• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • CuteElliz

hmm... det där om legitimation när man ska föda barn... jag behövde aldrig visa min fotolegitimation... behövde bara lämna över mitt patientkort när jag skulle föda...

men vet ju inte hur det är där du bor... =p

• MatsAtari
    Ayyla skrev 2011-01-20 21:26:15 följande:
    Detta är säkert skrivet flera gånger men kom igen, hur jobbigt är det att hala fram legget? Tar 5 sekunder max.
    Det är nog kostnaden för legget som suger.
    En del har tex redan pass (Som duger överallt utom just på posten.) och då vill man inte betala ytterliggare 400spänn för ett ID-kort.
  • Boothwalker

Jag har varit på ica och hämtat paket utan att ha avi eller legitimera mig... Och nej jag kände inte personen som lämnade ut det även om jag känner en del av dem som jobbar på ica. =) Jag sa mitt namn och fick paketet.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Pleco
    trettioplus skrev 2011-01-20 18:01:20 följande:
    Jag tycker det är både obehagligt och drygt att ständigt behöva visa leg. 
    Det börjar bli svårt överhuvudtaget att göra något utan att visa upp den där jävla identitetshandlingen.
    Jag tycker bättre om att vara incognito Rynkar på näsan
    Hur kan det vara obehagligt att behöva visa leg? I vilka situationer har du känt så?
  • Vissla
    mlinz skrev 2011-01-20 22:28:00 följande:
    Jag jobbar på en bensinmack där vi är postombud och ombud för Schenker Privpak.
    Kanske ska förtydliga lite, för det är skillnad på ett rent postförskott och ett postpaket med postförskott.

Inrikes Postpaket: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE 
    Inrikes Potpaket med postförskott: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE
    Rekommenderat brev: Försäkrat, kräver underskrift och legitimation, kollinumret börjar med R
    Postförskott inrikes: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret börjar med P
    Aviserat stort brev: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret brukar börja med AF om jag minns rätt.

Vi paket/brev som kräver legitimation så måste både mottagarens och budets legitimation visas upp, undantag rekommenderat brev med personlig utlämning, då endast mottagaren kan hämta paketet. 

Om du absolut inte vill skaffa leg så kan du gå in på ett riktigt postkontor, inte hos ett postombud, och be om en fullmakt till exv din sambo, då kan han hämta ut dina paket istället. 

Anledningen till att det blivit noga med legitimation är just pga bedrägerier. Jag bor i en liten by där alla känner alla, alla våra kunder måste visa leg ändå, detta gäller både Schenker och Posten. Undantag ett rent postförskott (som inte är försäkrat) och aviserat brev.
    Jag får alltså inte lämna ut paket till min MAMMA om hon inte har legitimation med sig. Jag har skickat hem många av mina bästa vänner när de ska hämta ut paket och inte haft leg med sig, och det är speciellt senaste året som det skärpts. När jag började för snart tre år sedan var inte reglerna lika hårda, då kunde man kan trycka i en ruta som "känd".  

Och som någon annan skrev, man måste välja vilken sorts leg det är i datorn. Tex ett norskt bankkort med leg på baksidan är inte giltigt, då det inte är en internationell legitimation. 

Om vi lämnar ut ett paket som kräver leg utan att ta leg så bryter ju vi ombud mot reglerna, och det KAN stå en kontrollant bredvid, som anmäler en. Postens kontrollanter är anonyma, det kan till och med vara någon man känner. Det kan till och med vara den som försöker hämta ut ett paket utan legitimation.  Vi vet aldrig vem som är kontrollant.

Hoppas du får lite mer klarhet i detta!
    Om du vill slippa visa leg så får du be företaget att skicka som stort brev/varubrev, då får du det i postlådan  om det får plats, annars får du det avisierat och behöver inte visa leg. Eller beställa som ett RENT postförskott, alltså inte postpaket med postförskott. Men med bägge dessa alternativ så är det inte försäkrat som sagt, så försvinner det i posthanteringen så försvinner det, då kan du bli skyldig att betala trots att du inte fått dina varor. 

Tack då fick jag svar på det relevanta, enligt reglerna skulle jag inte behövt visa leg för det var ett "försvinner det så försvinner det" paket.
    Synd att det inte var ett inrikes postpaket då hade jag blivit tyst och fått erkänna att jag hade fel i min irritation.
    Nu kommer jag istället fortsätta att var butter här hemma
  • Vissla
    Modgun skrev 2011-01-20 18:57:33 följande:
    Vilket kk har du?
    Spelar ingen roll vad de sa. De får inte neka dig vård oavsett. Om du komme rin med värkar eller dylikt så MÅSTE dom ge dig vård.
    Det spelar ingen roll då det kan ha rört sig om ett missförstånd från min sida när de sa åt mig att om jag kommer in på ett planerat snitt utan leg får jag snällt vända hem och hämta.
  • Vissla
    MatsAtari skrev 2011-01-21 00:49:01 följande:
    Det är nog kostnaden för legget som suger.
    En del har tex redan pass (Som duger överallt utom just på posten.) och då vill man inte betala ytterliggare 400spänn för ett ID-kort.
    Pass hade faktiskt dugit sa dom
  • Nifelheim

Jag hade då inget leg med mig när jag födde min son och jag fick föda ändå De gjorde en ny patientbricka åt mig då eftersom jag inte heller hade den med mig.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Vissla
    Nifelheim skrev 2011-01-21 09:40:59 följande:
    Jag hade då inget leg med mig när jag födde min son och jag fick föda ändå De gjorde en ny patientbricka åt mig då eftersom jag inte heller hade den med mig.
    Det är tydligen bara mig dom kräver leg av när det inte behövs Rynkar på näsan
  • MatsAtari
    Vissla skrev 2011-01-21 09:36:13 följande:
    Pass hade faktiskt dugit sa dom
    Vet inte om posten fortfarande säljer ID-kort eller inte, men när de hade inte hade av att sälja det tog de aldrig pass på min post iaf.

Om de inte säljer egna ID-kort så kan jag tänka mig att de börjat acceptera pass. (som alla andra.)
Svar på tråden Legitimation krävs!!!!