Indianica skrev 2011-02-10 13:53:27 följande:
Fast det finns ju en kanon, så det handlar inte bara om personlig tycke och smak. Nu finns det förvisso ingen pekbokskanon, så småbarnsböcker faller lite utanför det (även om nog många per automatik känner att t.ex. Alfons är bra böcker), men nog anser jag att det finns bättre och sämre böcker även för små barn. Men för större barn finns det en kanon (många klassiker ingår i den) och jag vågar påstå att de flesta lågutbildade som lånar/köper böcker till sina barn som ingår i den kanon, t.ex. Robinson Crusoe (som mina barn fick höra då de var fem och sex år gamla), utan ofta är man medlem i Disneys bokklubb eller köper böcker ur bokserier ( typ Kittyböcker).
Litteraturpedagogen lena Kersén har ju sagt något ganska klokt om det är och det är att man måste styra barnens läsning och det jämför hon med att äta godis varje dag, vilket naturligtvis är oacceptabelt och samma sak gäller lättsmält barnlitteratur, det är självfallet trevligt och nödvändigt att barnen får läsa t.ex. Disneyböcker ibland, men det man slukar mest, ska vara av god kvalitet. Och nej, det är inte subjektivt. Min dotter ratar t ex Disneyböcker numera för hon ycker inte de är bra, men då hon var 2-3 kastade hn sig över dem på universitetsbiblioteket. Har man fått känsla för språket genom god litteratur, då märker man den dåliga litteraturen och den ger inte lika mycker längre, istället hungrar man efter det där som till en början kan uppfattas som "svårt", men som ger det lilla extra

För att återknyta till ämnet, så har lågutbildade föräldrar oftast inte kunskap om den goda barnlitteraturen, man läser inte recensionerna på DN, man har ingen högre utbildning som gör att man kan avgöra språkets kvalité lika bra som högutbildade och ja nu generaliserar jag, men det måste man göra ibland för att få grepp om verkligheten, så den som är lågutbildad, men läser god litteratur behöver inte rätta mig

Jag vet att varje generalisering innebär att fel görs, då det finns undantag.
Det jag syftar på är att precis alla böcker har sin funktion. Alla barn är individer med eget tycke och smak och kommit olika långt i sin läsutveckling. Att komma med pekpinnar om vad som är bra/dålig litteratur utan att ta hänsyn till vad just det barnet egentligen anser vara spännande så kan man göra en björntjänst.
Jag vet inte hur många gånger jag dykt på fenomenet med smågrabbar som aldrig läst en enda bok. Börjar harva mangaserier och vips är de insnöade i fantasyhyllan och avverkar (vuxen)bok efter (vuxen)bok. Åldersmässigt från början så hade väl egentligen Vargbröder fungerat, men deras läsintresse är inte på samma nivå utan läsandet fram till bokslukaråldern är ju en process. Någonstans måste det börja och uppmuntras, självfallet kan man hjälpa till att styra men att samtidigt ha i åtanke vad exakt det här barnet är i sin utveckling och intresse. Men att helt stirra sig blind på vad "kultureliten" tycker och anser så kan man hoppa i galen tunna.