• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • Vissla
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-20 16:34:02 följande:
    Det som irriterar mig är att när jag ska hämta ut paket adresserade till mig så måste jag visa legitimation, men skickar jag istället maken för att hämta dem så behöver han aldrig visa leg. när han hämtar ut mina paket! Han bara knallar in, visar avin och får ut paketet utan frågor. Skrikandes
    Ja det är ännu mer störande, men hade man inte kunnat skicka iväg sin man hade jag inte fått mitt paket så där är jag både irriterad och nöjd över att han inte behövde vis nåt leg
  • Ekorrfamiljen
    Vissla skrev 2011-01-20 16:35:52 följande:
    Ja det är ännu mer störande, men hade man inte kunnat skicka iväg sin man hade jag inte fått mitt paket så där är jag både irriterad och nöjd över att han inte behövde vis nåt leg
    Men tänk om han bara var vem som helst som hittat min avi och helt sonika går in och plockar ut mitt paket.. Om han fick visa mitt och sitt leg vore det okej, eller om jag slapp visa mitt när jag hämtar mina paket, men icke.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Vissla
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-20 16:40:20 följande:
    Men tänk om han bara var vem som helst som hittat min avi och helt sonika går in och plockar ut mitt paket.. Om han fick visa mitt och sitt leg vore det okej, eller om jag slapp visa mitt när jag hämtar mina paket, men icke.
    Min gubbe behövde inte ens ha en avi, han sa bara siffrorna som stod i smset för att få ut paketet.
  • MatsAtari

Håller med om att det suger.
    Deras stinsiga ID-kort visningskrav  upkom strax efter att posten började sälja ID-kort, så det har ingenting med säkerheten för kunderna att göra...

• MatsAtari
    SoStylish skrev 2011-01-19 16:59:13 följande:
    Jag kan förstå att du är irriterad att du inte fick ut paketet trots att du kände personen. Men i grund och botten handlar det om säkerhet och jag tycker att det är bra att utlämningsställen är noga med sådana saker!

Vägrar du skaffa körkort får du väl skaffa ett vanligt ID-kort då som du kan visa upp. Det är inte direkt ovanligt att man behöver legitimera sig år 2011!
    Jo, det är ganska ovanligt.
    Det är i princip bara på banken och posten man gör det.
  • SoStylish
    MatsAtari skrev 2011-01-20 17:01:06 följande:
    Jo, det är ganska ovanligt.
    Det är i princip bara på banken och posten man gör det.
    Jag använder då min legitimation på betydligt fler ställen än banken och posten.
  • MatsAtari
    SoStylish skrev 2011-01-20 17:05:35 följande:
    Jag använder då min legitimation på betydligt fler ställen än banken och posten.
    För att visa polisen också?Skrattande
  • Vissla
    MatsAtari skrev 2011-01-20 17:18:09 följande:
    För att visa polisen också?Skrattande
    Apoteket kan man behöva visa leg o nu för tiden får man inte ens föda barn om mn inte har med sig leg
  • MatsAtari

För de flesta bedrägerier så har bedragaren gjort/köpt  ett falsklegg som han/hon använder för att hämta ut paketet med.
    Någon enorm extra säkerhet med just svenskt ID-kort jämfört med tex ett pass eller andra former av identifikationer finns alltså inte...

• En Reflektion

Känner de dig borde du inte behöva visa legitimation. Det räcker med att skriva ¨känd¨. Som jag har förstått det. Men annars får du visa leget helt enkelt. Du måste ju ändå hala upp mobilen

Svar på tråden Legitimation krävs!!!!