Prova inte detta hemma!
Vad bör andra låta bli att prova hemma?Kriterierna:
a) Du ska ha provat
b) Det har med hemmiljön att göra
Gör inte detta hemma:
Tänd sterinljuset med plastdekoration på botten som står på TV.
Anledning:
När plastdekorationen börjar brinna gästerna släcker bränden med vatten och du får köppa ny TV.
Gör inte: Dra inte röret (om det sitter fast hårt) under handfatet när du ska rensa det.
Anledning: När du väl får loss det så stänker det gammalt vatten över hela dig.
Låt bli att klappa den långhåriga katten när du har kåda på fingrarna.
Låt även bli att låsa dig ute i bara pyttetrosor och genomskinligt linne när det är 8 grader varmt och maken är på jobbet...
Gör inte detta: Lägg inte in backen när du ska försöka starta din automatare. Ring sen inte ditt ex som får köra en mil från jobbet för att hjälpa dig så att era gemensamma barn ska komma till skolan.
Om det ändå händer, gör som jag och upptäck det före exet så att han undrar över hur den helt plötsligt kunde starta när han knappt hunnit göra något.
Gör ej: Få inte för dig att gå ut på balkongen på andra våningen med din fyraåring medan din fru ligger på BB med det nyfödda syskonet.
Orsak: Fyraåringen kan smita in och smälla igen balkongdörren så att den går i baklås, och det är en halsbrytande affär att ta sig ner från balkongen via ett skraltigt äppelträd. Har du dessutom låst alla dörrar - inklusive den upp till övervåningen där fyraåringen skriker hysteriskt - tar det en stund innan du lyckas bryta dig in genom ett källarfönster och reda upp situationen. Din fru blir inte så glad när hon får höra talas om det hela.
(Inte min man, men dock hans far.
)
Häng inte upp en flugfångare på ett ställe du ofta passerar.
Orsak: den fastnar i ditt långa hår och är hopplös att få loss, dina barn fnissar fortfarande åt minnet trettio år senare! ( min mamma)