• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Boothwalker
    Lyllo skrev 2011-02-18 13:29:20 följande:
    Men varför är det så kontroversiellt att säga att lågutbildade generellt läser minde när undersökning efter undersökning visar att så är fallet?
    Därför att det inte handlar om att lågutbildade läser mindre utan att de flesta som läser mindre också är lågutbildade.
    Jag tror inte att lågutbildade läser mindre än högutbildade. Men att det är en stor andel lågutbildade som knappt läser alls vilket drar ner statistiken. *funderar på om nån fattar vad jag menar* =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Lyllo
    Boothwalker skrev 2011-02-18 15:26:48 följande:
    *funderar på om nån fattar vad jag menar* =)
    nej, jag fattar inte
  • Boothwalker
    Lyllo skrev 2011-02-18 15:41:20 följande:
    nej, jag fattar inte
    Misstänkte det. Får se om jag lyckas klura ut hur jag ska förklarat det när jag fått sova lite =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • MammaMajs
    Boothwalker skrev 2011-02-17 23:40:15 följande:
    Jag använder inte särskilt mycket talspråk... Eller jo. Aj tänd tu vrajt in inglisch in swidisch fråm tajm tu tajm. Men det är ju mest en plojgrej =)
    Du går omkring och är tyst mest hela dagarna då, eller kanske talar du i skriftspråk? Det senare hade varit klart roligast Skrattande
  • Boothwalker
    MammaMajs skrev 2011-02-19 11:34:36 följande:
    Du går omkring och är tyst mest hela dagarna då, eller kanske talar du i skriftspråk? Det senare hade varit klart roligast Skrattande
    Kan ju vara döv...

Nej jag menade mest när jag skriver. Vilket jag antog att den jag citerade också syftade på. Men jag kan ha fel =)
  • MammaMajs
    Boothwalker skrev 2011-02-19 11:45:25 följande:
    Kan ju vara döv...

Nej jag menade mest när jag skriver. Vilket jag antog att den jag citerade också syftade på. Men jag kan ha fel =)
    Det var jag som skrev ursprungsinlägget och poängen var att det är föräldrarnas talspråk som påverkar barnens språkutveckling mest, alltså hur man pratar och vilka ord man väljer att använda. Att den spännvidd som de vuxnas ordföråd har reflekteras i hur väl barnen pratar och hur många/vilka ord de kan.

Men det hade varit kul om någon pratade skriftspråk Skrattande
  • Boothwalker
    MammaMajs skrev 2011-02-19 11:50:12 följande:
    Det var jag som skrev ursprungsinlägget och poängen var att det är föräldrarnas talspråk som påverkar barnens språkutveckling mest, alltså hur man pratar och vilka ord man väljer att använda. Att den spännvidd som de vuxnas ordföråd har reflekteras i hur väl barnen pratar och hur många/vilka ord de kan.

Men det hade varit kul om någon pratade skriftspråk Skrattande
    Ah. *Smart* Jag läste nog främst inlägget jag citerade.

Men jag använder inte talspråk sådär supermycket när jag pratar heller. Om du menar typ de du skrev. Klart jag använder vissa. Men inte så mycket som en del andra... =)

Och ja det påverkar. Liksom dialekt påverkar. Men finns många som inte vet när man tex ska säga hon och henne för att föräldrarna säger fel.
  • bengke
    Boothwalker skrev 2011-02-19 12:03:52 följande:
    Ah. *Smart* Jag läste nog främst inlägget jag citerade.

Men jag använder inte talspråk sådär supermycket när jag pratar heller. Om du menar typ de du skrev. Klart jag använder vissa. Men inte så mycket som en del andra... =)

Och ja det påverkar. Liksom dialekt påverkar. Men finns många som inte vet när man tex ska säga hon och henne för att föräldrarna säger fel.
    Jo, man använder alltid talspråk när man talar. Det är ordförrådet i talspråket som kan variera. Exempelvis har vi en liten granne som använder ors som "EKG", "ortoped", "magnetkameraundersökning". Gissa vad färäldrarna arbetar med!? Mina kusiner har tvillingar som mycket tidigt kunde skilja på en "rundballastare", "skördetröska", "såmaskin" osv när mina barn i princip kallade allt för "traktor". Man påverkas helt klart av föräldrarnas inriktning, och ett sätt att få ett större ordförråd är just att läsa böcker .
  • Boothwalker
    bengke skrev 2011-02-20 08:17:52 följande:
    Jo, man använder alltid talspråk när man talar. Det är ordförrådet i talspråket som kan variera. Exempelvis har vi en liten granne som använder ors som "EKG", "ortoped", "magnetkameraundersökning". Gissa vad färäldrarna arbetar med!? Mina kusiner har tvillingar som mycket tidigt kunde skilja på en "rundballastare", "skördetröska", "såmaskin" osv när mina barn i princip kallade allt för "traktor". Man påverkas helt klart av föräldrarnas inriktning, och ett sätt att få ett större ordförråd är just att läsa böcker .
    Känns som om vi menar olika saker. Klart man använder talspråk när man talar. Menar nog nåt annat. Och jag menade först talspråk som när man skriver. Men om man använder massa slang och mysko grammatik och massa sånt så förenklar det inte direkt för barnen att lära sig det korrekta. Att man lär sig olika uttryck utifrån föräldrarnas yrke och intresseområde är inte särskilt konstigt. Jag ser skillnad på olika maskiner men har inte stenkoll. Så länge barnet inte är extraintresserad av stora maskiner skulle jag inte sätta mig in i det mer. Men jag skulle nog inte säga traktor om det inte var en traktor heller. (Jag gillar inte att säga fel, men om jag hade ett bra samlingsnamn skulle jag använda det =) Men om hen var intresserad skulle jag lära mig se skillnad och hjälpa barnet lära sig det.
  • bengke
    Boothwalker skrev 2011-02-20 13:21:21 följande:
    Känns som om vi menar olika saker. Klart man använder talspråk när man talar. Menar nog nåt annat. Och jag menade först talspråk som när man skriver. Men om man använder massa slang och mysko grammatik och massa sånt så förenklar det inte direkt för barnen att lära sig det korrekta. Att man lär sig olika uttryck utifrån föräldrarnas yrke och intresseområde är inte särskilt konstigt. Jag ser skillnad på olika maskiner men har inte stenkoll. Så länge barnet inte är extraintresserad av stora maskiner skulle jag inte sätta mig in i det mer. Men jag skulle nog inte säga traktor om det inte var en traktor heller. (Jag gillar inte att säga fel, men om jag hade ett bra samlingsnamn skulle jag använda det =) Men om hen var intresserad skulle jag lära mig se skillnad och hjälpa barnet lära sig det.
    Aha, då fattar jag vad du menar!

Nej, jag skulle inteh eller lära mig stora maskiners namn bara för sakss skull, men tveklöst har ju vissa föräldrar ett bredare ordförråd som de för över på sina barn (är en dinosaurie "cool" eller är den ibland även "realistisk", "magnifik" eller "grotesk"),
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?