• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • Vissla
    mysmamman01 skrev 2011-01-19 17:33:17 följande:
    Men alltså.. I en sms-avi där man ska visa leg så STÅR det ju i sms:et "DU SKALL HA GILTIG LEGITIMATION TILL HANDS". Så då lär man ju ha det - oavsett om det är ens gamla arbetsplats eller ej.
    För att ta ett annat exempel: Jag jobbar i butik och ibland handlar jag med kontokort utan kod. Men jag skulle ju aldrig begära att jag skulle slippa visa leg "eftersom jag jobbar där och de vet vem jag är". Det är ett medvetet val ifrån min sida att inte ha kod på mitt kort - så då ser jag till att ha en giltig legitamation att visa upp också när jag handlar med kortet.
    Om du inte har ett leg - handla inte på internet! It's as simple as that. Tar du ut kontanter och handlar i en butik så slipper du ha med ditt id.
    Lite knäppt att störa sig på en sådan sak faktiskt... Du står ju inte över systemet bara för att du haft ett visst jobb?
    HADE DET STÅTT SÅ HADE JAG INTE  BRYTT MIG
  • Ana Maria
    Vissla skrev 2011-01-19 17:35:10 följande:
    HADE DET STÅTT SÅ HADE JAG INTE  BRYTT MIG
    Då får du ju skylla dig själv!
  • Vissla
    Ana Maria skrev 2011-01-19 17:34:08 följande:
    Ja men du hade väl e-legitimation? Man kan spara ner det på usb-minne /skicka till sin mail och skriva ut på någon annan dator som har skrivare.
    Jag skaffade e-legitimation för att få ner personbeviset o för att skaffa e-legitimation var jag tvungen att byta batterier i internet dosan som naturligtvis hade tagit slut, det tog tid när jag inte hade leg.
    Jag skickade personbeviset till flera personer med skrivare, första kastade mailet för att det var en bifogad fil (virus rädd) Andra kunde inte öppna filen pga brandvägg på datorn, tillslut fick jag ut personbeviset och dagen efter kom personbeviset från skatteverket på posten
  • mysmamman01

Det står alltid i de sms-avier som kräver leg att man ska ha just leg. Jag hämtar saker från posten via sms-avi flera gånger i veckan, och det är ett standard sms de skickar ut där endast kollinummer och postutlämningsplats ändras.

• Vissla
    Ana Maria skrev 2011-01-19 17:35:35 följande:
    Då får du ju skylla dig själv!
    För att det inte stod i smset att jag skulle ha leg?
  • Vissla
    mysmamman01 skrev 2011-01-19 17:39:03 följande:
    Det står alltid i de sms-avier som kräver leg att man ska ha just leg. Jag hämtar saker från posten via sms-avi flera gånger i veckan, och det är ett standard sms de skickar ut där endast kollinummer och postutlämningsplats ändras.
    Har aldrig stått i ett sms jag har fått iaf, kanske för att jag beställer enbart saker mot pf?
  • Ana Maria
    Vissla skrev 2011-01-19 17:39:24 följande:
    För att det inte stod i smset att jag skulle ha leg?
    Det står alltid att man ska ha giltigt legitimation i ett sms-avi.
  • Vissla
    Ana Maria skrev 2011-01-19 17:41:56 följande:
    Det står alltid att man ska ha giltigt legitimation i ett sms-avi.
    Fortfarande har det aldrig stått i en smsavi jag har fått hade det stått så hade jag inte blivit irriterad, hade det stått så i nån endaste smsavi jag fått hade jag slutat beställa saker innan jag fått hem mitt nya leg men det har inte stått så
  • Livisu

Jag tycker att hon låter lite väl byråkratisk. Visserligen skriver du att det stod en tant från posten intill som sa att du var tvungen att visa leg; självklart skulle jag också i din fd kollegas situation också neka dig då - göra undantag får man göra när Postentanten inte är där =)

Har själv jobbat på en affär som var postombud och tog alltid leg. Men skulle min kompis komma och hämta ut ett paket där det står hennes namn på, och där jag någorlunda vet vilket födelsedatum hon har (jag tror ju på henne om hon läser upp sitt) skulle jag nog lämnat ut det ändå. Men då ska jag veta åtminstone att år och månad stämmer.

• Vissla
    Livisu skrev 2011-01-19 18:24:11 följande:
    Jag tycker att hon låter lite väl byråkratisk. Visserligen skriver du att det stod en tant från posten intill som sa att du var tvungen att visa leg; självklart skulle jag också i din fd kollegas situation också neka dig då - göra undantag får man göra när Postentanten inte är där =)

Har själv jobbat på en affär som var postombud och tog alltid leg. Men skulle min kompis komma och hämta ut ett paket där det står hennes namn på, och där jag någorlunda vet vilket födelsedatum hon har (jag tror ju på henne om hon läser upp sitt) skulle jag nog lämnat ut det ändå. Men då ska jag veta åtminstone att år och månad stämmer.
    Jag försår situationen fullt ut, jag kräver inte att dom ska bryta reglerna för min skull speciellt inte när dom håller på o lär sig hur systemet funkar.
    Men det är fruktansvärt irriterande att man måste ha ett id kort i situationer där personen som ska titta på kortet vet hur gammal jag är, vet vad jag heter, vet vart jag bor, har mitt telefon nummer osv osv osv. Det känns bara löjligt
Svar på tråden Legitimation krävs!!!!