• Heisan

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Embla skrev 2011-01-23 14:35:20 följande:
    Alla ni som antingen vill låsa in pedofiler på livstid eller införa dödsstraff ; vad skulle ni göra om en person ni älskar och respekterar skulle visa sig vara pedofil? Er pappa, en morbror, bästa väninnan eller ert fina, underbara lilla barn? Skulle ni då plötsligt bara anse att personen skulle sluta vara en fullvärdig människa och inte längre ha några mänskliga rättigheter? Skulle ni stå bredvid bålet med sorg i hjärtat, men inte gripa in? Eller jublande tända på?

Det är så lätt att dela in mänskligheten i "vi" och "de". Speciellt när sorteringen baseras på egenskaper som inte syns på utsidan. Det är lätt att anse att "de" inte har riktigt samma värde och rättigheter som "vi". Man kanske inte gör den här uppdelningen medvetet. De flesta delar nog upp världen på det här sättet. Det viktiga är att vara medveten om det, motarbeta sina egna fördomar, verkligen förstå skillnaden mellan sak och person och inte låta känslorna styra ens handlingar.

Historien är full av exempel av personer/nationer som delat upp människor på det här sättet och ägnat sina liv åt att utrota "de". I historieböckerna beskrivs de som "fanatiker", "mördare", "irrationella". Samma epitet kan komma att sättas på dagens människor av de kommande generationerna. Det skulle inte förvåna mig.

(riktigt fin liten predikan, eller hur?)Flört
    Jag har en dömd hebefil i min närhet o om han skulle dö i morgon så skulle  jag inte fälla en tår-trots att jag har växt upp i hans närhet. Om han dör i förtid så är det en tjänst för mänskligheten. Jag vet inte ens om jag skulle ringa efter hjälp om han fick en hjärtattack framför mig. Men jag jagar inte pedofiler/hebefiler i allmänhet för det eller förbjuder deras tankar. 
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Embla
    Mad as snow skrev 2011-01-23 14:47:10 följande:
    I all uppriktighet tror jag faktiskt inte att särskilt många vill låsa in alla pedofiler - eller avrätta dem - bara för att de är pedofiler. Det är något man skriver och postar i all hast, eftersom känslorna tar över. När mina känslor tar över reagerar jag likadant, dock är det inte på det sättet jag nyttjar detta debattforum och jag brukar tänka ett varv extra innan jag postar. Däremot tror jag att många vill låsa in eller avrätta de individer som begår sexuella övergrepp på barn. Personligen är jag mer positiv till det första alternativet än det andra. Men jag ser ingen lösning i att demonisera de individer som reagerar såhär på "aktiva" pedofiler. Varför ska man måla dessa lika svart och anklaga dem för att vara likvärdiga med nazister eller bokstavstroende galningar? Man kräver något av dessa människor - att öppna sig och bli mer ödmjuka - men klarar uppenbarligen inte av den uppgiften själv. 
    Jag är väl så naiv att jag tror att människor menar vad de säger, även på ett forum. Jag vet att en del inte är det, men jag förutsätter att de är sanningsenliga. Om jag tror att någon inte är uppriktig, svarar jag inte på TS eller inlägg.
    Mad as snow skrev 2011-01-23 14:49:26 följande:
    Vad jag menar är: vad är skillnaden på att anklaga någon för att vara irrationella mördare, nazister eller psykopater - och att skriva att man önskar kuken avskuren på någon eller att vederbörande borde halshuggas på öppen gata eftersom de ändå snart kommer att förgripa sig på någon? Det är ju exakt samma fenomen, exakt samma primitiva lust att i drastiska och emotionella ordalag förolämpa och hota. 
     Det är jätteviktigt att se skillnad på sak och person, absolut! Det är en viss skillnad att visa på paralleller, och att anklaga någon för att vara något.
  • puss

nej, det vill jag nog inte. det spelar liksom ingen roll.
    ett rattfyllo, däremot, skulle jag vilja veta.

up yours
  • Mad as snow
    Embla skrev 2011-01-23 15:46:53 följande:
    Jag är väl så naiv att jag tror att människor menar vad de säger, även på ett forum. Jag vet att en del inte är det, men jag förutsätter att de är sanningsenliga. Om jag tror att någon inte är uppriktig, svarar jag inte på TS eller inlägg.
    Mad as snow skrev 2011-01-23 14:49:26 följande:
    Vad jag menar är: vad är skillnaden på att anklaga någon för att vara irrationella mördare, nazister eller psykopater - och att skriva att man önskar kuken avskuren på någon eller att vederbörande borde halshuggas på öppen gata eftersom de ändå snart kommer att förgripa sig på någon? Det är ju exakt samma fenomen, exakt samma primitiva lust att i drastiska och emotionella ordalag förolämpa och hota. 
     Det är jätteviktigt att se skillnad på sak och person, absolut! Det är en viss skillnad att visa på paralleller, och att anklaga någon för att vara något.
    Jag är övertygad om att människor menar vad de säger. Om de däremot skulle säga samma sak när det verkligen kom till kritan, är en annan femma. Jag har full förståelse för att diskussioner gällande pedofili väcker så ont blod, det hade jag inte tidigare. 

Vad jag väl är ute efter är att de mer... liberala på forumet ofta tar patent på att slåss för de fina principerna. Oavsett om det rör sig om trådar som handlar om kameraövervakning, legalisering av cannabis eller om man ska registrera alla dömda pedofiler. Men om man dissekerar inläggen så ser man att de ganska sällan skiljer sig från deras meningsmotståndare. Det är samma oförmåga att ta till sig andras åsikter, samma demonisering, samma drastiska ordalag. Varför skulle någon ta till sig mina kunskaper om sexualförbrytare om jag jämför deras åsikter med nazismens? Varför skulle någon vilja bilda sig i detta ämne om jag gapar ut att de är obildade, skrämmande, primitiva och barbariska.

Om man anser sig vara öppensinnad och klok borde man agera som en sådan också.

(menar inte att peka ut dig eller någon annan särskild, detta är mer en slutsats jag har dragit efter att ha diskuterat det här ämnet på FL i typ 5 år...) 
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-01-23 10:50:17 följande:
    Vet inte vilken sagobok du har läst,men du kan ju läsa min länk i tidigare inlägg så får du s!
    jag har inte läst i någon sagobok alls, ren fakta är att dömda pedofiler extremt sällan återfaller i brott. Andra sexualbrottslingar dock är den en helt annan sak med, men jag har förstått att det är extremt svårt att inse fäljande: Alla pedofiler förgriper sig inte på barn, alla som förgriper sig på barn är inte pedofiler!
  • puss
    Plutteli skrev 2011-01-23 16:16:32 följande:
    jag har inte läst i någon sagobok alls, ren fakta är att dömda pedofiler extremt sällan återfaller i brott. Andra sexualbrottslingar dock är den en helt annan sak med, men jag har förstått att det är extremt svårt att inse fäljande: Alla pedofiler förgriper sig inte på barn, alla som förgriper sig på barn är inte pedofiler!
    intressant. fart har du lärt dig det?
    up yours
  • Mammmmma

Jag kommer alltid att stå fast vid att pedofiler och människor som överhuvud taget tänder på ett barn är äckliga människor!! Som inte ska accepteras i våra samhällen där det lever barn!! Usch! Kommer alltid skydda mina barn från dom människor som man vet är peddosar eller har blivit dömda för övergrepp mot barn!!

Tur att Sverige är ett fritt land med fria åsikter :)

http://mammmmma.blogspot.com/

• Plutteli
    holy shit skrev 2011-01-23 10:49:44 följande:
    Jag förstår inte alls detta ömmande för "stackars missförstådda pedofiler" Det är inte mer synd om pedofiler än människor med andra psykiska störningar. Jävla nyliberala skitfasoner.
    Fast hur många anser tex att alla med bipolär diagnos bör brännas på bål bara för att de har den diagnosen? Många anser ju att alla som är pedofiler skall torteras och dödas per omgående, vare sig de faktiskt förgripit sig på barn/sett på barnporr eller ej.
  • puss
    Mammmmma skrev 2011-01-23 16:20:10 följande:

Jag kommer alltid att stå fast vid att pedofiler och människor som överhuvud taget tänder på ett barn är äckliga människor!! Som inte ska accepteras i våra samhällen där det lever barn!! Usch! Kommer alltid skydda mina barn från dom människor som man vet är peddosar eller har blivit dömda för övergrepp mot barn!!

Tur att Sverige är ett fritt land med fria åsikter :)

mammmmma.blogspot.com/

fria åsikter, men inte om man tänder på barn då.
    up yours
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?