• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Boothwalker
    Psyke skrev 2011-02-10 17:23:49 följande:
    Jag betvivlar att lågutbildade läser sämre barnböcker för sina barn, i alla fall vad som gäller för småbarn. Jag har sett samma bilder- och samlingsböcker i såväl hög- som lågutbildade föräldrar. Men tittar man på läsvanor hos något äldre barn så kan det bli skillnad. Är man uppvuxen i ett hem med en stor bibliotek och alltid har kunnat välja och vraka bland böckerna av god kvalite (inga stavfel, grammatiska fel eller urdåliga översättningar) så har man större chans att "fastna" och bli en engagerad läsare själv. Högutbildade har oftast bättre tillgång till böcker. Jag drar dock gränsen för lågutbildad vid en person som inte har gymnasial utbildning och som har ev hoppat av skolan tidigt. Har man en gymnasieutbildning, även med yrkesinriktning, så ser jag det som en god mellannivå.
    Jag har bra mycket större utbud av böcker än min kompis med magisterexamen... =)

Eller jo, han har fler matteböcker... =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • milky

ärligt talat förstår jag inte vad ts menar med "sämre" böcker. jag har varit inne i tråden som referarades till men har inte hängt med i debatten. Vad jag förstod det som så anser ts att en sämre bok skulle handla om personer med olika slags psykiska funktionehinder fast det inte står utskrivet utan är underförstått? Av vilken anledning skulle det vara sämre böcker att läsa för sina barn?

• Kajee

Ur ett rent pedagogiskt och specialpedagogiskt (eftersom jag råkar vara utbildad inom det här området) perspektiv skulle jag vilja svara så här;

Språkutveckling är väldigt starkt kopplat till läsning. Det har forskning visat. När man läser så övar man läsfärdighet, man utvecklar ordförståelsen, fantasin, logiskt resonamang, man ökar förtrogenheten för stavning mm. Det finns massor av positiva fördelar för språkutvecklingen med läsning. Egen läsning att läsa högt, att någon läser för en etc.
    Det finns ingenting som visar att det skulle vara negativt med läsning.
    Det finns literatur som bättre utvecklar läsförmågan och det bygger till stor del på att litteraturen ska vara anpassade för läsaren. En elev som går i 5:e klass blir sällan tillräckligt stumulerad i sin läsutveckling av att läsa Kalle Anka men för en elev i första klass kan det vara en lagom textmängd att bena sig igenom, men det kanske inte alltför lätt att klara av orden som finns där. Det finns alltså litteratur som är anpassad för barn i olika åldrar av flera skäl. Dels var deras läsförmåga ligger någonstans och dels vad boken handlar om, vilket bör vara anpassat till mottagaren. Det här ställer ofta till det för dyslektiker eftersom en 5:e klassare knappast vill läsa om "Totte badar" fastän boken läsutvecklingsmässigt passar. Här finns en stor brist eftersom även dyslektiker oftast kan träna upp sin läsförmåga. På samma sätt finns det böcker anpassade för barn i olika åldrar när man ska ägna sig åt höläsning. Ursäkta alla ni som tänker annorlunda men Harry Potter är egentligen inte läsutvecklingsmässigt och mottagarmässigt inte anpassad till en 7-åring - om jag ska ta ett välkänt exempel.

Sen kan jag tillägga att det inte finns något undantag som inte bekräftar regeln och att det är bättre att man läser något överhuvudtaget själv eller för sitt barn oavsett om det är "Totte badar" eller "Krig och Fred".

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 12:45:01 följande:
    Faktum är att paranötter är större än jordnötter. Men jag tycker inte det heller är relevant här =)

Hade skillnaden varit jättestor hade jag tyckt att det spelade roll. Men läsandet och att läsa för sina barn är nåt som förekommer i de flesta familjer. Och jag tycker faktiskt inte det är relevant vad föräldrarna har för utbildning då.
    Men du ser inte mig argumentera mot att paranötter skulle vara större än jordnötter.

Skillnaderna är markanta nog för att spela roll, säger jag.

Tittar vi på undersökningen jag länkade och på föräldrar som fler än en gång per vecka för sina barn så gäller:

0-3-åringar: 58% lågutbildade och  78% högutbildade
    4-6-åringar: 53% lågutbildade och 72% högutbildade
    7-15-åringar: 12% lågutbildade och 23% högutbildade

Lägg på andra faktorer kring litteratur (som ex vuxnas egen läsning och  biblioteksbesök) så blir skillnaderna än mer markanta.

Andra mätningar har kollat hur ungarna förhåller sig till böcker - om de tycker det är kul och om de läser. Resultaten blir desamma.

Men visst kan du tycka att skillnaderna inte är stora nog för att spela roll. Jag håller dock inte med dig.
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 19:20:23 följande:
    Men du ser inte mig argumentera mot att paranötter skulle vara större än jordnötter.

Skillnaderna är markanta nog för att spela roll, säger jag.

Tittar vi på undersökningen jag länkade och på föräldrar som fler än en gång per vecka för sina barn så gäller:

0-3-åringar: 58% lågutbildade och  78% högutbildade
    4-6-åringar: 53% lågutbildade och 72% högutbildade
    7-15-åringar: 12% lågutbildade och 23% högutbildade

Lägg på andra faktorer kring litteratur (som ex vuxnas egen läsning och  biblioteksbesök) så blir skillnaderna än mer markanta.

Andra mätningar har kollat hur ungarna förhåller sig till böcker - om de tycker det är kul och om de läser. Resultaten blir desamma.

Men visst kan du tycka att skillnaderna inte är stora nog för att spela roll. Jag håller dock inte med dig.
    Jag tycker att man snarare ska sätta fokus på de barn som inte får böcker lästa för sig än vad deras föräldrar har för utbildning.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • holy shit
    Boothwalker skrev 2011-02-10 19:27:44 följande:
    Jag tycker att man snarare ska sätta fokus på de barn som inte får böcker lästa för sig än vad deras föräldrar har för utbildning.
    Det gör man också, men det kan ju vara relevant att veta varför och hur samband hänger ihop.
  • Euforia

Jag kan tänka mig att vissa medvetet politiskt korrekta böcker är sämre än ickereflexivt nonsens i mina ögon.
    Man kan ju också välja kackiga böcker för att ge exempel i en diskussion. Vässa barnens kritiska sinne i tidig ålder s.a.s.

• Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 19:27:44 följande:
    Och det finns ingen motsättning i att säga att lågutbildade läser mindre för ungarna och att stötta deras barn i läsandet.

Men som alla andra redan sagt och som du till viss del förkastar: man tjänar på att veta vilken målgrupp man ska jobba mot.
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 19:47:17 följande:
    Och det finns ingen motsättning i att säga att lågutbildade läser mindre för ungarna och att stötta deras barn i läsandet.

Men som alla andra redan sagt och som du till viss del förkastar: man tjänar på att veta vilken målgrupp man ska jobba mot.
    Ja. Om man inte snöar in på att det är bara så och försöker hjälpa alla barn som behöver det så är det lugnt för min del. =)
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?