• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • karenina28

Hur menar du med sämre böcker? hur menar du? Förstår inte riktigt frågan

• Familjeliivsfinastenick

Ja om dom är med i Goboken så kan det nog vara mycket möjligt.

• Heisan

Jag är lågutbildad o har läst för de utav mina barn som har velat det. O de har trots min utbildningsbrist bäst ordförråd i sin klass o har haft det under hela skoltiden. Så mitt svar blir nej. O jag tror inte riktigt på att det är läsandet som avgör ordförrådet utan hur mycket man pratar med sina barn. Vilket tydligen ska vara i snitt 5 min/dag sägs det.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • esther
    Heisan skrev 2011-02-09 23:17:52 följande:
    Jag är lågutbildad o har läst för de utav mina barn som har velat det. O de har trots min utbildningsbrist bäst ordförråd i sin klass o har haft det under hela skoltiden. Så mitt svar blir nej. O jag tror inte riktigt på att det är läsandet som avgör ordförrådet utan hur mycket man pratar med sina barn. Vilket tydligen ska vara i snitt 5 min/dag sägs det.
    5 min/dag? Kan det verkligen stämma??
  • Villimey

Jag tror nog att kan finnas skillnader däremot inte att det behöver vara så villket känns ganska självklart. Bildning och kulturintresse hänger inte bara ihop med utbildning vet en hel del akademiker som inte har en aning om konst eller litteraturhistoria.

• esther
    Villimey skrev 2011-02-09 23:20:07 följande:
    Jag tror nog att kan finnas skillnader däremot inte att det behöver vara så villket känns ganska självklart. Bildning och kulturintresse hänger inte bara ihop med utbildning vet en hel del akademiker som inte har en aning om konst eller litteraturhistoria.
    Jag känner få akademiker som inte har ett stort kulturintresse (eller åtminstone fejkar det för syns skull ;) men däremot känner jag väl i princip bara en lågutbildad familj och de har verkligen ett mycket ringa kulturintressa (vi ger alltid böcker till de barnen, tråkiga som vi är!)
  • Boothwalker

Nej men alla med blåa skor gör det. Definitivt!

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker

Jag tror inte det har med utbildning att göra om man prioriterar barnen. Om de gillar att läsa. Och vad man väljer att läsa för dem. Det finns många som inte har tid, lust och ork att aktivt välja vilka böcker de vill läsa för sina barn utan antingen är med i en bokklubb eller köper böcker med kända figurer för att barnen gillar dem. Därmed inte sagt att just de böckerna är fel. Men jag tycker att det finns bättre böcker. Och att vara medveten om vad det är för böcker man väljer att läsa är aldrig fel. Och att vara intresserad av böcker och att läsa har inget med utbildning att göra. 

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Kazeer
    Boothwalker skrev 2011-02-10 03:45:54 följande:
    Nej men alla med blåa skor gör det. Definitivt!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Argo

Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.

Men när de väl läser för barnen - varför skulle välja sämre böcker?

Alfons Åberg, Pippi och Mamma Mu - skulle den typen vara reserverad för endera låg- eller högutbildade?

Ungars ordförråd behöver att de hör och att de själva läser. Om det sedan är Skattkammarön eller Claes Olsson-katalogen spelar nog mindre roll. 

Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?