• Vissla

Legitimation krävs!!!!

Så otroligt irriterande att man ska behöva visa leg hela tiden.
    Jag beställer ett paket mot postförskott som jag väljer att ta sms avisering på, jag ska hämta ut paketet på min gammla arbetsplats (där det fortfarande finns papper på vem jag är).
    Jag får alltså inte hämta ut ett paket som mitt namn står på betala med ett kontokort som mitt namn står på för en människa som vet vem jag är, vi har arbetat ihop, våra barn går i samma klass hon vet vem jag är!!!
    Jag fattar att dom måste vara så där hårda om det är nån som kommer med en pappers avi till ett paket som redan är färdig betalt och personen i kassan inte har den blekaste aning om vem personen som försöker hämta paketet är.
    MEN DOM KÄNNER JU MIG!!!!!

Hur sannolikt scenario är det här: Min hemliga tvilling syster snor min telefon och mitt kontokort för att hämta ut ett paket på min gammla arbetsplats????

• Svar på tråden Legitimation krävs!!!!
  • Vissla
    071001 skrev 2011-01-19 14:44:07 följande:

Ts, jag har varken leg eller pass just nu och det känns lite som ett låst läge tycker jag.

Då kanske du vet hur frustrerande det är att behöva visa upp leg i tid och otid
  • 071001

Njae, jag har klarat mig utan att behöva visa id och just idag ska jag iväg och fixa nya.

• Vissla
    071001 skrev 2011-01-19 14:49:30 följande:
    Njae, jag har klarat mig utan att behöva visa id och just idag ska jag iväg och fixa nya.
    Kom ihåg att ta med nån som kan legitimera dig bara Flört
  • PerG

Det hela handlar om möjlighet att spåra försändelsen för att undvika bedrägerier..

T.ex. skulle man kunna lyckas beställa i någon annans namn, fylla i sitt eget mobilnummer (kontantkort som inte är registrerat) vänta in sms:et och hämta ut paketet och sen kommer fakturan till den andre personen... Om man inte har legitimerat sig när man hämtar paketet så har de ingen chans att spåra vem som faktiskt hämtade paketet.. Även om personen känner dig där du hämtar ut så kanske personen i fråga inte känner dig väl att hon/han vill stå till svars om du bedriver ett bedrägeri för tiotusentals kronor...

Om man istället har aviserat paket via en vanlig "lapp i brevlådan" så tror jag inte man måste ha legitimation (så har det inte varit tidigarte) i och med att du då fått det till den adress du är folkbokförd på...

• luckyme83
    marcitron skrev 2011-01-19 14:43:53 följande:
    Tycker helt klart att dom ska ta ditt id ändå! Är det så rutinerna är så är det så, varför göra undantag med dig?  Den kanske göra undantag med någon annan sen någon annan!
    men legkontroll är ju för att säkerställa att rätt person hämtar paketet..
    om kassörskan visste att det var rätt person så fanns det ju inget syfte att ta leg...
  • PerG

Ah, såg att det var postförskott, men det förändrar ju egentligen inte grejjen. Det hela handlar ju om just sms-aviseringen och att man vill kunna spåra vem som faktiskt hämtar ut paketet...

• Vissla
    PerG skrev 2011-01-19 14:53:33 följande:
    Det hela handlar om möjlighet att spåra försändelsen för att undvika bedrägerier..

T.ex. skulle man kunna lyckas beställa i någon annans namn, fylla i sitt eget mobilnummer (kontantkort som inte är registrerat) vänta in sms:et och hämta ut paketet och sen kommer fakturan till den andre personen... Om man inte har legitimerat sig när man hämtar paketet så har de ingen chans att spåra vem som faktiskt hämtade paketet.. Även om personen känner dig där du hämtar ut så kanske personen i fråga inte känner dig väl att hon/han vill stå till svars om du bedriver ett bedrägeri för tiotusentals kronor...

Om man istället har aviserat paket via en vanlig "lapp i brevlådan" så tror jag inte man måste ha legitimation (så har det inte varit tidigarte) i och med att du då fått det till den adress du är folkbokförd på...
    Finns ingen faktura som ska skickas nånstans när man betalar då man hämtar ut paketet med ett kontokort som det står samma namn på som på paketet.
    Med pappers avi har jag varit tvungen att visa leg då det är lättare att öppna en obevakad brevlåda o sno en avi än att ta nåns mobil.

Personen i fråga känner mig tillräckligt v'l för att veta att jag är den jag utger mig för att vara, skulle föresten inte förvåna mig om det finns en fotokopia på mitt gammla leg inne på kontoret där
  • PerG
    Vissla skrev 2011-01-19 14:59:34 följande:
    Finns ingen faktura som ska skickas nånstans när man betalar då man hämtar ut paketet med ett kontokort som det står samma namn på som på paketet.
    Med pappers avi har jag varit tvungen att visa leg då det är lättare att öppna en obevakad brevlåda o sno en avi än att ta nåns mobil.

Personen i fråga känner mig tillräckligt v'l för att veta att jag är den jag utger mig för att vara, skulle föresten inte förvåna mig om det finns en fotokopia på mitt gammla leg inne på kontoret där
    Fast problemet är att du inte behöver sno någons mobil.. Du kan ju beställa i någon annans namn, fylla i ditt eget mobilnummer (t.ex. ett oregistrerat kontantkort) och sedan hämta ut paketet... Betydligt enklare än att länsa någons postlåda...
  • Vissla
    PerG skrev 2011-01-19 15:03:57 följande:
    Fast problemet är att du inte behöver sno någons mobil.. Du kan ju beställa i någon annans namn, fylla i ditt eget mobilnummer (t.ex. ett oregistrerat kontantkort) och sedan hämta ut paketet... Betydligt enklare än att länsa någons postlåda...
    men vad spelar det för roll när man iaf måste betala med egna pengar när man hämtar ut paketet?
  • Madick
    Vissla skrev 2011-01-19 15:05:14 följande:
    men vad spelar det för roll när man iaf måste betala med egna pengar när man hämtar ut paketet?
    Du kan ha stulit kortet och beställt i det namnet...
Svar på tråden Legitimation krävs!!!!