• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • Tattyn

Ja hellre att utlämningstället tappar sitt tillstånd att vara just utlämningsställe så att du akn hämta ut paket utan leg än at du stoppar leget i plånboken ochs er till att ha med dig det.
    Oavsett om personalen känner dig eller inte så har de stora krav på sig att ta leg på alla, det är inget de har hittat på, det kommer som krav från posten, och vad säger att posten inte har " secret shoppers" ute just när du är in och ska hämta ditt paket och får ut det utan att visa leg? Vad tror du händer då? Jo, du får börja gå till ett nytt utlämningsställe eftersom det gamla inte fick vara kvar eftersom de misskött sig, pga av dig.

• Vissla
    SoStylish skrev 2011-01-19 16:59:13 följande:
    Jag kan förstå att du är irriterad att du inte fick ut paketet trots att du kände personen. Men i grund och botten handlar det om säkerhet och jag tycker att det är bra att utlämningsställen är noga med sådana saker!

Vägrar du skaffa körkort får du väl skaffa ett vanligt ID-kort då som du kan visa upp. Det är inte direkt ovanligt att man behöver legitimera sig år 2011!
    Jag har försökt o skaffa ett nytt leg hur länge som helst nu men skatteverket tog över 2 månader och 4 samtal på sig att skicka ett personbevis (lyckades tanka hem ett innan dom va färdiga).
    Min sambo jobbar och kan inte ta ledigt hur som helst för att styrka min identitet vid införskaffning av leg, har ingen annan som kan följa med.
    Ska man behöva ta en paus i livet för att man tillfälligt är utan legitimation?
  • Vissla
    lennartsdotter skrev 2011-01-19 17:02:45 följande:
    Tja, igår plockade jag upp en MacBook Air ute på gatan utan att behöva legitimera mig och jag kände inte budkillen. Nu var datorn till mig, men det kunde ju budkillen egentligen inte veta eftersom det bor ett antal olika människor i huset.

Föredrar faktiskt att de är noga med leg för att minska risken att saker lämnas ut till fel personer.
    Fast det är en helt annan sak än att någon man känner envisas med att ta leg på en sak man betalar på plats.
  • Vissla
    Tattyn skrev 2011-01-19 17:06:07 följande:
    Ja hellre att utlämningstället tappar sitt tillstånd att vara just utlämningsställe så att du akn hämta ut paket utan leg än at du stoppar leget i plånboken ochs er till att ha med dig det.
    Oavsett om personalen känner dig eller inte så har de stora krav på sig att ta leg på alla, det är inget de har hittat på, det kommer som krav från posten, och vad säger att posten inte har " secret shoppers" ute just när du är in och ska hämta ditt paket och får ut det utan att visa leg? Vad tror du händer då? Jo, du får börja gå till ett nytt utlämningsställe eftersom det gamla inte fick vara kvar eftersom de misskött sig, pga av dig.
    Det är ju det som är irriterande.
    Dagens samhälle kräver att man ska ha ett legg om man ska kunna leva ett normalt liv.
    Det finns folk som inte kan skaffa leg för att dom inte har nån som kan styrka identiteten.
    Lite slappare regler kan man ha på saker där man faktiskt inte behöver legitimera sig
  • Ana Maria
    Vissla skrev 2011-01-19 14:43:33 följande:
    Det är faktiskt inte alls krångligare att slå in 10 siffror i en ruta när jag säger de 10 siffrorna än vad det är att slå in de 10 siffrorna när hon läser själv på legget.
    Det handlar ju om att du ska kunna visa att du verkligen är du.
  • Ana Maria
    Vissla skrev 2011-01-19 17:03:28 följande:
    Nej jag VET att jag aldrig har behövt visa leg när jag hämtat ut ett paket mot postförskott med sms avi.
    Nu fick du ju det...
  • Vissla
    Ana Maria skrev 2011-01-19 17:13:30 följande:
    Det handlar ju om att du ska kunna visa att du verkligen är du.
    MEN DOM VET ATT JAG ÄR JAG DET FINNS PAPPER PÅ DET INNE PÅ KONTORET!
  • Ana Maria
    Vissla skrev 2011-01-19 17:07:06 följande:
    Jag har försökt o skaffa ett nytt leg hur länge som helst nu men skatteverket tog över 2 månader och 4 samtal på sig att skicka ett personbevis (lyckades tanka hem ett innan dom va färdiga).
    Min sambo jobbar och kan inte ta ledigt hur som helst för att styrka min identitet vid införskaffning av leg, har ingen annan som kan följa med.
    Ska man behöva ta en paus i livet för att man tillfälligt är utan legitimation?
    Alltså ett perosnbevis kan du skriva ut själv om du har e-legitimation... Samma so man har till internetbank. Eller du kanske inte har det heller? Kanske forftarande betalar räkningar via bankgiro och inte har visa kort...
  • Ana Maria
    Vissla skrev 2011-01-19 17:08:16 följande:
    Fast det är en helt annan sak än att någon man känner envisas med att ta leg på en sak man betalar på plats.
    Nej, det är det inte. De är tvungna att ta leg oavsett om man känner personen eller ej.
  • Raskask
    Vissla skrev 2011-01-19 17:17:24 följande:
    MEN DOM VET ATT JAG ÄR JAG DET FINNS PAPPER PÅ DET INNE PÅ KONTORET!
    Det var inte så att den du skulle hämta paketet hos har något gammalt groll mot dig? Hon verkar ju rätt byråkratisk.
Svar på tråden Legitimation krävs!!!!