mlinz skrev 2011-01-20 22:28:00 följande:
Jag jobbar på en bensinmack där vi är postombud och ombud för Schenker Privpak.
Kanske ska förtydliga lite, för det är skillnad på ett rent postförskott och ett postpaket med postförskott.
Inrikes Postpaket: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE
Inrikes Potpaket med postförskott: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE
Rekommenderat brev: Försäkrat, kräver underskrift och legitimation, kollinumret börjar med R
Postförskott inrikes: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret börjar med P
Aviserat stort brev: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret brukar börja med AF om jag minns rätt.
Vi paket/brev som kräver legitimation så måste både mottagarens och budets legitimation visas upp, undantag rekommenderat brev med personlig utlämning, då endast mottagaren kan hämta paketet.
Om du absolut inte vill skaffa leg så kan du gå in på ett riktigt postkontor, inte hos ett postombud, och be om en fullmakt till exv din sambo, då kan han hämta ut dina paket istället.
Anledningen till att det blivit noga med legitimation är just pga bedrägerier. Jag bor i en liten by där alla känner alla, alla våra kunder måste visa leg ändå, detta gäller både Schenker och Posten. Undantag ett rent postförskott (som inte är försäkrat) och aviserat brev.
Jag får alltså inte lämna ut paket till min MAMMA om hon inte har legitimation med sig. Jag har skickat hem många av mina bästa vänner när de ska hämta ut paket och inte haft leg med sig, och det är speciellt senaste året som det skärpts. När jag började för snart tre år sedan var inte reglerna lika hårda, då kunde man kan trycka i en ruta som "känd".
Och som någon annan skrev, man måste välja vilken sorts leg det är i datorn. Tex ett norskt bankkort med leg på baksidan är inte giltigt, då det inte är en internationell legitimation.
Om vi lämnar ut ett paket som kräver leg utan att ta leg så bryter ju vi ombud mot reglerna, och det KAN stå en kontrollant bredvid, som anmäler en. Postens kontrollanter är anonyma, det kan till och med vara någon man känner. Det kan till och med vara den som försöker hämta ut ett paket utan legitimation. Vi vet aldrig vem som är kontrollant.
Hoppas du får lite mer klarhet i detta!
Om du vill slippa visa leg så får du be företaget att skicka som stort brev/varubrev, då får du det i postlådan om det får plats, annars får du det avisierat och behöver inte visa leg. Eller beställa som ett RENT postförskott, alltså inte postpaket med postförskott. Men med bägge dessa alternativ så är det inte försäkrat som sagt, så försvinner det i posthanteringen så försvinner det, då kan du bli skyldig att betala trots att du inte fått dina varor.
Tack då fick jag svar på det relevanta, enligt reglerna skulle jag inte behövt visa leg för det var ett "försvinner det så försvinner det" paket.
Synd att det inte var ett inrikes postpaket då hade jag blivit tyst och fått erkänna att jag hade fel i min irritation.