• smaoo

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Jag vill veta om det bor en dömd pedofil i mitt område. Exakt vad jag skulle göra med informationen är osäkert, men i tanken skulle jag skära kuken av honom.
    Jag skulle troligtvis tala om för mitt barn att han skulle hålla sig borta från personen i fråga.

• Alexandra992

Ja, om en pedofil bor i mina kvarter skulle jag vilja veta det om jag själv har barn, självfallet. Skulle förmodligen inte flytta dit då, eller om jag redan bor där, vara på min vakt och inte låta barnen vara i närheten av honom i alla fall aldrig en sekund utan mig.

Däremot har jag inget emot människor med den läggningen ifall de aldrig gör några handlingar utav det. Tyvärr kan dom ju inte hjälpa att dom dras till barn men det finns ingen ursäkt om dom skulle förverkliga det. Då är dom riktiga äckelpedofiler som ska vara inlåsta eller få hjälp mot det.

• Embla
    Fiyali skrev 2011-01-23 11:44:07 följande:
    Det handlar om mänskliga rättigheter, och även pedofiler, vare sig man gillar de eller inte är också människor. Det finns massor med åsikter jag inte gillar hos personer, sen finns det dessutom personer som jag ogillar helt och hållet(jag har inte hittat något alls att gilla hos de), men de är fortfarande människor, och jag vill behandla de som jag själv vill bli behandlad.
    Förstår du hur jag menar ? :)
    Jag försvarar inte handlingen en pedofil gör, jag försvarar dens rätt att tänka. Att tänka är inte att skada, och man kan inte styra sina tankar, men man kan styra sina handlingar.
    Att ha en sexuelläggning innebär inte att man har andra egenskaper såsom våldsam/mordisk.
    Jag är bisexuell, men skadar inte folk, jag hoppar inte på vare sig kvinnor eller män för att ha sex med de :)
    Jag tycker inte det är "fint" att tända på barn, men personen som gör det kan ändå vara en "fin" människa, dvs aldrig kapabel till att skada någon.
    Jag förespråkar inte pedofeli, jag förespråkar människors rätt att vara(att vara är att tänka) den de är utan att behöva ställas utanför samhället, eller översköljas med skam.
    Att skada någon är en helt annan fråga för mig, och då är det inte bara pedofiler jag ser ner på, i de fall ser jag ner på kvinnomisshandlare, barnmisshandlare, våldtäktsmän, mördare m fl mfl....
    Tyvärr tror jag att du talar för döva öron. Folk vill att du ska gilla pedofiler, därför att de ska kunna avfärda dina argument som ogiltiga.

Jag tycker att den här tendensen att avhumanisera vissa människor är så skrämmande. Man ser det även i andra diskussioner här på FL och i samhället. Även socialbidragstagare, långtidsarbetslösa, djupt religiösa och andra grupper ses som inte riktigt lika mycket värda som en normal svensk med jobb, max tre barn och PK-åsikter.
  • holy shit
    Embla skrev 2011-01-23 14:10:54 följande:
    Tyvärr tror jag att du talar för döva öron. Folk vill att du ska gilla pedofiler, därför att de ska kunna avfärda dina argument som ogiltiga.

Jag tycker att den här tendensen att avhumanisera vissa människor är så skrämmande. Man ser det även i andra diskussioner här på FL och i samhället. Även socialbidragstagare, långtidsarbetslösa, djupt religiösa och andra grupper ses som inte riktigt lika mycket värda som en normal svensk med jobb, max tre barn och PK-åsikter.
    Jag tror jag kan mer om pedofiler än gemene man, jag tycker inte att pedofiler ska avrättas på offentlig plats.

Å andra sidan förstår jag inte detta vurmande för pedofilerna. Det är inte mer synd om pedofiler än andra människor med psykiska störningar, men jag har inte sett att någon propagerar för lustmördares rätt att mörda.

Och PK, tillåta mig storskratta. Jag hoppas att jag aldrig blir så liberal att jag i min iver att verka bildad och mer upplyst inte inser vad det är jag försöker normalisera.
  • holy shit
    Fiyali skrev 2011-01-23 11:44:07 följande:
    Det handlar om mänskliga rättigheter, och även pedofiler, vare sig man gillar de eller inte är också människor. Det finns massor med åsikter jag inte gillar hos personer, sen finns det dessutom personer som jag ogillar helt och hållet(jag har inte hittat något alls att gilla hos de), men de är fortfarande människor, och jag vill behandla de som jag själv vill bli behandlad.
    Förstår du hur jag menar ? :)
    Jag försvarar inte handlingen en pedofil gör, jag försvarar dens rätt att tänka. Att tänka är inte att skada, och man kan inte styra sina tankar, men man kan styra sina handlingar.
    Att ha en sexuelläggning innebär inte att man har andra egenskaper såsom våldsam/mordisk.
    Jag är bisexuell, men skadar inte folk, jag hoppar inte på vare sig kvinnor eller män för att ha sex med de :)
    Jag tycker inte det är "fint" att tända på barn, men personen som gör det kan ändå vara en "fin" människa, dvs aldrig kapabel till att skada någon.
    Jag förespråkar inte pedofeli, jag förespråkar människors rätt att vara(att vara är att tänka) den de är utan att behöva ställas utanför samhället, eller översköljas med skam.
    Att skada någon är en helt annan fråga för mig, och då är det inte bara pedofiler jag ser ner på, i de fall ser jag ner på kvinnomisshandlare, barnmisshandlare, våldtäktsmän, mördare m fl mfl....
    Det är ingen mänsklig rättighet att få knulla barn. Det är en mänsklig rättighet att få tänka på att man knullar barn, men där stannar det också. Har man en pedofil störning har man en sak att göra: att söka vård.

Varför du blandar in bixexualitet förstår jag inte. Pedofil är olagligt för att det skadar offren, ingenting annat.
  • Astarte

Nej, det behövs inte. Jag har koll på de människor som finns runt mitt barn. Register av det här slaget kommer med största sannolkíkhet leda till fler övergrepp / fler återfall, och ingenting motiverar det.

• Embla

Alla ni som antingen vill låsa in pedofiler på livstid eller införa dödsstraff ; vad skulle ni göra om en person ni älskar och respekterar skulle visa sig vara pedofil? Er pappa, en morbror, bästa väninnan eller ert fina, underbara lilla barn? Skulle ni då plötsligt bara anse att personen skulle sluta vara en fullvärdig människa och inte längre ha några mänskliga rättigheter? Skulle ni stå bredvid bålet med sorg i hjärtat, men inte gripa in? Eller jublande tända på?

Det är så lätt att dela in mänskligheten i "vi" och "de". Speciellt när sorteringen baseras på egenskaper som inte syns på utsidan. Det är lätt att anse att "de" inte har riktigt samma värde och rättigheter som "vi". Man kanske inte gör den här uppdelningen medvetet. De flesta delar nog upp världen på det här sättet. Det viktiga är att vara medveten om det, motarbeta sina egna fördomar, verkligen förstå skillnaden mellan sak och person och inte låta känslorna styra ens handlingar.

Historien är full av exempel av personer/nationer som delat upp människor på det här sättet och ägnat sina liv åt att utrota "de". I historieböckerna beskrivs de som "fanatiker", "mördare", "irrationella". Samma epitet kan komma att sättas på dagens människor av de kommande generationerna. Det skulle inte förvåna mig.

(riktigt fin liten predikan, eller hur?)Flört

• Embla
    holy shit skrev 2011-01-23 14:20:10 följande:
    Jag tror jag kan mer om pedofiler än gemene man, jag tycker inte att pedofiler ska avrättas på offentlig plats.

Å andra sidan förstår jag inte detta vurmande för pedofilerna. Det är inte mer synd om pedofiler än andra människor med psykiska störningar, men jag har inte sett att någon propagerar för lustmördares rätt att mörda.

Och PK, tillåta mig storskratta. Jag hoppas att jag aldrig blir så liberal att jag i min iver att verka bildad och mer upplyst inte inser vad det är jag försöker normalisera.
    Dina inlägg bevisar mitt påstående om att vi talar för döva öron.

Jag vurmar inte för pedofiler, och ingen annan i denna tråden heller. Hur många gånger ska man behöva säga det?
    holy shit skrev 2011-01-23 14:26:10 följande:
    Det är ingen mänsklig rättighet att få knulla barn. Det är en mänsklig rättighet att få tänka på att man knullar barn, men där stannar det också. Har man en pedofil störning har man en sak att göra: att söka vård.
    Ingen har påstått att det är en mänsklig rättighet att "få knulla barn". Ingen.
  • Mad as snow

I all uppriktighet tror jag faktiskt inte att särskilt många vill låsa in alla pedofiler - eller avrätta dem - bara för att de är pedofiler. Det är något man skriver och postar i all hast, eftersom känslorna tar över. När mina känslor tar över reagerar jag likadant, dock är det inte på det sättet jag nyttjar detta debattforum och jag brukar tänka ett varv extra innan jag postar. Däremot tror jag att många vill låsa in eller avrätta de individer som begår sexuella övergrepp på barn. Personligen är jag mer positiv till det första alternativet än det andra. Men jag ser ingen lösning i att demonisera de individer som reagerar såhär på "aktiva" pedofiler. Varför ska man måla dessa lika svart och anklaga dem för att vara likvärdiga med nazister eller bokstavstroende galningar? Man kräver något av dessa människor - att öppna sig och bli mer ödmjuka - men klarar uppenbarligen inte av den uppgiften själv. 

• Mad as snow
    Mad as snow skrev 2011-01-23 14:47:10 följande:
    I all uppriktighet tror jag faktiskt inte att särskilt många vill låsa in alla pedofiler - eller avrätta dem - bara för att de är pedofiler. Det är något man skriver och postar i all hast, eftersom känslorna tar över. När mina känslor tar över reagerar jag likadant, dock är det inte på det sättet jag nyttjar detta debattforum och jag brukar tänka ett varv extra innan jag postar. Däremot tror jag att många vill låsa in eller avrätta de individer som begår sexuella övergrepp på barn. Personligen är jag mer positiv till det första alternativet än det andra. Men jag ser ingen lösning i att demonisera de individer som reagerar såhär på "aktiva" pedofiler. Varför ska man måla dessa lika svart och anklaga dem för att vara likvärdiga med nazister eller bokstavstroende galningar? Man kräver något av dessa människor - att öppna sig och bli mer ödmjuka - men klarar uppenbarligen inte av den uppgiften själv. 
    Vad jag menar är: vad är skillnaden på att anklaga någon för att vara irrationella mördare, nazister eller psykopater - och att skriva att man önskar kuken avskuren på någon eller att vederbörande borde halshuggas på öppen gata eftersom de ändå snart kommer att förgripa sig på någon? Det är ju exakt samma fenomen, exakt samma primitiva lust att i drastiska och emotionella ordalag förolämpa och hota. 
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?