• Fiyali

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 22:14:03 följande:
    Det sa häxjägarna också. Och KKK-folket. Och gaybasharna. Nazisterna också. Men vet du vad - för att skydda ditt barn behöver du faktiskt inte döda någon alls. Du behöver bara se till att ha uppsikt över dina barn och samtidigt ha en vettig inställning - lita på folk, men var försiktig. Ju mer du litar på folk, desto försiktigare bör du vara. Finns inget som falsk trygghet för en som är beredd att begå övergrepp.
    Vem har rätt att möta en människa med omänsklighet? Och om vi gör det, vem sätter gränser för vilka som ska bemötas mänskligt/omänskligt? På vilket sätt skulle mer hat kunna bringa mer kärlek i världen?
    Jag må vara jävligt naiv. Jag tror människor om gott. Jag tror att människor kan handla fel, och de kan ha otur när de tänker ibland, men som person är de ändå goda. Det som behövs när man begår gärningar som sårar andra är att lära sig sätta upp gränser som man inte haft eller som man rivit ner. Man behöver inte mötas av hat, man behöver inte bemötas av ett mörker som gör en människa ännu kallare och ännu mer ensam.

Ja jag hade kanske hatat den som skadade mina barn. Men det hade varit en betydligt större förlust för mig och mina barn att låta mig uppslukas av hatet, än om jag hade kunnat ge all den energi som hat faktiskt kräver på att hjälpa mina barn och mig själv tillbaka till den verklighet som man själv trivs i. Så jag önskar den dagen om något skulle hända att jag snabbt kan utvecklas som människa och lägga hatet åt sidan och fokusera på det som gör livet värt att leva.
    http://beforeandafter.webblogg.se
  • Dorian Ertymexx
    Fiyali skrev 2011-01-22 22:13:19 följande:
    Man ska aldrig pusta ut när man har barn. Man ska alltid se efter de så gott man kan.
    Däremot ska man inte bedriva häxjakt mot allt och alla som eventuellt kan skada de. Den listan kan göras lång.
    Japp. Skattefuskare måste brännas på bål, till exempel. De återfaller ofta till sina dåliga vanor, och genom att förskingra över hundrafemtio miljarder från statskassan så betyder det att många barn som kunde fått bättre sjukvård inte får det, vilket leder till att dessa barn dör, och föräldrarna blir ledsna. MÅNGA barn. Klart fler än de som råkar ut för sexuella övergrepp.

Likaså oförsiktiga eller rattfulla billister. De ska köras över av en ångvält på E4-an.

Och mobbare, shit, om vi talar om att förstöra barns liv så är mobbarna de som ska plågas ihjäl värst av alla! Sure, de är också bara "oskyldiga barn", men vafan, de skadar ju andra barn va... Man kanske kan vänta med dödsdomen tills de är arton, så att de får leva färdigt som "oskyldiga barn"?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Mamma och Fru

ja det tror jag... med samma motivering som TS!

Att inte veta är ju att gå omkring i falsk trygghet, att veta kan ge känslan av att vilja flytta långt bort... Men i slutändan vill jag veta.

• Dorian Ertymexx
    Fiyali skrev 2011-01-22 22:15:04 följande:
    Jag hatar människor som låter bilarna gå på tomgång för att de inte vill sätta sin söta ända i en kall bil. De förstör vår miljö av totalt onödiga bekvämlighetskäl. Jag får inte ens slå på de när jag kommer vandrande....
    Eller hur? De förstör ju för alla barn på HELA PLANETEN!
  • Mad as snow

Jag vet en himla massa om pedofiler och sexuella övergrepp på barn. Jag har läst utredningar och studier i ämnet, jag har intresserat mig för ämnet i hela mitt liv. En del av mig inser problemet med att hänga ut dömda brottslingar och därmed bädda för medborgargarden och enskilda dårars hämndlust. Diskussionen kring integriteten är mig således inte helt okänd. Men jag kan ändå inte svara ett rakt nej på frågan, eftersom jag ur ett föräldrarperspektiv inte är rationell och intellektuell alla gånger, utan reagerar på helt andra sorters impulser.

Men nej, människor som begår sexuella övergrepp på barn är inte alltid pedofiler. Dessa individer har också färre återfallsfrekvens än många andra brottslingar. I själva verket återfaller de i brott mycket mer sällan än vad man kan inbilla sig. Det finns oändliga mängder med felinformation när det kommer till det här ämnet, vilket slår mig varje gång jag debatterar det på FL. Eller vid somligas middagsbord. Något som ständigt förbryllar mig, med tanke på att oroliga föräldrar egentligen borde bli de verkliga experterna på det hela. Nu är man rädd för något som inte finns, medan de verkliga förbrytarna ofta kommer undan den där paranoida luppen. Men i vilket fall, jag kan fortfarande inte svara vare sig nej eller ja på frågan i TS. 

• Embla
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 22:14:03 följande:
    Det sa häxjägarna också. Och KKK-folket. Och gaybasharna. Nazisterna också. Men vet du vad - för att skydda ditt barn behöver du faktiskt inte döda någon alls. Du behöver bara se till att ha uppsikt över dina barn och samtidigt ha en vettig inställning - lita på folk, men var försiktig. Ju mer du litar på folk, desto försiktigare bör du vara. Finns inget som falsk trygghet för en som är beredd att begå övergrepp.
    Det är så trist att det här behöver sägas om och om igen. Jag skrev något liknande i ett av mina tidigare inlägg. Läsförståelsen är inte hög, precis. Det är en del av fanatismen (inte att vara dålig på att ta in information, utan att inte vilja ta in den).

Hatar man pedofiler för att de är just pedofiler, då är man fanatiker.
  • Dorian Ertymexx
    Fiyali skrev 2011-01-22 22:20:39 följande:
    Vem har rätt att möta en människa med omänsklighet? Och om vi gör det, vem sätter gränser för vilka som ska bemötas mänskligt/omänskligt? På vilket sätt skulle mer hat kunna bringa mer kärlek i världen?
    Jag må vara jävligt naiv. Jag tror människor om gott. Jag tror att människor kan handla fel, och de kan ha otur när de tänker ibland, men som person är de ändå goda. Det som behövs när man begår gärningar som sårar andra är att lära sig sätta upp gränser som man inte haft eller som man rivit ner. Man behöver inte mötas av hat, man behöver inte bemötas av ett mörker som gör en människa ännu kallare och ännu mer ensam.

Ja jag hade kanske hatat den som skadade mina barn. Men det hade varit en betydligt större förlust för mig och mina barn att låta mig uppslukas av hatet, än om jag hade kunnat ge all den energi som hat faktiskt kräver på att hjälpa mina barn och mig själv tillbaka till den verklighet som man själv trivs i. Så jag önskar den dagen om något skulle hända att jag snabbt kan utvecklas som människa och lägga hatet åt sidan och fokusera på det som gör livet värt att leva.
    Du är inte naiv, tvärtom. De som talar om "falsk trygghet om man inte vet vilka som är dömda pedofiler" är naiva.

Du har helt rätt. Det som är extra sorgligt är att dessa som hävdar att ett barn är permanent förstört efter ett övergrepp faktiskt skadar barnen lika mycket som de som begick övergreppen, skulle jag tro. För dels så talar de om för barnen (och de vuxna) att de är förbrukade, värdelösa, redo att slängas på livets sophög, och dels ägnar de energin just åt att hata och jaga istället för att ägna tid åt att vårda och älska sina barn. Att de som tror på det här med att barn är evigt förstörda, besmutsade, troligen får svårare att stödja barnet är inte helt otänkbart heller.
  • Embla
    Mad as snow skrev 2011-01-22 22:26:52 följande:
    Jag vet en himla massa om pedofiler och sexuella övergrepp på barn. Jag har läst utredningar och studier i ämnet, jag har intresserat mig för ämnet i hela mitt liv. En del av mig inser problemet med att hänga ut dömda brottslingar och därmed bädda för medborgargarden och enskilda dårars hämndlust. Diskussionen kring integriteten är mig således inte helt okänd. Men jag kan ändå inte svara ett rakt nej på frågan, eftersom jag ur ett föräldrarperspektiv inte är rationell och intellektuell alla gånger, utan reagerar på helt andra sorters impulser.

Men nej, människor som begår sexuella övergrepp på barn är inte alltid pedofiler. Dessa individer har också färre återfallsfrekvens än många andra brottslingar. I själva verket återfaller de i brott mycket mer sällan än vad man kan inbilla sig. Det finns oändliga mängder med felinformation när det kommer till det här ämnet, vilket slår mig varje gång jag debatterar det på FL. Eller vid somligas middagsbord. Något som ständigt förbryllar mig, med tanke på att oroliga föräldrar egentligen borde bli de verkliga experterna på det hela. Nu är man rädd för något som inte finns, medan de verkliga förbrytarna ofta kommer undan den där paranoida luppen. Men i vilket fall, jag kan fortfarande inte svara vare sig nej eller ja på frågan i TS. 
    WORD!
  • Dorian Ertymexx

Och jag kan förstå och respektera det. Det är liksom en helt förståelig utgångspunkt. Det faktum att du reflekterar över dina känslor visar på vishet och självreflektion, vilket jag tycker inte bara är jäkligt moget utan också attraktivt (jaja, OT, men vafan).

Ja, alltså, koll verkar liksom vara något folk med tabun är rädda för. Som om det skulle besmutsa dem att läsa på om pedofili och övergrepp på barn på något vis.
  • Fiyali

Precis så har jag också förstått det och tolkat det hela. Skrev det tidigare i tråden, men har svårt att hitta källor att hänvisa till eftersom det är saker som jag "läst mig till" under olika perioder.
    Tror att hela ämnet är så känsligt så överhuvudtaget är det inte mycket positiva infallsvinklar som publiceras.
    Ingen tidning vill vara det som kommer "tjoho, pedofiler återfaller sällan". Och tyvärr verkar det som om det flesta får kunskaper från medier av olika slag och sällan tar sig tid att studera in material baserat på fakta.
    http://beforeandafter.webblogg.se
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?