• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:53:46 följande:
    Vad jag menar är att det du lärde dig på din utbildning finns fortfarande kvar i din hjärna,Som jag skrev, missförstå mig rätt...............
    Jag är själv uska så jag vet väl vad det innebär
    Jo, men du har inte rätt att kalla dig uska när du inte tjänstgör som det längre.. svårare än så är det inte.. comprende?
  • Gotlandsunge
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:53:46 följande:
    Vad jag menar är att det du lärde dig på din utbildning finns fortfarande kvar i din hjärna,Som jag skrev, missförstå mig rätt...............
    Jag är själv uska så jag vet väl vad det innebär
    Jag är inte uska fast jag gick omvårdnadsprogrammet 1993-1996.
    Jobbade som uska 1996-2000 men jobbar idag som handläggare
    inom staten, men kan ta jobb som uska igen.
    Men jag är inte utbildad uska.
  • SeTa
    Gotlandsunge skrev 2011-02-11 19:39:58 följande:
    Jag gick ut 1996, då fick vi inte kalla oss undersköterskor... (på grund av examen. Fick vi jobb direkt som undersköterka fick vi ju såklart kalla oss det, men det beror ju på anställningen, inte utbildningen)
    Jag gick ut i våras. Samma gäller än. Min mamma tog sin examen -81. Samma gällde då.
  • Gotlandsunge
    Gotlandsunge skrev 2011-02-11 19:57:05 följande:
    Och som 11 år inom annat yrke har tyvärr kunskap inom sjukvård försvunnit i mitt huvud.
  • bakeacake
    Och jag antar att du inte går runt och säger till folk som frågar dig vad du är att du är uska??
  • Erica80
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:54:49 följande:
    Jo, men du har inte rätt att kalla dig uska när du inte tjänstgör som det längre.. svårare än så är det inte.. comprende?
    Du behöver inte vara nedvärderande, eftersom att jag är anställd som det så kallar jag mig det. Jag kallade mig även det när jag jobbade som servitris, administratör m.m. eftersom jag fortfarande va anställd.
    När jag slutar jobba som det så kommer jag fortfarande ha det jag lärt mig på utbildning och i arbetet med mig resten av livet.
    Nä, men jag ÄR anställd som det
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 20:02:11 följande:
    Du behöver inte vara nedvärderande, eftersom att jag är anställd som det så kallar jag mig det. Jag kallade mig även det när jag jobbade som servitris, administratör m.m. eftersom jag fortfarande va anställd.
    När jag slutar jobba som det så kommer jag fortfarande ha det jag lärt mig på utbildning och i arbetet med mig resten av livet.
    Så du menar att när du inte längre är anställd utan jobbar som grönsakshandlare säga att du är undersköterska???
  • Gotlandsunge
    Erica80 skrev 2011-02-11 20:02:11 följande:
    Fast du skrev ju fortfarande:
    "Du är ju fortfarande utbildad till uska. Det försvinner inte för att man byter karriär"

JO, det försvinner för att du byter karriär!
  • Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:35:38 följande:
    Ja, fast om du sen skulle sluta jobba som uska och börja jobba som butiksarbetare så kan du ju inte gå och säga att du är undersköterska...
    Nä det är ju rätt så logiskt.
    Nu menar jag att om man blir anställd som USK så kan man kalla sig USKA...
    Men jag har ju alltid omvårdnaden som utbildning i bakgrunden. Jag slutar aldrig vara utbildad som omvårdare även om jag jobbar i affär.
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • bakeacake
    Nu är jag hel skrev 2011-02-11 20:09:46 följande:
    Nä det är ju rätt så logiskt.
    Nu menar jag att om man blir anställd som USK så kan man kalla sig USKA...
    Men jag har ju alltid omvårdnaden som utbildning i bakgrunden. Jag slutar aldrig vara utbildad som omvårdare även om jag jobbar i affär.
    Helt rätt. Men du kan ju inte gå runt å säga att du är undersköterska när du inte är anställd som det.. Däremot har du din omvårdnadsutbildning med dig genom hela ditt liv..
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?