• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym (J)
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:10:58 följande:
    Jag tycker inte jag är helgalen överhuvudtaget, men det tycker uppenbarligen du
    det vet jag inget om, men bristen på faktaförståelse är galen.
  • Anonym (Jag vill!)
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:05:29 följande:
    Vad som stör och inte stör dig och vad du känner och inte känner för dina ägg är som sagt en rent individuell grej, men att inte se skillnaden rent faktiskt mellan mensblod å ena sidan och det som utgör ena halvan av embryot och skapar det mänskliga livet å andra sidan är helgalet.
    Ja, fast du VET VÄL OM att mensen delvis består av ett obefruktat ägg va? Alltså är mensen den där halvan av ett embryo som du pratar om? 

Heja drottningen 1970 som vill donera och även du maruttan! Så himla härligt att läsa om någon som själv gått igenom IVf och fått de barn du vill ha och nu vill fortsätta genom att hjälpa andra! Sånt gör mig så glad (fastän det, som sagt, inte är mig det är fel på)! Men jag blir glad av att människor vill hjälpa andra människor till något stort! 
  • Queenie70
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:12:39 följande:
    det vet jag inget om, men bristen på faktaförståelse är galen.
    I såna fall kan du kanske förklara för mig varför jag tydligen BÖR känna mer för ett ägg jag ger bort till nån eller ett jag spolar ned i muggen?
  • Anonym (J)
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 23:14:18 följande:
    Ja, fast du VET VÄL OM att mensen delvis består av ett obefruktat ägg va? Alltså är mensen den där halvan av ett embryo som du pratar om? 
    Nej mensen är inte halvan av ett embryo bara för att ett ägg vissa menscykler följer med blodet ut.
  • Anonym (J)
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:15:12 följande:
    I såna fall kan du kanske förklara för mig varför jag tydligen BÖR känna mer för ett ägg jag ger bort till nån eller ett jag spolar ned i muggen?
    Kan du inte läsa? jag säger inte att du bör känna si eller så för ägget, läs vad jag skriver. Jag talar om ren fakta.
  • Queenie70
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 23:14:18 följande:

Heja drottningen 1970 som vill donera och även du maruttan! Så himla härligt att läsa om någon som själv gått igenom IVf och fått de barn du vill ha och nu vill fortsätta genom att hjälpa andra! Sånt gör mig så glad (fastän det, som sagt, inte är mig det är fel på)! Men jag blir glad av att människor vill hjälpa andra människor till något stort! 
    Jag är tyvärr inte i skick att donera, och ärligt talat vet jag inte om jag skulle våga utsätta mig även om jag skulle FÅ donera. Men det beror ju på att jag är en ömklig smärtkänslig person, inte att jag skulle ha nån särskild relation med just mina äggceller.
  • Anonym (Jag vill!)
    Jennie med ie skrev 2010-12-27 23:10:33 följande:
    Jag vet också hur hemskt det kan vara att inte kunna få barn på egen hand, oviljan att donera ägg beror liksom inte på avsaknad av förståelse eller empati vilket en del gärna försöker få det att låta som (säger inte att det var vad DU menade maruttan).

Vad man känner för de delar av ens kropp som kan bli till ens genetiska avkomma måste respekteras.
    Jag tycker VERKLIGEN inte det handlar om avsaknad av förståelse eller empati, som sagt har jag skrivit flera gånger att jag ABSOLUT INTE tycker att någon borde göra det som har moraliska betänkligheter angående det! 

Jag ville med den här tråden bara upplysa om att det faktiskt går att göra det! Och uppmuntra andra som funderat!
  • Queenie70
    Anonym (J) skrev 2010-12-27 23:16:55 följande:
    Kan du inte läsa? jag säger inte att du bör känna si eller så för ägget, läs vad jag skriver. Jag talar om ren fakta.
    Haha...jag är nog så galen som du säger, för jag förstår inte vad det är du anser att jag inte förstår rent faktamässigt? Kan du inte försöka förklara väldigt pedagogiskt för mig? Vad är det du tror att jag missat, vad det gäller äggen?
  • Selfish Geene

Är en av de som inte har några personliga känslor för mina ägg öht.

Tyvärr är mina ägg alldeles för dåliga för att kunna användas för donation .( 

• Anonym (re)

Jag har gjort det, två gånger (i USA), och det var en rätt besvärlig historia. Sprutor som jag fick ta själv flera gånger om dagen, i veckor, och en del problem efteråt.
    Jag gjorde det för pengar (i USA fick man betalt, inte för äggen men för sin insats, tid osv., åtminstone var det så det hette).

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!