Embla skrev 2011-01-23 15:46:53 följande:
Jag är väl så naiv att jag tror att människor menar vad de säger, även på ett forum. Jag vet att en del inte är det, men jag förutsätter att de är sanningsenliga. Om jag tror att någon inte är uppriktig, svarar jag inte på TS eller inlägg.
Mad as snow skrev 2011-01-23 14:49:26 följande:
Vad jag menar är: vad är skillnaden på att anklaga någon för att vara irrationella mördare, nazister eller psykopater - och att skriva att man önskar kuken avskuren på någon eller att vederbörande borde halshuggas på öppen gata eftersom de ändå snart kommer att förgripa sig på någon? Det är ju exakt samma fenomen, exakt samma primitiva lust att i drastiska och emotionella ordalag förolämpa och hota.
Det är jätteviktigt att se skillnad på sak och person, absolut! Det är en viss skillnad att visa på paralleller, och att anklaga någon för att vara något.
Jag är övertygad om att människor menar vad de säger. Om de däremot skulle säga samma sak när det verkligen kom till kritan, är en annan femma. Jag har full förståelse för att diskussioner gällande pedofili väcker så ont blod, det hade jag inte tidigare.
Vad jag väl är ute efter är att de mer... liberala på forumet ofta tar patent på att slåss för de fina principerna. Oavsett om det rör sig om trådar som handlar om kameraövervakning, legalisering av cannabis eller om man ska registrera alla dömda pedofiler. Men om man dissekerar inläggen så ser man att de ganska sällan skiljer sig från deras meningsmotståndare. Det är samma oförmåga att ta till sig andras åsikter, samma demonisering, samma drastiska ordalag. Varför skulle någon ta till sig mina kunskaper om sexualförbrytare om jag jämför deras åsikter med nazismens? Varför skulle någon vilja bilda sig i detta ämne om jag gapar ut att de är obildade, skrämmande, primitiva och barbariska.
Om man anser sig vara öppensinnad och klok borde man agera som en sådan också.
(menar inte att peka ut dig eller någon annan särskild, detta är mer en slutsats jag har dragit efter att ha diskuterat det här ämnet på FL i typ 5 år...)