• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • Vissla
    MatsAtari skrev 2011-01-21 10:00:42 följande:
    Vet inte om posten fortfarande säljer ID-kort eller inte, men när de hade inte hade av att sälja det tog de aldrig pass på min post iaf.

Om de inte säljer egna ID-kort så kan jag tänka mig att de börjat acceptera pass. (som alla andra.)
    Fast enligt det jätte långa inlägget som mlinz skrev skulle jag enligt  postens egna regler inte behövt visa leg, kanske därför passet dög.
  • mlinz

Pass är ett internationellt id-medel, så det gäller som legitimation :) 

Det kan ju helt enkelt vara så att du råkade ut för någon som var lite "för noga". Jag har en kollega på mitt jobb som tar leg även på de som hämtar rent postförskott eller avisierat brev, tror inte hon förstår skillnaden riktigt. Men på dessa så kräver inte datorn legitimation ens.  

• Vissla
    mlinz skrev 2011-01-21 10:23:55 följande:
    Pass är ett internationellt id-medel, så det gäller som legitimation :) 

Det kan ju helt enkelt vara så att du råkade ut för någon som var lite "för noga". Jag har en kollega på mitt jobb som tar leg även på de som hämtar rent postförskott eller avisierat brev, tror inte hon förstår skillnaden riktigt. Men på dessa så kräver inte datorn legitimation ens.  
    Kanske henne jag råkade ut för då
    Funderar på om jag ska gå dit o informera om att tanten misstolkade reglerna o förklara när man ska visa leg Obestämd
  • LilleJag87

Jag arbetar på ICA där vi är ombud för posten och vi MÅSTE ta legitimation av ALLA (inklusive familj, vänner och arbetskamrater)
    Tycker inte det är konstigt alls!

• Vissla
    LilleJag87 skrev 2011-01-21 13:40:42 följande:
    Jag arbetar på ICA där vi är ombud för posten och vi MÅSTE ta legitimation av ALLA (inklusive familj, vänner och arbetskamrater)
    Tycker inte det är konstigt alls!
    Nej det måste ni inte inte när någon ska hämta ett paket som har postförskott inrikes med ett kollinummer som börjar på p, ni tror att ni måste det för att nån har övertolkat reglerna
  • Lovey

Men istället för att vara osäker på var och när man ska kolla leg, är det ju en bra regel att kolla ALLAS leg.
    Det kan ju vara en kontrollant som sagt, så jag förstår absolut att de ville se leg, och absolut om posttanten stod sidan om!
    Det är för allas säkerhet, även din ts. 

• Angelica30

Men det är ok att dom vill att jag visar upp mitt leg. Det var skojigt när min yngsta dotter fyllde 7 år förra året. Farmor hade skickat paket som jag skulle hämta.....det var nära att jag inte fick ut hennes paket. Hon har inget leg och inget pass.

• Hagman57

Smått underhållande tråd. Kanske mest då man kan fråga sig om majoriteten av skribenter överhuvudtaget kan läsa, eller endast vill skriva av sig utan att för den skull veta vad tråden handlar om.

Det är en jävla skillnad på att kräva leg från en vilt främmande person som hävdar att det är hon som skall ha paketet och om Siv på Ica insisterar på att hennes make måste visa leg för att förhindra eventuellt bedrägeri. Det ena är en självklarhet och möjligen en försiktighetsåtgärd medans det andra mer är ett tecken på att man bör byta yrkesbana(SAMHALL möjligen) då ens begränsade intellekt närmar sig en imbecills.

Schenkerombudet där jag bor vet vem jag är, och likt bankerna har samma policy(oavsett om den är inofficiell)dvs att leg inte krävs då kunden är känd. Hos mitt gamla postombud, där jag hämtade paket 1-2 ggr i veckan kunde jag efter 6-7 månader nekas om jag antingen hade glömt id-handling eller glömt körkort trots att det var samma snubbe i kassan. Måste även poängtera att detta ägde rum i en tämligen liten småstad, vilket gjorde hela situationen absurd. Har man jobbat med en person eller är släkt och inte kan göra ett undantag om denna glömt id-handling borde man fråga sig om man inte är gravt autistisk och avsevärt korkad.

• Vissla
    Hagman57 skrev 2013-12-09 20:18:09 följande:
    Smått underhållande tråd. Kanske mest då man kan fråga sig om majoriteten av skribenter överhuvudtaget kan läsa, eller endast vill skriva av sig utan att för den skull veta vad tråden handlar om. Det är en jävla skillnad på att kräva leg från en vilt främmande person som hävdar att det är hon som skall ha paketet och om Siv på Ica insisterar på att hennes make måste visa leg för att förhindra eventuellt bedrägeri. Det ena är en självklarhet och möjligen en försiktighetsåtgärd medans det andra mer är ett tecken på att man bör byta yrkesbana(SAMHALL möjligen) då ens begränsade intellekt närmar sig en imbecills. Schenkerombudet där jag bor vet vem jag är, och likt bankerna har samma policy(oavsett om den är inofficiell)dvs att leg inte krävs då kunden är känd. Hos mitt gamla postombud, där jag hämtade paket 1-2 ggr i veckan kunde jag efter 6-7 månader nekas om jag antingen hade glömt id-handling eller glömt körkort trots att det var samma snubbe i kassan. Måste även poängtera att detta ägde rum i en tämligen liten småstad, vilket gjorde hela situationen absurd. Har man jobbat med en person eller är släkt och inte kan göra ett undantag om denna glömt id-handling borde man fråga sig om man inte är gravt autistisk och avsevärt korkad.

• Rainbow gg

Beror det inte lite på varifrån och vad det är man beställer?

Jag har för mig att jag hämtade ut ett paket med ett par skor i en gång utan att behöva visa leg. Behövde bara den fyrsiffriga koden man får i aviseringen.
    Men när jag tex beställer hem elektronik så måste jag alltid visa leg, det står till och med i sms-aviseringen att man måste.

När jag beställde hem hundmat är jag ganska säker på att jag inte behövde leg, men då var det inte ens på ett av postens utlämningsställen utan det var schenker tror jag.

Posten har väl sådana regler helt enkelt. Ska kassörskan riskera sitt jobb bara för att du inte har ditt leg med dig?

• elmadumle

Har frågat här på ica som är postombud och de måste ha leg på allt för det ska skannas, även det som man har en sms kod på och det vare sig man är känd eller inte.

• korralin

Lite kuriosa angående den retoriska frågan i slutet på trådstarten: 

Jag känner ett par tvillingbröder i 40-årsåldern som aldrig haft varsitt identitetskort utan delat. De har till exempel rest utomlands med ett och samma pass, båda två, i alla dessa år. De har gått till varandras jobb bara för att "prova på" och de har gjort varandras bankärenden.
    De är enäggstvillingar och så lika i både utseende och personlighet att bruden råkade kyssa fel kille på den enes bröllopsfest. oups haha. 
    Vill också ha en sådan tvilling ): 

• BeanBag

Men de nya körkorten har ingen sträckkod på baksidan. Har flera gånger hämtat paket och bara angett personnummer som de då manuellt knappar in.

Svar på tråden Legitimation krävs!!!!