• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • Vissla
    Madick skrev 2011-01-19 15:10:30 följande:
    Du kan ha stulit kortet och beställt i det namnet...
    mm men då är vi tillbaka på hemliga tvillingsyster teorin då, det är högst osannoliki att en exak kopia av en människa som beter sig exakt som denna människan springer runt med människans barn snor ett kontokort o har en exakt likadan mobiltelefon beställer ett paket i denna människans namn.
  • Madick

Men om det är så att de har order att alltid följa reglerna just för att inte någon ska lockas/hotas att ange någon som "känd" t.ex.

• PerG
    Vissla skrev 2011-01-19 15:05:14 följande:
    men vad spelar det för roll när man iaf måste betala med egna pengar när man hämtar ut paketet?
    Det kanske är så att en Internetbutik tillämpar postförskott som en förskottsbetalning/delbetalning och resterande mot faktura t.ex.. Oavsett så vet ju inte posten hur uppgörelsen mellan kunden och butiken är gjord utan ser ju bara till att den person som hämtar ut paketet identifierar sig för att kunna spåras i händelse av någon form av bedrägeri...
  • Vissla
    Madick skrev 2011-01-19 15:24:00 följande:
    Men om det är så att de har order att alltid följa reglerna just för att inte någon ska lockas/hotas att ange någon som "känd" t.ex.
    Det är inte som en leg kontroll vid cigarett köp, inte bara att trycka på knappen "känd" för att det ska gå att få ut paketet, måste trycka in ett 10 siffrigt personnummer
  • Vissla
    PerG skrev 2011-01-19 15:24:42 följande:
    Det kanske är så att en Internetbutik tillämpar postförskott som en förskottsbetalning/delbetalning och resterande mot faktura t.ex.. Oavsett så vet ju inte posten hur uppgörelsen mellan kunden och butiken är gjord utan ser ju bara till att den person som hämtar ut paketet identifierar sig för att kunna spåras i händelse av någon form av bedrägeri...
    Kan du nämna en internetutik som gör så?
  • Madick

Om jag har ett namn är det inte så svårt att hitta adress och sen vidare hela personnumret. Så att bara rabbla ett nummer är inte heller något bevis.

• jassikan

Kan förstå att du kan uppleva det som lite onödigt, särskilt med tanke på att det är pf och de vet vem du är.

Tror nog de blivit tillsagda att göra lika med alla, oavsett. Gör man likadant med alla kunder så är det mindre risk för att det blir fel någonstans. Då har de gjort allt de kan.
    Och börjar man tulla på reglerna så hamnar man snart i bedömningsträsket. Hur långt ska man gå? Är grannens kompis ok eftersom grannen säger det osv.

Jag tycker att det är bra att de tar leg. Då blir det svårare för de som stjäl och/eller beställer på andras bekostnad.

• Vissla
    Madick skrev 2011-01-19 15:31:04 följande:
    Om jag har ett namn är det inte så svårt att hitta adress och sen vidare hela personnumret. Så att bara rabbla ett nummer är inte heller något bevis.
    Du tycker inte att det är lite konstigt att någon som ser ut som mig, har med sig mitt barn min telefon och mitt kontokort, kan mitt personnummer och min pinkod till kortet, skämtar och skrattar med personalen som jag känner men inte med de ny anställda som jag inte känner, försöker att hämta ut ett paket mot min vilja och vetskap?
  • Raskask

Det var ju en lite onödigt hård tolkning de gjorde av reglerna. Jag vet inte om jag vågar skriva det, men det har hänt att jag glömt körkortet när jag har varit för att hämta något paket (förbetalt dessutom så jag har inte ens behövt dra något kort) och jag har fått hämta det ändå. Då har jag inte känt någon i personalen, men jag brukar hämta paket fler gånger i veckan för mitt företagsräkning på samma ställe så de har sagt att de känner igen mig ändå. Har bara behövt tala om mitt personnummer.

• Vissla
    Raskask skrev 2011-01-19 15:50:23 följande:
    Det var ju en lite onödigt hård tolkning de gjorde av reglerna. Jag vet inte om jag vågar skriva det, men det har hänt att jag glömt körkortet när jag har varit för att hämta något paket (förbetalt dessutom så jag har inte ens behövt dra något kort) och jag har fått hämta det ändå. Då har jag inte känt någon i personalen, men jag brukar hämta paket fler gånger i veckan för mitt företagsräkning på samma ställe så de har sagt att de känner igen mig ändå. Har bara behövt tala om mitt personnummer.
    Har inte haft några problem att hämta ut paket mot pf med smsavi förut, där personalen inte känner mig.
Svar på tråden Legitimation krävs!!!!