010-12-27 23:32:31 följande:
    Många känner nog inget behov av att veta utan det räcker med att veta att de KAN få veta om de vill, så är det med många adopterade t ex... Och de som söker upp donatorn förväntar sig nog i regel inte att denne ska känna nåt särskilt eller vilja ha en relation. (Vuxna "äggdonationsbarn" finns väl knappt än så man kan bara spekulera, har inget undersökningsunderlag, men däremot vuxna som blivit till m h a donerad sperma) Men visst är det nåt man måste ha i åtanke.
    nä,precis, det blir ju bara spekulationer!men möjligheten finns. själv hade jag varit för nyfiken för att låta bli iaf.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!