• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • augustisten

Nu tycker jag inte direkt att det finns "dålig " litteratur i meningen att den inte bör läsas om barnet vill - men jag tror att det kan finnas skillnader i variationen i utbudet av litteratur hos låg och högutbildade. Och har man bara blivit exponerad för en sorts litteratur kan det skapa ett hinder för barn att ta till sig andra sorter.

Min son läser tex mycket som skulle klassas som "skräp". Och han uppskattar det (och jag med). Men jag tycker att det är viktigt att läsa olika sorters böcker - och han läser det mesta. "Farlig midsommar" hade han kanske inte valt själv om jag inte introducerat den för honom... men han älskar verkligen den boken. Och den ger upphov till helt andra diskussioner och tankar än vad en Bamsetidning gör. Så är det.

Sedan finns det ju inte några absoluta samband. Undantagen är säkert många i båda grupperna, men jag tror att det är viktigt att se de generella strukturerna. Tex tror jag att det är viktigare att biblioteken arbetar aktivt med barnen och deras läsande i förorterna än i innerstan.

• MrsMurphy
    Indianica skrev 2011-02-10 13:53:27 följande:
    Fast det finns ju en kanon, så det handlar inte bara om personlig tycke och smak. Nu finns det förvisso ingen pekbokskanon, så småbarnsböcker faller lite utanför det (även om nog många per automatik känner att t.ex. Alfons är bra böcker), men nog anser jag att det finns bättre och sämre böcker även för små barn. Men för större barn finns det en kanon (många klassiker ingår i den) och jag vågar påstå att de flesta lågutbildade som lånar/köper böcker till sina barn som ingår i den kanon, t.ex. Robinson Crusoe (som mina barn fick höra då de var fem och sex år gamla), utan ofta är man medlem i Disneys bokklubb eller köper böcker ur bokserier ( typ Kittyböcker).

Litteraturpedagogen lena Kersén har ju sagt något ganska klokt om det är och det är att man måste styra barnens läsning och det jämför hon med att äta godis varje dag, vilket naturligtvis är oacceptabelt och samma sak gäller lättsmält barnlitteratur, det är självfallet trevligt och nödvändigt att barnen får läsa t.ex. Disneyböcker ibland, men det man slukar mest, ska vara av god kvalitet. Och nej, det är inte subjektivt. Min dotter ratar t ex Disneyböcker numera för hon ycker inte de är bra, men då hon var 2-3 kastade hn sig över dem på universitetsbiblioteket. Har man fått känsla för språket genom god litteratur, då märker man den dåliga litteraturen och den ger inte lika mycker längre, istället hungrar man efter det där som till en början kan uppfattas som "svårt", men som ger det lilla extra För att återknyta till ämnet, så har lågutbildade föräldrar oftast inte kunskap om den goda barnlitteraturen, man läser inte recensionerna på DN, man  har ingen högre utbildning som gör att man kan avgöra språkets kvalité lika bra som högutbildade och ja nu generaliserar jag, men det måste man göra ibland för att få grepp om verkligheten, så den som är lågutbildad, men läser god litteratur behöver inte rätta mig Jag vet att varje generalisering innebär att fel görs, då det finns undantag.
    Det jag syftar på är att precis alla böcker har sin funktion. Alla barn är individer med eget tycke och smak och kommit olika långt i sin läsutveckling. Att komma med pekpinnar om vad som är bra/dålig litteratur utan att ta hänsyn till vad just det barnet egentligen anser vara spännande så kan man göra en björntjänst. 

Jag vet inte hur många gånger jag dykt på fenomenet med smågrabbar som aldrig läst en enda bok. Börjar harva mangaserier och vips är de insnöade i fantasyhyllan och avverkar (vuxen)bok efter (vuxen)bok. Åldersmässigt från början så hade väl egentligen Vargbröder fungerat, men deras läsintresse är inte på samma nivå utan läsandet fram till bokslukaråldern är ju en process. Någonstans måste det börja och uppmuntras, självfallet kan man hjälpa till att styra men att samtidigt ha i åtanke vad exakt det här barnet är i sin utveckling och intresse. Men att helt stirra sig blind på vad "kultureliten" tycker och anser så kan man hoppa i galen tunna. 
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-10 14:56:03 följande:
    Fast skillnaden är jättstor, det är verkligen inte okej att det är så pass stora skillnader gällande elevresultat i skolan kopplade till föräldrarnas utbildningsnivå. Det är ett specifikt svenskt misslyckande som leder till ett segregerat samhälle. På få andra platser i världen överger man barn till lågutbildade och säger att de har samma förusättningar som barn till högutbildade gällande allt och att de väljer själva. Individualismens förbannelse.
    Jag tycker man ska sluta fokusera på föräldrarnas utbildning och fokusera på att barn får bra litteratur tilldelade sig.

Dessutom går väl många barn på dagis och där läser de väl böcker? Så helt efter blir de väl inte om inte föräldrarna läser för dem. Men klart det är bra att läsa.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • augustisten
    Boothwalker skrev 2011-02-10 15:11:13 följande:
    Jag tycker man ska sluta fokusera på föräldrarnas utbildning och fokusera på att barn får bra litteratur tilldelade sig.

Dessutom går väl många barn på dagis och där läser de väl böcker? Så helt efter blir de väl inte om inte föräldrarna läser för dem. Men klart det är bra att läsa.
    Men det kan ju vara viktigt att veta om de här skillnaderna så att man kan sätta in extra resurser där de verkligen behövs?

Tex kan det ju ge mycket större effekt att satsa på aktiva bibliotekarier i områden där barn inte får aktiv hjälp hemifrån med att välja bra/spännande ålders och läsvaneadekvata böcker. Som det är idag finns ju mycket av de här resurserna där de egentligen inte behövs eftersom det är där de efterfrågas sas.
  • Boothwalker
    augustisten skrev 2011-02-10 15:19:33 följande:
    Men det kan ju vara viktigt att veta om de här skillnaderna så att man kan sätta in extra resurser där de verkligen behövs?

Tex kan det ju ge mycket större effekt att satsa på aktiva bibliotekarier i områden där barn inte får aktiv hjälp hemifrån med att välja bra/spännande ålders och läsvaneadekvata böcker. Som det är idag finns ju mycket av de här resurserna där de egentligen inte behövs eftersom det är där de efterfrågas sas.
    Jo. Men kan man inte undersöka vart dessa barn bor oavsett föräldrars utbildning?
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • augustisten
    Boothwalker skrev 2011-02-10 15:21:00 följande:
    Jo. Men kan man inte undersöka vart dessa barn bor oavsett föräldrars utbildning?
    Fast det är nog i huvudsak utbildningsnivå/socialgrupp (vilket naturligtvis inte alltid sammanfaller - men oftast) som avgör hur läsvana barn är. Enligt de undersökningar jag sett.
  • Boothwalker
    augustisten skrev 2011-02-10 15:24:54 följande:
    Fast det är nog i huvudsak utbildningsnivå/socialgrupp (vilket naturligtvis inte alltid sammanfaller - men oftast) som avgör hur läsvana barn är. Enligt de undersökningar jag sett.
    Fast jag tror att folk är mer benägna att ljuga om man frågar efter sånt. Och jag tror att även akademiker kan låta bli att läsa för sina barn.
  • augustisten
    Boothwalker skrev 2011-02-10 15:25:56 följande:
    Fast jag tror att folk är mer benägna att ljuga om man frågar efter sånt. Och jag tror att även akademiker kan låta bli att läsa för sina barn.
    Jo, det här är ju helt generella samband. Visst finns det högutbildade som inte läser och lågutbildade som läser mycket och varierat. Men undersökningarna utgår nog ofta från demografiska data - dvs utbildningsnivå/inkomst i en stadsdel eller ett skolupptagningsområde och så relaterar man det till barnens läskunskaper i området - så det handlar ju inte om vad människor själva uppger.
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-10 15:25:56 följande:
    Fast i regel innebär ofta akademiska yrken att man arbetar hemma och inte minst på kvällstid. Det visar också en besmittande läsande kultur, även om man inte precis läser skönlitteratur (om man inte är litteraturvetare då). Jag vet inte om det fortfarande stämmer, men förr tittade åtminstone arbetarklassen mer på TV än akademiker.

Min poäng är att barn gör ofta som sina föräldrar. Och ett förtydligande: Jo, jag är medveten om att akademiker också kan titta på TV. Ja, jag är medveten om att barn inbland gör tvärtom
  • Princess84

Vad klassas som sämre barnböcker?
    Är Emil sämre litteratur pga att en del anser att han hade ADHD?

Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?