• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake
    karlssonmichelle skrev 2011-02-11 18:42:19 följande:
    HEJ !!

Jag är ny utb undersköterska som läst sjukvård och psykatri 
    och dem säger att man kan ha en speciell brosch då men vilken ???

Det finns: 
    -USK/ OMV och under står där skötare
    - USK / sjukvård 
    - MKS/USK 
    - USK/ psykatri/ omvårdnad
    - USK/ skötare

eftersom att ni ändå var inne på det ämnet ;) 
    Men för att svara på frågan skulle jag gissa på USK/psykiatri/omvårdnad...
  • Lalalong
    bakeacake skrev 2011-02-11 18:46:59 följande:
    Men för att svara på frågan skulle jag gissa på USK/psykiatri/omvårdnad...
    Men enligt det du sagt innan så borde hon väl vänta till hon fått en anställning och sen köpa en nål som stämmer med hennes anställning istället...? För hon är ju inte USK inom psykiatri/omvårdnad förrän hon fått anställning som det. 
    Eller är nålarna ändå inriktade på utbildningen, men det är lite tokigt att det står USK på dom?

Hoppas jag är tydlig med vad jag menar  
    Klara 060504, Alva 100117
  • SeTa
    karlssonmichelle skrev 2011-02-11 18:42:19 följande:
    HEJ !!

Jag är ny utb undersköterska som läst sjukvård och psykatri 
    och dem säger att man kan ha en speciell brosch då men vilken ???

Det finns: 
    -USK/ OMV och under står där skötare
    - USK / sjukvård 
    - MKS/USK 
    - USK/ psykatri/ omvårdnad
    - USK/ skötare

eftersom att ni ändå var inne på det ämnet ;) 
    Det beror väl på vad du blir anställd som sedan? Hamnar du på lasarettet passar USK/sjukvård bra, men inom psykiatrin blir den ju fel.
  • bakeacake
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:50:21 följande:
    Men enligt det du sagt innan så borde hon väl vänta till hon fått en anställning och sen köpa en nål som stämmer med hennes anställning istället...? För hon är ju inte USK inom psykiatri/omvårdnad förrän hon fått anställning som det. 
    Eller är nålarna ändå inriktade på utbildningen, men det är lite tokigt att det står USK på dom?

Exakt, det tycker jag att hon borde...
  • SeTa
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:50:21 följande:

Precis! Du har helt rätt! Och inom psykiatrin (tror) jag att det är vanligare att bli anställd som skötare än som uska.
  • bakeacake
    WhiteAngels skrev 2011-02-11 18:56:12 följande:
    Så vad svarar man då vad man är utbildad till?För då kan man ju inte svara uska
    Då säger man: Jag har gått en omvårdnadsutbildning. och sen kan man lägga till: och behörig att arbeta som Undersköterska...
  • SeTa
    WhiteAngels skrev 2011-02-11 18:56:12 följande:
    Så vad svarar man då vad man är utbildad till?För då kan man ju inte svara uska
    Man svarar att man har gått omvårdnadsprogrammet. Sedan brukar det inte dröja länge innan man blir anställd som usk och då svarar man givetvis det.
  • bakeacake
    The past is now skrev 2011-02-11 18:59:06 följande:
    Ts har helt rätt!
    Tackar..
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?