• trettioplus

Prova inte detta hemma!

Vad bör andra låta bli att prova hemma?

Kriterierna:
    a) Du ska ha provat
    b) Det har med hemmiljön att göra
  • Svar på tråden Prova inte detta hemma!
  • Garderoben
    Theta skrev 2011-07-05 09:27:06 följande:
    Prova inte; Att rostaknäckebröd.

Anledning; De börjar brinna!

Prova inte; Att diska brödrosten i diskmaskinen för att det är ju så jobbigt att skaka ut smulorna.

Anledning; Det blir rätt så mycket extrajobb med att försöka laga brödrosten som tydligen inte ville bli diskad. Under rätt så många år kommer du att bli pikad av din familj för detta!

Min kära svärfar i ett nötskal :D Haha
    Hahhaaha....får mig att undra varför han inte insåg att elektriska prylar inte vill vara i närheten av vatten ;) Men...han är ju karl...kanske förklarar saken *usch nu var jag elak* Hoppas inte svärfar läser detta...hihi...
  • prospicientia
    Garderoben skrev 2011-07-05 15:06:19 följande:
    Hahhaaha....får mig att undra varför han inte insåg att elektriska prylar inte vill vara i närheten av vatten ;) Men...han är ju karl...kanske förklarar saken *usch nu var jag elak* Hoppas inte svärfar läser detta...hihi...
    Jag har sköljt av min trimmer ibland när jag tyckt det fastnat lite väl mycket skägg på den och att den är i behov av uppfräshning. ... men, som sagt ... jag har fått slänga en och min nuvarande fungerar också sämre (fick vänta ett dygn eller två innan den över huvud taget ville igen) efter den lite för blöta behandlingen. Haha. Men var går gränsen då? Man vill torka av lite och så tänker man "ah, den får få en liten skvätt vatten i alla fall. Det kommer nog knappt in." Det är ju så mycket lättare om man kan ta lite mera rejält med vatten än bara med en fuktig trasa.
  • Garderoben
    prospicientia skrev 2011-07-05 18:29:40 följande:
    Jag har sköljt av min trimmer ibland när jag tyckt det fastnat lite väl mycket skägg på den och att den är i behov av uppfräshning. ... men, som sagt ... jag har fått slänga en och min nuvarande fungerar också sämre (fick vänta ett dygn eller två innan den över huvud taget ville igen) efter den lite för blöta behandlingen. Haha. Men var går gränsen då? Man vill torka av lite och så tänker man "ah, den får få en liten skvätt vatten i alla fall. Det kommer nog knappt in." Det är ju så mycket lättare om man kan ta lite mera rejält med vatten än bara med en fuktig trasa.
    Klart det är lättare med vatten än trasa ;)...kanske införskaffa en rakapparat som tål vatten...det har gubben =) Har dock inte spolat den under rinnande vatten iofs (jag brukar göra rent den när jag tycker det är för mkt skäggstrån under apparaten...hehe...annars sköter han tömningen ganska bra själv ;) )

• Musetti

Gör inte 1: Köp ett vägghängt matbord i en ful färg som du "ändå tänkt måla om". Orsak 1: Du orkar aldrig måla om bordet. Gör inte 2: En kväll efter några glas vin orkar du inte se skiten mer. Du känner dig kreativ och målar om bordet men det är för jobbigt att skruva ner det från väggen. Orsak 2: I det spröda morgonljuset ser du att färgen du målat bordet med inte var snygg. Du ser även att du målat om en bit av väggen med den fula färgen. Resultat: Du får köpa ett nytt bord, spackla igen hålen från bordet och måla om hela väggen. (ber om ursäkt om radbrytningen blir konstig men FL funkar inte så bra på iPad)

• niagara

Gör inte: Mosa potatis till potatismos med stavmixer
    Anledning: Det blir potatisklister (min man)

Gör inte: Använda en fleecefilt som strykbräda
    Anledning: Fleecen smälter och fastnar i strykjärnet. (min man, igen) mannen säger inget och jag står som ett frågetecken när min vita skjorta inte blir skrynkelfri utan svartkletig när jag stryker

Gör inte: använda tandprotesklister istället för tandkräm när du ska hjälpa Tant.
    Anledning: Det går jäkligt trögt att borsta, Tanten klagar..

• niagara

En till:

Gör inte: Markera ilsket ut, med fet svart tuschpenna, alla luftbubblor som den inkompetenta hantverkaren har lämnat efter sig när han tapetserat ett rum. Ring sen inte och skäll ut honom och kräv att han ska komma och titta på hans skitarbete och kräva att han ska göra om och göra rätt.

Anledning: 99,9% av alla luftbubblor försvinner när limmet torkat. Hantverkaren kan beskåda sitt och sedan ditt mästerverk och sen vända på klacken. Positivt är att tapeterna åtminstånde är unika...

(hände grannen som är just hantverkaren)

• stjärnklar

Parkera inte bilen i nerförslut utan att lägga i växel eller handbroms.
    Anledning: Bilen finns inte kvar där du lämnade den när du vill använda den

Låt inte barnen poppa popcorn i micron själva
    Anledning: De sätter timern på 10 minuter och micron blir förstörd, dessutom luktar hela huset  illa i en vecka trots vädring

Sätt inte på en kastrull ris på kokning och gå själv och sätt dig vid datorn
    Anledning: Du glömmer att spisen är på och kastrullen blir förstörd och huset luktar återigen illa en vecka trots vädring 

Tanka inte bilen med en brinnande cigarett i handen
    Anledning: Det kan bli en rejäl smäll... 
    Detta hände mig när jag nyss tagit körkort. En vänlig herre påpekade att jag nog borde släcka cigaretten....Inget hände men men..... 

• stjärnklar

tar en till...

Lämna inte dammsugaren framför toadörren på natten.
    Anledning: Maken snubblar över slangen och ramlar in i först en dörr (som går sönder) och sedan in i en dörr till som också går sönder. 

• Habanero85
    niagara skrev 2011-07-05 20:52:16 följande:
    En till:

Gör inte: Markera ilsket ut, med fet svart tuschpenna, alla luftbubblor som den inkompetenta hantverkaren har lämnat efter sig när han tapetserat ett rum. Ring sen inte och skäll ut honom och kräv att han ska komma och titta på hans skitarbete och kräva att han ska göra om och göra rätt.

Anledning: 99,9% av alla luftbubblor försvinner när limmet torkat. Hantverkaren kan beskåda sitt och sedan ditt mästerverk och sen vända på klacken. Positivt är att tapeterna åtminstånde är unika...

(hände grannen som är just hantverkaren)
    hahah jag dööör Skrattande
  • mikroE

Gör inte: Låt inte kniven glida ur handen när du skär köttfärslimpa.

Varför: Det kan ligga en elektrisk sladd som tillhör en dammsugare på golvet som ännu sitter i uttaget. Det säger poff, säkringen går och dammsugarsladden blir förstörd. Kniven får också ett hack i äggen och det luktar konstigt i lägenheten.

Gör inte: Skruva isär sagda dammsugare i småbitar för att laga den.

Varför: Det kan vara svårare än man tror att få tillbaka alla delar och när sambon i några dagar har tvingats snubbla över ett styckat dammsugarlik så kanske sambon blir sur och kräver att de delar man nu insatt man inte kan få ihop slängs.

Min sambo 'knivkastarrobert' och vår dammsugare. Tur vi hade kvar min gamla från innan vi flyttade ihop.           

Svar på tråden Prova inte detta hemma!