Boothwalker skrev 2011-02-15 16:17:49 följande:
Jupp skolans resurser är bristfälliga och det påverkar barn och undervisning. Men jag tycker fortfarande det skulle vara ett bättre sätt att hitta de ställen där extrainsatser behövs.
Nej jag blir inte upprörd. Jag tror det finns mycket mer saker som är avgörande. Jag vet iallafall att jag inte passar in i generaliseringar om det mesta. Utbildningsgrad är bara en av dem. Det stör mig inte vad folk tror om mig. Jag vet vad jag kan och vart jag har mina begränsningar. Jag vet vad jag tycker är viktigt. Och att fokusera på vad folk har för utbildning tycker jag är oväsentligt så länge det inte handlar om att anställa folk för ett specifikt jobb. Jag tror det finns bättre lösningar som trampar färre på tårna om man slutar vara så inriktad på utbildningsgrad och andra grova generaliseringar. Och nej statistik är inget jag är överförtjust i. Det skapar ofta grova generaliseringar och grunden till fördomar. Visst kan det vara bra. Men jag tycker det är överdrivet och har blivit mer anti än jag borde vara pga det.
Genom att generalisera tror jag inte att man löser så många problem som man skulle kunna göra om man började se individer istället.
Fast att kunna se varje enskild individ blir näst intill omöjligt om man inte gör ett urval ur en grupp. Man måste ju veta (?) var man ska börja leta varje enskild individ med problem någonstans. Med din metod famlar man i blindo, för då säger man på måfå att det finns barn någonstans som inte får möta så mycket litteratur hemma och man får väl hoppas att den individen råkar hamna på rätt bibliotek soms atsar på icke-läsvana barn, får en bra lärare eller dylikt.
Chansen är mycket större att man hittar den enskilda individen om man vet att i en särskild grupp av människor finns det risk för att en viss andel t ex har en viss sjukdom, eller som i vårt fall, barn som får möta mindre och troligen sämre litteratur.
Om man vet att bland lågutbildade finns det ofta barn som får höra färre berättelser, ja, då kan man rikta in sig på den gruppen för där är chansen stor att man hittar de enstaka individer som behöver mer hjälp. Sedan att det då finns enstaka barn till högutbildade barn som då faller utanför den ramen, är självklart beklagligt, men hur du kan mena att det är bra att inte rikta in sig på någon grupp barn alls, utan famla i blindo är för mig obegripligt.
Men som lärare har man givetvis större chans att se den enskilda individen, men läsintresset kan inte bara uppmuntras ifrån skolan, och soms agt, skolan har inte alltid resurserna. Och de resursstarka föräldrarna väljer ofta friskolor...
Sedan är utbildning det som utvecklar samhället, det kan inte heller förnekas. Du påstår att du är emot klassklyftor, ändå förespråkar du en individualisering av skolan och samhället som de senaste 20 åren bara ökat klyftorna mellan hög- respektive lågutbildades barn? Det som sägs idag är att varje elev har eget ansvar för sin utbildning och så lämnas eleverna med en lunta fakta att själva leta reda på, eller en bänkbok att läsa. Det gynnar bara de barn som har resursstarka föräldrar som kan hjälpa dem. De andra barnen har
inget individiellt val. Det finns ingen som frivilligt letar reda på dem och kollar om de får läsa mycket hemma och vad de läser -
det är en utopi!!!
Samhället ställer allt högre krav på basutbildning och för basutbildning krävs goda läskunskaper och nyckeln dit är ett bra språk, utan ett bra språk är man chanslös i samhället. Vad du vägrar se är att det är i ett samhälle med stark individualism, som de starka tjänar på att de svaga ses som enskilda individer med eget ansvar för sin utbildning som går åt helskotta (t ex pga bristande läsförståelse).