• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 20:11:21 följande:
    Helt rätt. Men du kan ju inte gå runt å säga att du är undersköterska när du inte är anställd som det.. Däremot har du din omvårdnadsutbildning med dig genom hela ditt liv..
    Japp så menar jag helt och hållet Skrattande
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • bakeacake
    Nu är jag hel skrev 2011-02-11 20:12:26 följande:
    Japp så menar jag helt och hållet Skrattande
    Då är vi eniga.. Haleluja!
  • Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 20:15:13 följande:
    Då är vi eniga.. Haleluja!
  • ikafika
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:21:22 följande:
    Nej, för du ÄR inte utbildad till undersköterska...

du kan säga att du är undersköterska den dagen du är anställd som det...
    Nej jag är inte utbildad till undersköterska, inte ens i närheten, och den dagen jag blev erbjuden en anställning som det skulle jag bli mycket förvånad eftersom jag aldrig sökt något sådant jobb.

Jag förstår absolut vad du menar sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel och jag tycker inte heller att man kan säga att man är undersköterska förän man är det.

Men jag tycker det är löjligt när du säger att man inte kan säga att man är utbildad till undersköterska även om man inte ÄR undersköterska än, det vore ju felaktigt att påstå isfl. Det är skillnad på de två formuleringarna. Säg att en person frågar en annan "Vad är du utbildad till?" Då tycker jag att det är helt korrekt att svara undersköterska, lärare, socionom, svetsare eller vad man nu har gått för utbildning även om det inte är en skyddad yrkestitel. Jag tror att debatten kring just yrket undersköterska kommer sig av att sjuksköterska är en skyddad yrkestitel.
  • Arynelle
    ikafika skrev 2011-02-11 22:52:07 följande:
    Nej jag är inte utbildad till undersköterska, inte ens i närheten, och den dagen jag blev erbjuden en anställning som det skulle jag bli mycket förvånad eftersom jag aldrig sökt något sådant jobb.

Jag förstår absolut vad du menar sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel och jag tycker inte heller att man kan säga att man är undersköterska förän man är det.

Men jag tycker det är löjligt när du säger att man inte kan säga att man är utbildad till undersköterska även om man inte ÄR undersköterska än, det vore ju felaktigt att påstå isfl. Det är skillnad på de två formuleringarna. Säg att en person frågar en annan "Vad är du utbildad till?" Då tycker jag att det är helt korrekt att svara undersköterska, lärare, socionom, svetsare eller vad man nu har gått för utbildning även om det inte är en skyddad yrkestitel. Jag tror att debatten kring just yrket undersköterska kommer sig av att sjuksköterska är en skyddad yrkestitel.
    Fast socionom är en egen profession och har egen examen, det har inte undersköterska. Min man har gått omvårdnadsutbildningen, det står inte "undersköterska" på hans betyg medan en socionom får "socionomexamen". Lite skillnad ändå.
  • Gotlandsunge
    ikafika skrev 2011-02-11 22:52:07 följande:
    Det är helt korrekt som du säger att säga att man är utbildad lärare eller socionom, där får man en yrkestitel
    efter högskolexamen. Men vid omvårdnadsprogrammet på gymnasiet eller komvux får man ingen yrkestitel.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=1997/98&bet=Ub244&dok_id=GL02Ub244

Länken är från 1997, men det har inte skett någon ändrig sedan dess.
  • Popov

Eftersom man kan söka tjänst som uska, så måste det ju vara ett yrke

• JA77

Det här visste jag faktiskt inte! Jag trodde att man "blev" uska, fastän det inte finns en examen. Men förvisso, jag kallade mig ju inte uska efter 3 terminer på ssk-programmet (då man kan jobba som uska).

• Gotlandsunge
    Popov skrev 2011-02-12 17:31:59 följande:
    Eftersom man kan söka tjänst som uska, så måste det ju vara ett yrke
    Klart det är ett yrke, men det finns ingen yrkestitel som heter undersköterska.
  • Nu är jag hel
    Vad leder Omvårdnadsprogrammet till?

Omvårdnadsprogrammet utbildar dig för arbete med människor inom bland annat akutsjukvård, öppenvård, psykiatrisk vård, barnsjukvård, hemsjukvård, hemtjänst och särskilda boenden för äldre och funktionshindrade samt inom förebyggande hälsa. För de flesta yrken behöver man fortsatt utbildning. Den som tar tillvara möjligheterna i programmet, inte minst i den del av utbildningen som sker på en arbetsplats, kan få en god grund för att gå vidare.

Direkt till yrkeslivet:
    Omvårdnadsprogrammet förbereder dig till exempel för arbete som undersköterska, vård- och omsorgsassistent, skötare och personlig assistent.

Vidare till studier:
    Omvårdnadsprogrammet förbereder dig bland annat för vidare utbildning till sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, socionom, lärare men kan även förbereda för utbildning arbete inom räddningstjänsten eller som polis och kriminalvårdare.

Källa:
    www.utbildningsinfo.se

Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?