Themis skrev 2011-02-17 23:57:27 följande:
Jag tror nog också på mer på teorin om mindre läsintresse och färre böcker, snarare än att de inte hittar till Astrid Lindgrenhyllan eller så. Det finns mer standardlitteratur för barn i Sverige än i många andra länder och den är relativt lättillgänglig.
Jag älskar att högläsa och att dela barndomens klassiker med mitt barn.
Min absoluta skräck som liten var en pappa i klassen som själv prenumererade på Kalle Anka. För sina barn läste han inget alls. Mamman var dagbarnvårdare och hade ingen utbildning heller och deras ungar var sjövilda eftersom de hela tiden fann sig utkonkurrerade av främmande barn i sitt eget hem. Klöstes, slogs och bets och kunde ingenting-de hade ju inte fått nånting med sig i påsen hemifrån.
Dottern växte upp, blev barnskötare och fick själv barn vid 18...inte alls förutsägbart...

Stackars barn!
Jag fick höra sagor när jag var liten. Intresserade mig för bokstäver och började skriva när jag var två. Minns inte när jag började läsa men jag kunde läsa rätt bra för de andra barnen på lekis. När jag var tio-tolv läste jag 1-3 böcker om dagen.
Jag har ingen utbildning att tala om. Jag klarade mig utan problem igenom grundskolan (utan att direkt läsa läxor) Jag har gått ett antal olika gymnasie och folkhögskoleutbildningar. Men inte gått klart dem (pga olika anledningar jag inte tänker gå in på) och jag har ett jobb jag trivs med och är bra på och som jag är mer eller mindre självlärd till. Och jag jobbar en hel del med att skriva och korrekturläsa och sånt.
Jag samlar på barnböcker. Köper dem secondhand. Men jag är kräsen med vad jag köper. Jag läser mycket för Mowgli. Han är ofta här och bläddrar bland dem.
Jag är på intet sätt bäst. Och jag passar säkert inte in i mallen för vad många anser vara vanligt hos lågutbildade. Men jag tror inte att bokläsandet har med utbildning att göra. Utan med bokvana. Att man har svårare att läsa vidare om man har en kass bokvana kan vara effekten av att inte fått höra böcker när man är mindre. Men att vända på det och säga att lågutbildade läser mindre tycker jag är fel att säga. Däremot kan man anta att de flesta med kass läsvana också är lågutbildade. Men det är en generalisering. =)