• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Gotlandsunge

TS har rätt!
    Det var ett himla liv om det där när jag gick omvårdnadsprogrammet.
    Vi ville kalla oss utbildade undersköterkor vid examen, men det fick vi inte.

• WhiteAngels
    Är det samma med Bf-programmet?Det vill säga att man kan inte säga att man är barnskötare?
  • bakeacake
    WhiteAngels skrev 2011-02-11 19:03:13 följande:
    Är det samma med Bf-programmet?Det vill säga att man kan inte säga att man är barnskötare?
    Jag kan inte reglerna där tyvärr.. Men det vore inte helt omöjligt...
  • WhiteAngels
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:05:16 följande:
    Jag kan inte reglerna där tyvärr.. Men det vore inte helt omöjligt...
    Men det kan ju inte enbart bara vara op-programmet ,fast det heter väl tydligen nu vård och omsorg
  • Majsan70
    WhiteAngels skrev 2011-02-11 19:03:13 följande:
    Bf programmet gör ju att du hamnar i en ställning mitt emellan barnskötare och förskolelärare..rent utbildningsmässigt. Därav kan man inte kalla sig det ena eller det andra.

Vård och omsorg så blir du UTBILDAD uska även om det inte ger en titel såsom ssk när de får sin leg.
  • bakeacake
    Majsan70 skrev 2011-02-11 19:12:43 följande:
    Bf programmet gör ju att du hamnar i en ställning mitt emellan barnskötare och förskolelärare..rent utbildningsmässigt. Därav kan man inte kalla sig det ena eller det andra.

Vård och omsorg så blir du UTBILDAD uska även om det inte ger en titel såsom ssk när de får sin leg.
    Nej, du har fel!! Du har en utbildning som ger dig behörighet att söka en tjänst som heter undersköterska.. Inget annat!
  • Lalalong
    Majsan70 skrev 2011-02-11 19:12:43 följande:

Hur menar du att man hamnar mitt emellan barnskötare och förskollärare rent utbildningmässigt? Så vitt jag vet kan man inte ens söka förskollärarutbildning (kan vara ändrat nu med ny utbildning, så jag svär inte på det) direkt efter barn och fritidsprogrammet utan du får antingen läsa på komvux eller ha valt fler teoretiska kurser under gymnasiet som individuellt val, istället för "BF-Kurser". 

Så har du läst ett rent BF-program är du inte behörig att läsa till förskollärare. Då tycker jag nog inte man kan säga att man står mellan barnskötare och förskollärare rent utbildningsmässigt heller.
    Men det är ju så jag ser och tolkar det, du kanske tänker på ett annat sätt. Blir nyfiken  
    Klara 060504, Alva 100117
  • Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:14:27 följande:
    Nej, du har fel!! Du har en utbildning som ger dig behörighet att söka en tjänst som heter undersköterska.. Inget annat!
    Det är helt rätt..
    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • ikafika
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:14:27 följande:
    Visst man kan inte säga att man ÄR undersköterska men att man är utbildad till undersköterska måste man väl kunna säga? Det är ju inte en titel. Det är ju väldigt få utbildningar som ger en titel eller legitimation på det sättet som du mener men man måste väl ändå kunna säga att man är utbildad till ett yrke?
  • bakeacake
    ikafika skrev 2011-02-11 19:20:12 följande:
    Visst man kan inte säga att man ÄR undersköterska men att man är utbildad till undersköterska måste man väl kunna säga? Det är ju inte en titel. Det är ju väldigt få utbildningar som ger en titel eller legitimation på det sättet som du mener men man måste väl ändå kunna säga att man är utbildad till ett yrke?
    Nej, för du ÄR inte utbildad till undersköterska...

du kan säga att du är undersköterska den dagen du är anställd som det...
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?