• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • Vissla
    En Reflektion skrev 2011-01-20 17:40:48 följande:
    Känner de dig borde du inte behöva visa legitimation. Det räcker med att skriva ¨känd¨. Som jag har förstått det. Men annars får du visa leget helt enkelt. Du måste ju ändå hala upp mobilen
    Har inget leg o siffrorna i mobilen hade jag i huvudet men annars hade din logik funkat Tungan ute
  • akademikern
    Vissla skrev 2011-01-20 17:22:31 följande:
    Apoteket kan man behöva visa leg o nu för tiden får man inte ens föda barn om mn inte har med sig leg
    Får jag fråga hur de ska hindra dig från att föda barn för att du inte visat leg?
  • trettioplus

Jag tycker det är både obehagligt och drygt att ständigt behöva visa leg. 
    Det börjar bli svårt överhuvudtaget att göra något utan att visa upp den där jävla identitetshandlingen.
    Jag tycker bättre om att vara incognito Rynkar på näsan

• Vissla
    akademikern skrev 2011-01-20 17:58:10 följande:
    Får jag fråga hur de ska hindra dig från att föda barn för att du inte visat leg?
    Nja hindra mig från att föda kan kanske vara lite svårt, men vägra att skriva in en och vägra vården man behöver funkar aldeles utmärkt. Eller som i mitt fall, vägra göra det planerade kejsarsnittet om leg skulle uteblivit
  • akademikern
    Vissla skrev 2011-01-20 18:03:45 följande:
    Nja hindra mig från att föda kan kanske vara lite svårt, men vägra att skriva in en och vägra vården man behöver funkar aldeles utmärkt. Eller som i mitt fall, vägra göra det planerade kejsarsnittet om leg skulle uteblivit
    Jag förstår att man vid en planerad sjukhusvistelse bör kunna styrka sin identitet, men jag tror inte att BM skriker efter leg när jag kommer in med ungen halvvägs ute ur slidan, vägrar ge mig eller barnet den ev. extra och akuta vård som skulle kunna krävas. Däremot utgår jag ifrån att jag får styrka min identitet när den akuta fasen är över.
  • Modgun
    Vissla skrev 2011-01-20 18:03:45 följande:
    Där har du fel.
    Svärmor är bm sedan 33 år tillbaka och hon läste precis dina rader och sa "hon kan inte ha mer fel"
    Man får INTE neka dig vård eller ett planerat kejsarsnitt om du nu skulle glömma ta med dig ditt leg. Jag hade inget leg med mig, och jag fick föda mina barn på fl endå.
    Apoteket kan man behöva visa leg o nu för tiden får man inte ens föda barn om mn inte har med sig leg
    Som skrivet. Du kan inte ha mer fel.
  • Vissla
    Modgun skrev 2011-01-20 18:16:18 följande:
    Där har du fel.
    Svärmor är bm sedan 33 år tillbaka och hon läste precis dina rader och sa "hon kan inte ha mer fel"
    Man får INTE neka dig vård eller ett planerat kejsarsnitt om du nu skulle glömma ta med dig ditt leg. Jag hade inget leg med mig, och jag fick föda mina barn på fl endå.
    Som skrivet. Du kan inte ha mer fel.
    det var iaf vad de sa till mig när jag glömt legget hemma för ett TUL
  • Modgun
    Vissla skrev 2011-01-20 18:37:49 följande:
    det var iaf vad de sa till mig när jag glömt legget hemma för ett TUL
    Vilket kk har du?
    Spelar ingen roll vad de sa. De får inte neka dig vård oavsett. Om du komme rin med värkar eller dylikt så MÅSTE dom ge dig vård.
  • Ayyla

Detta är säkert skrivet flera gånger men kom igen, hur jobbigt är det att hala fram legget? Tar 5 sekunder max.

• mlinz

Jag jobbar på en bensinmack där vi är postombud och ombud för Schenker Privpak.
    Kanske ska förtydliga lite, för det är skillnad på ett rent postförskott och ett postpaket med postförskott.

Inrikes Postpaket: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE 
    Inrikes Potpaket med postförskott: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE
    Rekommenderat brev: Försäkrat, kräver underskrift och legitimation, kollinumret börjar med R
    Postförskott inrikes: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret börjar med P
    Aviserat stort brev: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret brukar börja med AF om jag minns rätt.

Vi paket/brev som kräver legitimation så måste både mottagarens och budets legitimation visas upp, undantag rekommenderat brev med personlig utlämning, då endast mottagaren kan hämta paketet. 

Om du absolut inte vill skaffa leg så kan du gå in på ett riktigt postkontor, inte hos ett postombud, och be om en fullmakt till exv din sambo, då kan han hämta ut dina paket istället. 

Anledningen till att det blivit noga med legitimation är just pga bedrägerier. Jag bor i en liten by där alla känner alla, alla våra kunder måste visa leg ändå, detta gäller både Schenker och Posten. Undantag ett rent postförskott (som inte är försäkrat) och aviserat brev.
    Jag får alltså inte lämna ut paket till min MAMMA om hon inte har legitimation med sig. Jag har skickat hem många av mina bästa vänner när de ska hämta ut paket och inte haft leg med sig, och det är speciellt senaste året som det skärpts. När jag började för snart tre år sedan var inte reglerna lika hårda, då kunde man kan trycka i en ruta som "känd".  

Och som någon annan skrev, man måste välja vilken sorts leg det är i datorn. Tex ett norskt bankkort med leg på baksidan är inte giltigt, då det inte är en internationell legitimation. 

Om vi lämnar ut ett paket som kräver leg utan att ta leg så bryter ju vi ombud mot reglerna, och det KAN stå en kontrollant bredvid, som anmäler en. Postens kontrollanter är anonyma, det kan till och med vara någon man känner. Det kan till och med vara den som försöker hämta ut ett paket utan legitimation.  Vi vet aldrig vem som är kontrollant.

Hoppas du får lite mer klarhet i detta!
    Om du vill slippa visa leg så får du be företaget att skicka som stort brev/varubrev, då får du det i postlådan  om det får plats, annars får du det avisierat och behöver inte visa leg. Eller beställa som ett RENT postförskott, alltså inte postpaket med postförskott. Men med bägge dessa alternativ så är det inte försäkrat som sagt, så försvinner det i posthanteringen så försvinner det, då kan du bli skyldig att betala trots att du inte fått dina varor. 

Svar på tråden Legitimation krävs!!!!