• MoonlightG

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

EmilieC skrev 2011-01-21 15:03:32 följande:
    Startar den här tråden efter att ha kollat på Debatt på Svt igår.

Enligt en undersökning så vill 50% av svenska folket veta om det bor en pedofil i deras område.
    Så nu är jag lite nyfiken på hur ni här på FL tycker.

Motivera gärna ditt svar!

Jag börjar: Ja, jag skulle vilja veta om det bor en dömd pedofil nära mig för att kunna skydda mina barn. Inte för att på något sätt trakassera eller vara taskig mot personen, utan bara för mina barns säkerhet. 
    Jag skulle nog vilja veta även om det hade gjort så jag blir mer orolig. Att veta att det finns en pedofil i området men inte veta vem det är man ska skydda barnen ifrån kan vara ganska besvärligt också. Men ändå hade jag velat veta. 
  • Fiyali
    Mad as snow skrev 2011-01-22 22:49:31 följande:
    Jag tror att kunskap är absolut viktigast här. Men problemet jag har stött på här på FL under mina år, är att kunskap i det här ämnet anses vara suspekt. Man tycker att det är lite fishy med någon som rent intellektuellt diskuterar den här "läggningen", och dessutom försöker göra upp med myterna som kretsar kring det. Det förbryllar mig, eftersom jag som nu blivande förälder anser mig jävligt utrusad med just en kunskap som de facto skulle kunna skona mitt eget barn från övergrepp, detta är ett faktum. Jag förstår inte hur man vill undvika att utrusta sig med den kunskapen, som förälder. 

Men däremot kan diskussionen bli alldeles för analytisk och...filosofisk. De flesta föräldrar skiter fullständigt i om ifall att den som våldtog deras barn är en fixerad pedofil eller om han bara är en tillfällighetsförbrytare. De skiter fullständigt i kriterierna för vad som är en pedofil och vad som inte är det. Om vederbörande skulle riskera att göra om sitt brott. Om det går att leva ett fullgott liv trots att man har blivit våldtagen som barn. Vad man är ute efter är att skydda sina ungar och då blir resten oviktigt pladder som blandas samman med det man åtminstone på FL kallar "pedofillobbyn". Vilket är fullt begripligt för mig idag faktiskt, det var det inte för ett år sen.  
    Jag klandrar ingen som är med om något vidrigt för hur de reagerar! Jag förstår till fullo om någon har ihjäl en människa som skadat deras barn, jag förstår det, men tycker inte det är rätt.
    Jag hade mycket väl kunnat agera på ett liknande vis i en liknande situation. När man upplever något själv är man oförmögen att tänka klart.
    Därför tycker jag att samtliga som inte varit med om något, har som ansvar att se till att upprätthålla världen på ett sätt som gör den medmänsklig och där så många som möjligt kan trivas i. Att någon av sorg barbariskt vill slita huvudet av någon är fullt begripligt. Att någon vid sina sinnesfullabruk vill det är inte begripligt.
    Jag tycker därför att debatten är av sådan art att man kan diskutera den ur två synvinklar - hur man tror sig reagera, samt hur man önskar att man reagerar. Det för mig är också två vitt skilda saker.
    http://beforeandafter.webblogg.se
  • Embla

Jag ser inte poängen med att veta om din granne är pedofil. Så länge du inte bor 5 mil rakt ut i obygden finns det alltid någon i din närhet som är det. Även om man nu skulle bo i ett "pedofilfritt" område, har ju även pedofiler ben och kan röra sig till ditt område. Så som många andra skriver, det är en falsk trygghet med ett register.

• Embla
    Fiyali skrev 2011-01-22 22:54:35 följande:
    Jag klandrar ingen som är med om något vidrigt för hur de reagerar! Jag förstår till fullo om någon har ihjäl en människa som skadat deras barn, jag förstår det, men tycker inte det är rätt.
    Jag hade mycket väl kunnat agera på ett liknande vis i en liknande situation. När man upplever något själv är man oförmögen att tänka klart.
    Därför tycker jag att samtliga som inte varit med om något, har som ansvar att se till att upprätthålla världen på ett sätt som gör den medmänsklig och där så många som möjligt kan trivas i. Att någon av sorg barbariskt vill slita huvudet av någon är fullt begripligt. Att någon vid sina sinnesfullabruk vill det är inte begripligt.
    Jag tycker därför att debatten är av sådan art att man kan diskutera den ur två synvinklar - hur man tror sig reagera, samt hur man önskar att man reagerar. Det för mig är också två vitt skilda saker.
    Du är klok du (dvs du tycker som jag Flört).
  • Mad as snow
    Fiyali skrev 2011-01-22 22:54:35 följande:
    Jag håller med dig. Jag ser det också som att man kan diskutera ur fler synvinklar än så. Men problemet i diskussionen uppstår när somliga diskuterar ur en emotionell och impulsiv synvinkel, som handlar om primitiva lustar (vilka vi alla besitter) - och andra går in med en mer krass och intellektuellt rationell syn på saken. Det är då det krockar och folk vräker ur sig "jäla PEDDOOO!!!11111!!!" och "inför dödsstraff NuuuuUUU11111!!!".  

Den ena sidan skulle tjäna på att faktiskt leta upp lite kunskap i ämnet, gå ner lite i varv och inte vara så förbannat hysteriska när de postar sina inlägg. Och den andra sidan skulle ibland behöva sätta sig in i den emotionella synvinkeln och därmed liksom mötas på mitten. Jag tror att alla skulle lära sig något på det, men vad fan vet jag. Det är ett infekterat ämne i vilket fall. 
  • Embla
    Mad as snow skrev 2011-01-22 23:00:21 följande:
    Jag håller med dig. Jag ser det också som att man kan diskutera ur fler synvinklar än så. Men problemet i diskussionen uppstår när somliga diskuterar ur en emotionell och impulsiv synvinkel, som handlar om primitiva lustar (vilka vi alla besitter) - och andra går in med en mer krass och intellektuellt rationell syn på saken. Det är då det krockar och folk vräker ur sig "jäla PEDDOOO!!!11111!!!" och "inför dödsstraff NuuuuUUU11111!!!".  

Den ena sidan skulle tjäna på att faktiskt leta upp lite kunskap i ämnet, gå ner lite i varv och inte vara så förbannat hysteriska när de postar sina inlägg. Och den andra sidan skulle ibland behöva sätta sig in i den emotionella synvinkeln och därmed liksom mötas på mitten. Jag tror att alla skulle lära sig något på det, men vad fan vet jag. Det är ett infekterat ämne i vilket fall. 
    Du är klok du (dvs du tycker som jag). Version2Flört
  • Fiyali
    Mad as snow skrev 2011-01-22 23:00:21 följande:

Men det är väl antagligen för att det är lättare så.
    Världen hade ju varit kanon om vi tog bort allt som var dåligt ur den, men då skulle nog ingen finnas kvar eftersom alla är olika. Dessutom hade världen blivit väldigt tråkig. Nu menar jag inte att det är "roligt" att det finns barn som utsätts för övergrepp, men en pedofil är bra mycket mer än sina gärningar. Och en pedofil som inte förgriper sig på någon är en god människa precis som alla andra som värnar om varandra.

Och det du säger är ju att folk måste kunna leva i det gråa också och inte se världen så svart och vit, och det håller jag fullständigt med om!
    Försöker själv se världen så nyanserat som möjligt. Det som händer vid en debatt är ju dock att man försöker föra fram sitt ställningstagande. Är man två öppensinnade som möts, kan man mötas halvvägs. Men är den ena enkelspårad så står de och skriker från varsitt håll, då det inte går att mötas någonstans. Den som tycker att den har rätt men som hade kunnat enas på mitten, har ingen att möta där. Varför gå på en date om man vet att han ändå inte dyker upp? :)
    http://beforeandafter.webblogg.se
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-01-22 20:04:09 följande:
    Nej men dom som utnyttjade dig hade inte fått en suck att göra om det!
    Vad Englas mamma hade velat göra med AE gick att läsa på hennes blogg.

Det handlar om att förhindra att dom gör om det,inte att du ska vara gladare!
    Ifall det där det som är målet räcker det mycket väl med att de döms då återfall bland pedofiler är extremt låg, betydligt lägre än bland vanliga sexualförbrytare.

Jag kan mycket väl tänka mig vad Englas mamma hade velat göra, men bara för att hon vill det så betyder det inte att hon borde få ha rätten att göra det också!
  • Dorian Ertymexx
    Fiyali skrev 2011-01-22 22:41:01 följande:
    Vill bara uppmärksamma på ett konstant återkommande tema nu när jag läst igenom lite gamla inlägg i tråden.

Jag förstår att många känner avsmak för pedofeli. Ingen vill att någon skadar deras barn.
    Men hur kan det komma sig att en pedofil tillskrivs så många andra egenskaper?

Det verkar som om en pedofil både är våldsam, tänder på barn och begår mord?
    Det är en hel del egenskaper som tillskrivs utan minsta lilla belägg.

Visst finns det pedofiler som begår våldamma handlingar och mördar.
    Men det finns pedofiler som tänder på saker men inte är annorlunda eller mer våldsbenägen än vem som helst med lite vett i skallen.

Att någon är brunögd betyder ju inte att egenskaperna "svarthårig, mörkhyad" också automatiskt kan tillskrivas.
    En brunögd kan vara mörkhyad och svarthårig. Men kan också vara väldigt ljus i hyn och ha blondt hår.
    Det kallas demonisering, och är något man ofta ser när någon grupp ska utses som fiende. Titta på vad "nationalister" gör mot invandrare - kallar dem för djur, jämför dem med lägre stående varelser, beskriver dem som om de vore en djurart i en alldeles för gammal uppslagsbok... "muslimhona" är ett ord jag hört eller läst någon gång. Man målar på det man (vill) hata(r) en massa negativa egenskaper för att dehumanisera dessa, och på så vis göra både sig själv och åhörare mindre benägna att känna annat än avsky för dem. Om man visar en pedofil som en rädd, ångestfylld person som har djupa kval över sin dragning, som annars är en varm, fin person som hjälper andra, ja, då får man knappast folk att dras med i att vilja stena dem. Men beskriv dem som listiga, beräknande, att de frivilligt valt sin väg, som någon som bara lever för att skada andra för sina egna låga lustar, och vips har du en stenkastande hop till ditt förfogande. Det är enkel, billig retorik. No more, no less.

Det ska tilläggas att många omedvetet gör så mot folk de VILL hata, eller mot en grupp som passar att måla på ett hat på som personen kanske egentligen känner för något helt annat (som sin maktlöshet, sin kanske inbillade oförmåga att vara en perfekt förälder, rädsla etc).
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-01-22 22:49:31 följande:
    Jag tror att kunskap är absolut viktigast här. Men problemet jag har stött på här på FL under mina år, är att kunskap i det här ämnet anses vara suspekt. Man tycker att det är lite fishy med någon som rent intellektuellt diskuterar den här "läggningen", och dessutom försöker göra upp med myterna som kretsar kring det. Det förbryllar mig, eftersom jag som nu blivande förälder anser mig jävligt utrusad med just en kunskap som de facto skulle kunna skona mitt eget barn från övergrepp, detta är ett faktum. Jag förstår inte hur man vill undvika att utrusta sig med den kunskapen, som förälder. 

Men däremot kan diskussionen bli alldeles för analytisk och...filosofisk. De flesta föräldrar skiter fullständigt i om ifall att den som våldtog deras barn är en fixerad pedofil eller om han bara är en tillfällighetsförbrytare. De skiter fullständigt i kriterierna för vad som är en pedofil och vad som inte är det. Om vederbörande skulle riskera att göra om sitt brott. Om det går att leva ett fullgott liv trots att man har blivit våldtagen som barn. Vad man är ute efter är att skydda sina ungar och då blir resten oviktigt pladder som blandas samman med det man åtminstone på FL kallar "pedofillobbyn". Vilket är fullt begripligt för mig idag faktiskt, det var det inte för ett år sen.  
    Precis. Tabubelagt, helt enkelt.

Jag förstår, men samtidigt kan jag svårligen tiga när termer förvrids och nyttjas till ren hatpropaganda. Jag antar att en osnäll själ skulle kalla mig litet anal när det kommer till terminologi och semantik. :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?