• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Erica80

När jag gick ut op programmet 99 så va man tvungen att jobba minst ett halvår (eller år, minns inte riktigt) innan man fick kalla sig uska

• Nu är jag hel

Man kan ju säga att man är utbildad till att ge omvårdnad Glad
    Sen beror det ju på vad man blir anställd till, och då kan man ge sig den titel man är anställd till..

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • bakeacake
    Nu är jag hel skrev 2011-02-11 19:31:32 följande:
    Man kan ju säga att man är utbildad till att ge omvårdnad Glad
    Sen beror det ju på vad man blir anställd till, och då kan man ge sig den titel man är anställd till..
    Ja, fast om du sen skulle sluta jobba som uska och börja jobba som butiksarbetare så kan du ju inte gå och säga att du är undersköterska...
  • Erica80
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:35:38 följande:
    Ja, fast om du sen skulle sluta jobba som uska och börja jobba som butiksarbetare så kan du ju inte gå och säga att du är undersköterska...
    Du är ju fortfarande utbildad till uska. Det försvinner inte för att man byter karriär
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:37:12 följande:
    Du är ju fortfarande utbildad till uska. Det försvinner inte för att man byter karriär
    Nej, du är INTE utbildad uska... du har en omvårdnadsutbildning som ger behörighet till anställning som undersköterska..

Det är nämligen inte en yrkesexamen som t ex ssk-examen...
  • Gotlandsunge
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:37:12 följande:
    Jag gick ut 1996, då fick vi inte kalla oss undersköterskor... (på grund av examen. Fick vi jobb direkt som undersköterka fick vi ju såklart kalla oss det, men det beror ju på anställningen, inte utbildningen)
  • Erica80
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:39:54 följande:
    Nej, du är INTE utbildad uska... du har en omvårdnadsutbildning som ger behörighet till anställning som undersköterska..

Det är nämligen inte en yrkesexamen som t ex ssk-examen...
    OK men missförstå mig rätt!!!!
    Svårt eller??????

Din utbildning försvinner inte för att du byter karriär.. Eller går din hjärna blanco när du byter jobb??
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:46:44 följande:
    Svårt eller??????

Din utbildning försvinner inte för att du byter karriär.. Eller går din hjärna blanco när du byter jobb??
    Men vad är det du inte förstår? Du har inte en undersköterskeexamen. Däremot har du en examen från omvårdnadsprogrammet. Det finns ingen utbildning som gör dig till undersköterska!! Utan undersköterska är den titel du får som anställd och har den titeln så länge du arbetar inom den tjänsten...

När/om du sen byter yrke så är du inte undersköterska!!! eller du kanske är butikssäljare resten av ditt liv för att du en sommar jobbat som det??

Förstår du nu????
  • Gotlandsunge
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:46:44 följande:
    Svårt eller??????

Fast det du skrev var ju:
    "Du är ju fortfarande utbildad till uska. Det försvinner inte för att man byter karriär"

Man är inte utbildad undersköterska. Man är anställd som undersköterska.
  • Erica80

Vad jag menar är att det du lärde dig på din utbildning finns fortfarande kvar i din hjärna,

bakeacake skrev 2011-02-11 19:49:41 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Du har inte en undersköterskeexamen. Däremot har du en examen från omvårdnadsprogrammet. Det finns ingen utbildning som gör dig till undersköterska!! Utan undersköterska är den titel du får som anställd och har den titeln så länge du arbetar inom den tjänsten...

När/om du sen byter yrke så är du inte undersköterska!!! eller du kanske är butikssäljare resten av ditt liv för att du en sommar jobbat som det??

Förstår du nu????
    Som jag skrev, missförstå mig rätt...............
    Jag är själv uska så jag vet väl vad det innebär
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?