• Dorian Ertymexx

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

MoonlightG skrev 2011-01-22 22:52:15 följande:
    Jag skulle nog vilja veta även om det hade gjort så jag blir mer orolig. Att veta att det finns en pedofil i området men inte veta vem det är man ska skydda barnen ifrån kan vara ganska besvärligt också. Men ändå hade jag velat veta. 
    Bor du i en stad, by eller område med mer än 200 invånare? Om ja, så jo, då har du troligtvis en pedofil i omgivningarna.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Fiyali
    Dorian Ertymexx:
    Tack för ordet! Det är alltid en fördel att veta vad saker kallas för som man ogillar.
    http://beforeandafter.webblogg.se
  • Dorian Ertymexx
    Fiyali skrev 2011-01-22 22:54:35 följande:
    Jag klandrar ingen som är med om något vidrigt för hur de reagerar! Jag förstår till fullo om någon har ihjäl en människa som skadat deras barn, jag förstår det, men tycker inte det är rätt.
    Jag hade mycket väl kunnat agera på ett liknande vis i en liknande situation. När man upplever något själv är man oförmögen att tänka klart.
    Därför tycker jag att samtliga som inte varit med om något, har som ansvar att se till att upprätthålla världen på ett sätt som gör den medmänsklig och där så många som möjligt kan trivas i. Att någon av sorg barbariskt vill slita huvudet av någon är fullt begripligt. Att någon vid sina sinnesfullabruk vill det är inte begripligt.
    Jag tycker därför att debatten är av sådan art att man kan diskutera den ur två synvinklar - hur man tror sig reagera, samt hur man önskar att man reagerar. Det för mig är också två vitt skilda saker.
    Word igen. Kan bara instämma.
  • Embla
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 23:23:57 följande:
    Det kallas demonisering, och är något man ofta ser när någon grupp ska utses som fiende. Titta på vad "nationalister" gör mot invandrare - kallar dem för djur, jämför dem med lägre stående varelser, beskriver dem som om de vore en djurart i en alldeles för gammal uppslagsbok... "muslimhona" är ett ord jag hört eller läst någon gång. Man målar på det man (vill) hata(r) en massa negativa egenskaper för att dehumanisera dessa, och på så vis göra både sig själv och åhörare mindre benägna att känna annat än avsky för dem. Om man visar en pedofil som en rädd, ångestfylld person som har djupa kval över sin dragning, som annars är en varm, fin person som hjälper andra, ja, då får man knappast folk att dras med i att vilja stena dem. Men beskriv dem som listiga, beräknande, att de frivilligt valt sin väg, som någon som bara lever för att skada andra för sina egna låga lustar, och vips har du en stenkastande hop till ditt förfogande. Det är enkel, billig retorik. No more, no less.

Det ska tilläggas att många omedvetet gör så mot folk de VILL hata, eller mot en grupp som passar att måla på ett hat på som personen kanske egentligen känner för något helt annat (som sin maktlöshet, sin kanske inbillade oförmåga att vara en perfekt förälder, rädsla etc).
    Du är klok du (har mitt tangentbord fastnat? Flört).
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-01-22 23:00:21 följande:
    Jag håller med dig. Jag ser det också som att man kan diskutera ur fler synvinklar än så. Men problemet i diskussionen uppstår när somliga diskuterar ur en emotionell och impulsiv synvinkel, som handlar om primitiva lustar (vilka vi alla besitter) - och andra går in med en mer krass och intellektuellt rationell syn på saken. Det är då det krockar och folk vräker ur sig "jäla PEDDOOO!!!11111!!!" och "inför dödsstraff NuuuuUUU11111!!!".  

Den ena sidan skulle tjäna på att faktiskt leta upp lite kunskap i ämnet, gå ner lite i varv och inte vara så förbannat hysteriska när de postar sina inlägg. Och den andra sidan skulle ibland behöva sätta sig in i den emotionella synvinkeln och därmed liksom mötas på mitten. Jag tror att alla skulle lära sig något på det, men vad fan vet jag. Det är ett infekterat ämne i vilket fall. 
    Jag misstänker att jag är litet syftad på, men jag kan helt förstå den emotionella synvinkeln. Jag menar bara att det inte är rätt att bara säga att "jag känner X därför borde jag få bestämma att Y borde dödas". Jag förstår att, och varför, man känner så. Jag förstår mindre varför man låter känslan stå grund för ens rationella tänkande.
  • Dorian Ertymexx
    Fiyali skrev 2011-01-22 23:28:38 följande:
    Dorian Ertymexx:
    Tack för ordet! Det är alltid en fördel att veta vad saker kallas för som man ogillar.
    Så litet så. Bara glad att få dela med mig. :)
  • Dorian Ertymexx
    Embla skrev 2011-01-22 23:30:57 följande:
    Du är klok du (har mitt tangentbord fastnat? Flört).
    Haha, tack! Men om vi inte aktar oss kommer vi få anklagelser om att vara "PK" och ha "en klubb för inbördes beundran". ;)
  • Fiyali
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 23:32:44 följande:
    Haha, tack! Men om vi inte aktar oss kommer vi få anklagelser om att vara "PK" och ha "en klubb för inbördes beundran". ;)
    Vad är PK? haha
  • Dorian Ertymexx
    Fiyali skrev 2011-01-22 23:35:19 följande:
    Vad är PK? haha
    Politiskt Korrekt. Ett modernt svärord för att säga "du kan inte tänka själv eller stå för vad du EGENTLIGEN tycker, utan bara säger vad du tror är det populära att tycka och tänka just nu." Används flitigt av "nationalister" (läs: rasister), högerspöken som inte kommer på bättre motargument eller andra som vill miskreditera en person och dess åsikter utan att bemöda sig med att faktiskt komma med en vettig replik.
  • Fiyali
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-23 00:11:29 följande:
    Politiskt Korrekt. Ett modernt svärord för att säga "du kan inte tänka själv eller stå för vad du EGENTLIGEN tycker, utan bara säger vad du tror är det populära att tycka och tänka just nu." Används flitigt av "nationalister" (läs: rasister), högerspöken som inte kommer på bättre motargument eller andra som vill miskreditera en person och dess åsikter utan att bemöda sig med att faktiskt komma med en vettig replik.
    Ungefär som WT? :) Vilka språktalanger folk har nu för tiden! Massa begrepp för att kunna sätta sina ändor fint på folk :)
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?