Boothwalker skrev 2011-02-11 01:38:13 följande:
Jag tycker det är vettigare att göra en kontroll över läsförståelse och sånt hos barn som börjat skolan. och därefter sätta in resurser i områden där det ser ut att behövas...
Och nej jag är inte rädd att några ska få för mycket hjälp. Snarare att barn till högutbildade ska få för lite.
Dessutom anser jag att ju mer man särskiljer grupper ju större blir skillnaden. Om mer än 50% av alla lågutbildade föräldrar läser för sina barn tycker jag inte det är ett starkt nog argument att sätta in resurser till just deras barn. Om man kollar statistiken på annat sätt också så kanske.
Ju större klyftan mellan högutbildade och lågutbildade blir ju större blir pressen på att utbilda sig. Passar man inte in i utbildningsformen blir det mycket svårare. Hur smart och kunnig man än är. Och lyckas man inte utbilda sig så får man inte bara sämre betalt (om man får jobb alls) utan också folk som dömer ens förmåga att kunna välja vettig litteratur till sina barn.
Och nej jag syftar inte på barn till lågutbildade och att de inte klarar systemet pga bristfällig läsning. Utan på folk som kanske inte alls har problem med läsningen utan har andra svårigheter som gör att utbildning är svårt för att det inte är anpassat för olika typer av lärosätt.
Jag VET att det vi snackar om här är generaliseringar. Men för varje yttrad generaliserien sitter det många människor och läser. Och ibland går det en och annan förbi att det är en generalisering och så tror hen att det är fakta och så kanske hen sprider ut att så här är det för det har jag läst och så hör nån annan det och tror på det eller tror att andra tror det och mår kasst över att folk tror saker som inte stämmer in på just henom.
JAG tror inte att det är bra att ta till generaliseringar som inte stämmer på ens hälften av de det gäller.
Jag tror inte heller att det är bra att dra in generaliseringar om utbildning i allt.
Jag tycker det är bättre att fokusera på att:
Alla barn blir inte lästa för. Alla barn har inte tillgång till personligt anpassade böcker som kan stimulera deras läslust.
OAVSETT vad deras päron råkar ha gått i för skolor.
För det första görs det så vitt jag vet läsförståelsekontroll när barnen börjat skolan. Mina båda barn har gått i två olika skolor och fått göra läsförståelsekontroller i varje skola. Så det där är inget problem som jag uppfattar det. Men finner du belägg för att skolorna struntar i att utföra läskontroller på barn som börjat skolan får du gärna hänvisa till dem. Däremot finns det tusentals undersökningar om att barn i socialt utsatta områden ofta inte uppnår målen i skolan och de flesta skolämnen är kopplade till läsande. Utan att ha knäckt läskoden, fått ett bra ordfärråd och utvecklat en läsförståelse är du chanslös i allt, dt kan t.ex inte förstå den enklaste biologitext. Den problematiken är i stort sätt obefintlig i socialt välmående bostadsområden.
För det andra är det märkligt hur du systematiskt förkastar att det inte alls är en myt att det ser ut så här. Jag letade snabbt fram en bok här hemma och det tog inte många sekunder att hitta utförlig statistik på området läsning och socialgrupp:
* En betydligt lägre andel barn till lågutbildade har haft kontakt med en bok hemma under en vanlig dag (65%) än barn till högutbildade (83%) Barn till högutbildade har också ungefär en tredjedels längre lästid än barn till lågutbildade. Dessa skillnader har
ökat under de senaste decennierna.
*SACO-medlemmar (akademiker) besöker bibliotek oftare än andra. Av LO-medlemmar är det en stor andel som inet läst någon bok under året. Även gällande bokval lär det finnas skillnader mellan socialgrupperna.
Källa: Jan Einarsson
Språksociologi.
Sedan är det kanske så att du inte tycker det är stor skilnad på 65 respektive 83% eller generellt struntar i att lästiden är kortare för barn till lågutbildade, men det känns syptomatiskt att alla vetenskapliga belägg förkastas som oviktiga.