• trettioplus

Prova inte detta hemma!

Vad bör andra låta bli att prova hemma?

Kriterierna:
    a) Du ska ha provat
    b) Det har med hemmiljön att göra
  • Svar på tråden Prova inte detta hemma!
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2011-06-20 22:30:08 följande:
    Gör inte detta:

Slentriansläpp inte ut hunden i trädgården på morgonen, halvnaken utan att kolla efter om plåtslagaren som ska byta fönsterblecken står utanför och grundmålar.

Anledning:

1. Hunden kliver givetvis rakt i målartråget och klafsar sen glatt runt ute på den nya altanen.

2. Plåtslagarens (jättesnygga) 18-åriga sommarjobbare får tunghäfta och målar rakt över dina nya fönster.

3. Du kommer oundvikligen bli så rädd av att se en främmande karl utanför fönstret att du snubblar och ramlar.

4. När du skriker till för att du har ramlat kommer plåtslagren kutandes och undrar vad som hänt.

Och inte att förglömma...

5. Plåtslagarens fru kommer titta konstigt på dig 3 timmar senare på ICA. Och du vet inte riktigt hur du ska tolka det...

riboflavin skrev 2011-06-21 18:06:42 följande:
    Jag har hela dagen smitit ut genom altandörren och krupit med hundarna genom häcken på baksidan för att slippa träffa på hela gänget med fönstermontörer, plåtslagare, snickare mm. som just nu jobbar järnet för att byta alla fönster och dörrar i föreningen före midsommar. Jag dör bitvis varje gång jag måste sticka ut huvudet genom dörren...
    Idag kom lapp i brevlådan om att snickargänget vill ha tillgång till huset på tisdag, är jag feg om jag åker på semester och lämnar nycklar till grannen?
    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Pellefanten
    riboflavin skrev 2011-06-20 22:30:08 följande:
    Gör inte detta:

Slentriansläpp inte ut hunden i trädgården på morgonen, halvnaken utan att kolla efter om plåtslagaren som ska byta fönsterblecken står utanför och grundmålar.

Anledning:

1. Hunden kliver givetvis rakt i målartråget och klafsar sen glatt runt ute på den nya altanen.

2. Plåtslagarens (jättesnygga) 18-åriga sommarjobbare får tunghäfta och målar rakt över dina nya fönster.

3. Du kommer oundvikligen bli så rädd av att se en främmande karl utanför fönstret att du snubblar och ramlar.

4. När du skriker till för att du har ramlat kommer plåtslagren kutandes och undrar vad som hänt.

Och inte att förglömma...

5. Plåtslagarens fru kommer titta konstigt på dig 3 timmar senare på ICA. Och du vet inte riktigt hur du ska tolka det...

d
    åå Jag dör.. Det där skulle så ha kunnat vara jag!
  • Mumin80

Fel: Våtrumstapet är inte samma sak som vanlig tapet. Så blir det bubbligt så ska detta inte lösas genom att skära en skåra i tapeten och foga lite.

Anledning: 15-20 år senare konstaterar husets nya ägare att fogarna i badrummet börjar släppa, i synnerhet i duschhörnan. Och dom konstaterar att det inte bara finns vertikala fogar, utan horisontella också. Och får lösa det hela med silikon och silvertejp (på försäkringsbolagets besiktningsmans inrådan) tills de renoverar badrummet för ca. 100 000 kr.

Fel: Anlita inte hantverkare som inte kan svenska. Även om bolaget har en svensk partner. 

Anledning: Dom gör hela jobbet uppåt väggarna och du får leva med ett badrum utan el och (inner)tak i 8 månader innan du får tag på kompetenta hantverkare som får göra om jobbet från grunden. 

• Dojle74
    Black roses skrev 2011-06-28 23:36:49 följande:
    Ok, ok.. Har har ni en dagsfarsk da...
    Lite ackelvarning utfardas dock...

Ga inte ut med trimmern utan att kolla att aldste grabben(Snart 19) plockat upp efter hunden nar han var ute med den...
    Anledning.. Kanns sadar lagom halvmysigt att fa hundskit uppskvattandes i bade ansikte och pa resterande kropp nar man missar den farska hundskiten som doldes av graset...

Anledning 2... Det ar sadar lagom skoj att vara tvungen att stalla sig och skolja av bade bil etc som skvatts ner av denna samma hundskit, sa man inte bara kan slappa allt och ga in, ta en dusch och vagra gora mer idag..
    Jaklar vad hundskit kan racka langt om jag far saga sa....
    Använder numera alltid skydhjälm med vältäckande visir när jag trimmar av ovannämnda orsak...
  • Drömmarmamman
    Lady Namárië skrev 2011-06-29 08:16:25 följande:
    Om du är ensam hemma med tre barn (6 år, 2 år och 11 månader) och det är uppåt 30 grader varmt ute kan det tyckas vara en jättebra idé att låta de två äldsta plaska med vatten i hinkar och leka med vattenspridaren medan du går in med den värmeslöa bebisen och duschar henne i svalt vatten.

Det är det inte.

Orsaker:

1. De äldre barnen glömmer dina förmaningar i smma ögonblick du gått in, och förvandlar sandlådan till ett sjö av gegga.

2. Tvååringen klampar genom huset för att visa upp sin nya geggkostym, och skriker som en gris när du bär ut honom för att skölja av dem med vattenslangen.

3. Tvååringen rymmer till skogs för att slippa bli avsköljd. Du kan välja på att lämna bebisen ensam inne på badrumsgolvet eller att låta tvååringen springa all världens väg.

4. Sexåringen, som får i uppdrag att kolla sin lillasyster i badrummet, släpper ut er fina men korkade innekatt, som också löper till skogs. Åt andra hålet.

5. När du kommer bärande på en lerig och vrålskrikande tvååring, som dessutom är täckt av myrror eftersom han satt sig i en myrstack i skogen, möts du av en exalterad sexåring som fångat katten och meddelar att "Lillasyster äter kattmat!"

6. Det är rent ut sagt ett skitgöra att torka sandsörja ur duschen och uppspytt torrfoder från badrumsgolvet.

7. Du börjar allvarligt överväga att rucka på dina principer och skaffa en lekhage. Gärna en med meterhöga stålribbor där du kan förvara alla tre barnen. Och katten. *facedesk*
    Förlåt, men jag skrattar ihjäl mig :D
  • mamma till tre busungar

Gäller sådant barnen hittat på?

I så fall:

Gör inte: Kasta inte en ketchupflaska från andra våningen ner till bottenvåningen med uppmaningen "FÅNGA!" till femåringen som står där nere.

Anledning: Femåringen kan inte fånga flaska varpå den går sönder och ketchup sprids sisådär 2-3 meter upp på alla väggar samt på golv/trappor.

• Satisfaction

Få inte för dig att rensa bland burkar och plastbyttor. Lådan dom ligger i är full och det är naturligtvis alltid jobbigt att hitta bytta och lock som passar ihop. Du tror att om du slänger alla udda burkar och lock så får du mer ordning. Men nej, det spelar ingen roll hur många delar du rensar bort, lådan som tidigare var full är nu ännu fullare och går nu inte att stänga. Trots att du gallrat ur en hel kasse med udda burkar och lock.

• Satisfaction

Få heller inte för dig att rensa ut tomma och halvtomma tuber ur kylskåpet. Färre tuber på hyllan blir på något sätt mer rörliga och en kaviartub på foten gör jävulskt ont. Och nu går du antagligen barfota i köket.

• Lady Namárië
    Drömmarmamman skrev 2011-06-30 20:52:04 följande:
    Förlåt, men jag skrattar ihjäl mig :D
    Så här i efterhand är det ju nästan roligt. Medan det pågick var jag inte fullt så road, det skall erkännas.

Undvik: Om du skall sitta hundvakt över påsklovet, och inför detta bjudit hem den hundägade familjen på påskmiddag, ställ inte chokladtårtan med ahndgjorda marsipankycklingar som skall ätas till efterrätt på en låg hylla i den svala tvättstugan och lämna dörren på glänt medan ni äter.

Orsak: När du skall hämta tårtan hittar du en labrador med mycket stinn mage snarkande bredvid ett fat med en liten, liten bit chokladtårta och EN marsipankyckling.

Om du råkat ut för ovanstående, låt inte hunden sova i ditt sovrum på övervåningen när ägarfamiljen åkt iväg.

Orsak: När hunden blir dålig i magen av överkonsumtionen hinner den bara fram till trappan innan den kaskadspyr över sin heltäckningsmatta och dina vita tapeter. Halvsmält chokladtårta är inte helt lätt att torka bort.

(Inte mitt hem, tack och lov. Men det var mina föräldrars hund. )
    So say we all
  • Millans hustru
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-30 20:58:34 följande:
    Gäller sådant barnen hittat på?

I så fall:

Gör inte: Kasta inte en ketchupflaska från andra våningen ner till bottenvåningen med uppmaningen "FÅNGA!" till femåringen som står där nere.

Anledning: Femåringen kan inte fånga flaska varpå den går sönder och ketchup sprids sisådär 2-3 meter upp på alla väggar samt på golv/trappor.
    *skrattar s¨jag viker mig och läser högt för familjen här*
Svar på tråden Prova inte detta hemma!