• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • LSalander

Jag undrar vad är sämre litteratur?

Ge mig exempel på vad som anses som sämre litteratur!

• Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-10 14:28:46 följande:
    Jag håller inte alls med dig. Du generaliserar på ett sätt som är farligt för en stor grupp pojkar (barn till lågutbildade) som kommer till högstadiet och inte gillar att läsa. Vad ska man göra med dem då? Ska man bara nöja sig med att antingen så gillar man att läsa och då gör man det eller så gillar man det inte och då läser man inte?

Alla kan inte "lära sig" att läsa skönlitteratur, men att leva i samhället som analfabet. är inte alls bra!

Och jag har sett att många lässvaga pojkar visst gillar att läsa om de får en text anpassad till dem,men det kräver en vuxen som orkar engagera sig.
    Jag sa att gillar man att läsa så gör man det oavsett. Jag sa inget om vad man gör om man inte gillar att läsa. Om barn inte gillar att läsa (oavsett vad föräldrarna har för utbildning, det har inte med saken att göra) så försöker man hitta ett sätt att göra det kul för dem. Kanske har de bara inte hittat rätt sorts böcker. Kanske har de nån sorts dyslexi. Huvudsaken är att man inte lägger nån skuld i det hela och att man försöker få dem att hitta läsglädjen.

Och varför ska man inte engagera sig i vad barnen läser? Har inte alla barn nytta av att få hjälp att hitta böcker de gillar?
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    MammaG skrev 2011-02-10 14:30:46 följande:
    Vad Indianica ger uttryck för är väldigt kraftiga fördomar och idéer dragna till sin spets
    Ja. Jag gör nog mer motstånd då. Jag är inte så extrem åt andra hållet som jag låter. Men jag är trött på att det finns så mycket förutfattade meningar om andra. Oavsett vad det gäller =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-10 14:27:43 följande:
    Och man kan inte kalla bajs för fekalier om man inte har medicinsk utbildning?
    Varför skulle arbetarfamiljen vara mindre bildad? Föräldrarna kanske läser alla böcker de kommer över och den medicinskt utbildade föräldern kanske har tappat all lust att läsa pga att hen varit tvungen att läsa mycket för studierna.
    Så klart man kan, men det var menat som ett exempel. Man kan som lågutbildad givetvis sitta med ordlistan och hitta ord man inte använder i vanliga fall och försöka använda dem på ett icke-krystat sätt, men det brukar inte gå bra. Vad jag menar är givetvis att hela ens vokabulär påverkas av utbildning och arbete. Jag förstår inte riktigt hur du kan förneka det. Man lägger inte vokabulären helt åt sidan för att man slutat arbetet och om du tror att ifall man pluggar i låt säga 4-5 år på universitet inte förändrar sitt språk får det stå för dig. Du har helt fel. Det är inte artiklar med ett språk som liknar det i Atonbladet som läses där.
  • Mandel
    Priceless Perfection skrev 2011-02-10 13:21:31 följande:
    Jag kanske är ite och cyklar nu, men måste man inte ha en auktoriserad revisor som godkänner din redovisning. Jag syftar på själva årsredovisningen?

Jag tycker att det är jättemodigt att redovisa allt själv, men jag skulle vara rädd att göra fel, men du kanske har en utbildning som gör dig trygg på din sak?

Vi använde oss av en revisor. Vi betalade 7000 för deklaration och bokslut. Sedan var det 750 kronor per månad. Förmodligen gjorde hon månadsredovisningen på en timme eller så.
    Inte så länge du har enskildfirma. Är osäker på hur det är med handlesbolag. Att AB absolut måste ha det vet jag.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Indianica
    MammaG skrev 2011-02-10 14:30:46 följande:
    Vad Indianica ger uttryck för är väldigt kraftiga fördomar och idéer dragna till sin spets
    Om du kallar vedertagna vetenskapliga teorier för fördomar kan jag inte göra något åt det.

Nu ska jag dock läsa.
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-10 14:30:21 följande:
    Ja jag vet att det är mycket generaliseringar. Men om man fokuserar för mycket på generaliseringar glömmer man att det är individuellt. Därför kör jag en hård kamp mot generaliseringar även om jag teoretiskt sett inte är emot dem. Jag är emot att man glömmer det individuella. Och dessutom tror jag att ju mer man säger att det är skillnad på lågutbildade och högutbildade, ju större blir klyftan.
    Fast man måste generalisera för att kunna se helheter och förändra. Ska man titta på varje enskild individ och säga att det finns massa undantag så ingen regel kan bekräftas, då kan man lika gärna strunta i att försöka förändra saker. Varför ska t ex fattiga människor ha högre löner, en del mår ju jättebra av att vänta på slantarna? (dvs vi struntar i att de flesta mår dåligt av det). Och "Kalle" som hade jättelågutbildade föräldrar han läste till jurist, men att 99% av alla väldigt lågutbildades barn inte läser vidare, det ska vi då strunta i, eftersom "Kalle" är ett så positivt undantag.

Nej, ditt korståg mot generaliseringar tycker jga inte om. hur ska man få grepp om verkligheten utan att generalisera?
  • Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-10 14:46:26 följande:
    Fast man måste generalisera för att kunna se helheter och förändra. Ska man titta på varje enskild individ och säga att det finns massa undantag så ingen regel kan bekräftas, då kan man lika gärna strunta i att försöka förändra saker. Varför ska t ex fattiga människor ha högre löner, en del mår ju jättebra av att vänta på slantarna? (dvs vi struntar i att de flesta mår dåligt av det). Och "Kalle" som hade jättelågutbildade föräldrar han läste till jurist, men att 99% av alla väldigt lågutbildades barn inte läser vidare, det ska vi då strunta i, eftersom "Kalle" är ett så positivt undantag.

Nej, ditt korståg mot generaliseringar tycker jga inte om. hur ska man få grepp om verkligheten utan att generalisera?
    Jag är inte emot generaliseringar. Jag är emot att man generaliserar när det inte behövs. Och jag är emot att man glömmer individer. Och jag är emot att man generaliserar när skillnaden inte är stor.
  • Mandel
    Indianica skrev 2011-02-10 14:24:16 följande:
    Det är väl inte så konstigt. En akademiker exponeras för en rad olika ord och begrepp någon som endast läst gymnasiet inte kommer i närheten av. Återigen kommer vi till Bourdieus teorier om socialt och kulturellt kapital, eftersom det sedan förs vidare till barnen som automatiskt införlivar dem i sitt ordförråd - för att ta ett extremexempel, en medicinskt utbildad förälder kan prata med sitt barn om fekalier, medan arbetarfamiljen säger "bajs" eller avföring. Barnet lär sig då per automatik att bajs kan kallas för olika saker och har lättare att ta till sig olika slags texter.
    Här har vi läst gymnasiet både maken och jag, men jag kan då långt många fler ord än vad han kan.
    Att det generellt kanske är på ett visst vis mellan hög- och lågutbildade innebär ju inte att det inte finns undantag.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-10 14:48:30 följande:
    Jag är inte emot generaliseringar. Jag är emot att man generaliserar när det inte behövs. Och jag är emot att man glömmer individer. Och jag är emot att man generaliserar när skillnaden inte är stor.
    Fast skillnaden är jättstor, det är verkligen inte okej att det är så pass stora skillnader gällande elevresultat i skolan kopplade till föräldrarnas utbildningsnivå. Det är ett specifikt svenskt misslyckande som leder till ett segregerat samhälle. På få andra platser i världen överger man barn till lågutbildade och säger att de har samma förusättningar som barn till högutbildade gällande allt och att de väljer själva. Individualismens förbannelse.
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?