Boothwalker skrev 2011-02-12 00:48:32 följande:
Jag sa att generaliseringar där det inte stämmer för de flesta är dåliga. Jag är inte emot att säga att människor har två ben och att hjärtat sitter på höger sida och att afrikaner har mörkare hy. Jag är emot att säga att människor är högerhänta, att människor är killar och att svenskar är blonda. För det stämmer inte in på flertalet av dem. Det är ingen vettig generalisering.
Om en generalisering stämmer till 100% är det ingen generalisering utan fakta.
Nyttigare mat borde vara billigare än dyr. Det är ju bara förnuftigt. Dessutom tycker jag att löneskillnaderna över huvudtaget är för stora. Jag vet inte varför nån skulle förtjäna att tjäna 10 gånger mer än nån annan.
Inte konstigt att lågutbildade mår sämre om de hela tiden blir nertryckta i skorna av högutbildade som drar till med generaliseringar.
Man kan kolla vart behovet av extrainsatser är större och sätta in personal på heltid där. Det behöver inte vara genom att kolla vart det bor flest lågutbildade. Jag tycker det är vettigare att kolla på barnen i skolan och sätta in resurser i de områden där det ser ut att behövas.
Jag känner mig inte hotad. Jag vet vad jag kan och vart jag har mina begränsningar. Men jag stör mig på fördomar och jag tror inte folk fattar att generaliseringar spär på fördomar. Särskilt de som inte stämmer för de flesta.
Jag vill dessutom be om ursäkt ifall jag varit otydlig ifråga om mitt motstånd mot generaliseringar.
* Jag är emot generaliseringar som bygger på eller spär på fördomar.
* Jag är emot generaliseringar där det som generaliseras inte stämmer för de flesta (eller om det är många det inte stämmer för. tex är de flesta människorna högerhänta men långt ifrån alla)
* Jag är inte emot generaliseringar som stämmer för de allra flesta. Även om jag tycker det är onödigt att säga dem som om det är fakta.
Fast jag var nog otydlig i min förklaring om vad en generalisering är. För du har helt missförstått när du säger att du är emot generaliseringar som inte stämmer för de flesta. En generalisering stämmer alltid in på de flesta i en grupp, annars är det ingen generalisering. Man kan inte säga att en människa generellt är killar, däremot kan du säga att det generellt finns fler eller färre killar i en grupp människor. Det kanske finns fler eller färre killar på jorden.
Om man tar ditt exempel och tittar på var resurser i form av t ex läslustinsatser behövs bäst,
så generaliserar man. Det är ju precis det jag menar att man ska göra.
Nu har man i forskning kommit fram till att lågutbildade läser färre böcker,
det är en generalisering. Man kan gå över ån efter vatten och göra som du föreslår: även undersöka bostadsområden med en majoritet högutbildade boende och konstatera redan konstaterade fakta: här behövs inga resurser, högutbildade läser redan fler böcker än lågutbildade.
Men vad det ska tjäna till är oklart?
Eller så kan man go crazy och undersöka om personer med rött hår läser mer eller mindre än personer med färgat grönt hår. Men vad verkar vettigast,
att koppla hårfärg till läsande eller utbildning? Jag anser utbildning vara vettigast, då det är kopplat till språk (jo, när man utbildar sig läser man) vilket är kopplat till läsande.
Sedan är det konstigt att man ska hymla (?) om problem kopplat till låg utbildning. Lågutbildade röker generellt mer, de läser färre böcker, har lägre inkomst och drabbas av fler hjärt- och kärlsjukdomar etc. Det är hur det
generellt ser ut. Sedan
kan du faktiskt inte ogilla att man generaliserar om sådant om inte gäller
alla, för en generalisering
måste inte gälla alla. Det ska gälla
de flesta. Och en generalisering bygger på fakta. Man kan inte göra som du gjorde i ditt exempel. utelämna fakta och säga att alla människor är blonda. Då gör du en felaktig generalisering då du utelämnar fakta.
Tex: Fakta är att de flesta människor på jorden är brunögda. En generalisering är då att de flesta människor på jorden har bruna ögon.
Fakta: De flesta människor i Sverige har blå ögon.
Generalisering: De flesta människor i Sverige har blå ögon.
Sedan ligger det inbäddat i genereliseringen att det också finns andra ögonfärger, vlket man om man vill kan förtydliga.
I vårt fall:
Fakta: De flesta lågutbildade läser färre böcker än högutbildade (forskaren har de exakta siffrorna)
Fakta: Högutbildade läser föer böcker än lågutbildade.
Generalisering. De flesta lågutbildade läser färre böcker än hägutbildade