• Annaliz

bebis juli 2011 =)

Ofeigur skrev 2011-05-28 13:42:53 följande:
    oki det var så. Ja jag visste inte riktigt. Jag är sjukskriven men läkaren fick skicka en bilaga till fk för dom var inte nöjda men sen fick jag beviljat men det var inte så självklart. Tog över en månad att få beskedet. Deras läkare är hård nu för tiden.
    Sjukskrivning är ju om man har så ont och sjukdomar som gör att man inte kan jobba alls. Vet inte vad dom har för kriterier för sjukskrivning nu men jag fick på foglosningar , ischias och en gammal nackskada som är en wiplasch nu.
    Ja, jag har väldigt komplicerad foglossning så jag tar mig fram på kryckor nu... Å det är näst intill att det är svårt att komma sig fram med dem. Särskilt då jag jobbar i en väldigt liten butik och ska jag öppna skåp som är i golvhöjd kommer jag mig nästan inte upp. Så det är näst intill så att jag behöver rullstol, för mitt bäcken bär inte upp mig längre. Å så långt vill man väl inte att det ska behöva gå så därför vill jag ju sjukskriva mig före. Så nu ska jag till en läkare så fort som möjligt som kan skriva ett läkarintyg och ansöka om sjukpenning istället. För det här går inte och jag vet inte vad jag ska ta mig till om jag får avslag på det också... Skrikandes
  • Annaliz

Ja, jag förstår inte under vilka omständigheter man måste jobba eller hur illa däran man måste vara för att ha rätt till graviditetspenning när inte det här är nog? Måste man vara nästan döende eller?

• Annaliz

Okej. Jag ska ringa läkaren imorgon och boka tid. Få se vad läkaren säger... Men det är så lätt av fk att bedöma utifrån vilket jobb man har och vad dom tycker man bör orka, men dom ska se mig personligen så förstår dom att det inte funkar längre.. Det är ju en tjej som ska anställas för mig så fort jag går av och det skulle ju vara bäst för mig, hon som får jobb och företaget som får ny kraft. Men så tänker inte dom.

• Annaliz

Jag har hämtat ut min babybox från Barnens hus samt att jag fick hemskickat ett gratispaket med barnböcker etc från Goboken för ett tag sedan.

Ska även kolla upp det där som Sanandra tipsar, man får ju inte vara dum ;)

• Annaliz
    Kiira skrev 2011-05-30 13:19:40 följande:
    Gratis är ju alltid kul =) ska fara till södra sverige i morgon med blyg o hämta våran stora fina bil =)  blir en tur till Ullared när vi ändå är nere och dessutom har en stor buss att packa saker i =)

Åh vad roligt med shopping Skrattande och när man dessutom har en stor bil behöver man inte oroa sig över att inte få hem allt Vad planerar du att köpa?
  • Annaliz

När planerar ni att packa väskan inför förlossningen?

Jag funderar på vara ute i riktigt god tid och börja ca en månad före. Har redan börjat skriva lista på "bra att ha med-saker." Jag vet att jag skulle vara så uppspelt och nervös om jag gjorde det i sista minuten, så jag skulle glömma hälften :P

Har ni för övrigt några bra tips på vad man inte bör glömma? Som ni saknade vid eran tidigare förlossning eller som ni uppskattade väldigt mycket att ni hade med?

• Annaliz

En fråga, ska man ha med sig egna blöjor? För jag har hört att vissa sjukhus sponsrar med sånt, andra inte. Jag ska föda på Sunderby sjukhus. Har för mig det var någon fler som skulle föda där i den här tråden. Har du/ni några erfarenheter av det?

• Annaliz
    Bebbe011 skrev 2011-05-31 17:04:17 följande:
    Hej hej!

Idag har man varit till BM allt såg bra ut, och bebis ligger med
    huvudet neråt ruckbart men ändå... Känns lite tidigt, när la era små huvuden neråt?
    Fick ju min lilla dam här hemma 11dagar innan bf så vi får se denna gång då..

Hur mår ni andra?!
    Hej. Min bebbe har legat med huvudet neråt den senaste månaden, men här är huvudet också ruckbart... så få se =)
  • Annaliz
    Momii skrev 2011-05-31 23:03:25 följande:

Min bebbe ligger också med huvudet neråt. Bm sa att det kändes jättetydligt och tyckte att jag skulle känna själv. Jag dök ner med händerna men ångra mig, kändes för obehagligt så jag vågade inte.

Annaliz: Jag gjorde ett misstag med min bb-väska sist. Jag köpte tvål, schampoo och balsam som jag la direkt i väskan. Jag brukar köpa 1500ml shampoo hos frisören och hade ingen lust att släpa med en hel resväska till BB för att få med mig dem. Problemet var bara att jag inte kände igen mig själv i de nya dofterna och hatade verkligen lukten av tvålen som aldrig försvann.

Annars kan ju hårklämmor och snodd vara bra att ha med! Lite kläder till dig själv och bebisen. Vissa tar med sig något ätbart men jag kunde bara få i mig vatten så det lilla vi hade med låg bara kvar i väskan. KAM, glömde jag så jag såg ju ut som en grottmänniska haha!

Okej tack för tipsen.

Jag var på föräldrakurs idag. Den var sammanslagen, tre timmar lång lektion, istället för korta stunder flera dagar. Den gav mycket information, mest om förlossningen och amningen. Så det var ju bra. Men jag hade väl förväntat mig kanske lite praktiska övningar också så som profylaxandning, avslappning/massage osv. Men det var bara teoretiskt och sen "hem och öva" som gällde. Och visserligen kanske det å andra sidan inte känns så roligt att öva inför andra blivande föräldrar, men jag tror inte dom hade brytt sig. Alla ska vi ju gå igenom det.

Hur som haver så fick jag svar på min fråga ang. om man måste ta med sig blöjor och svaret löd Ja. Och sen fick jag också veta att man max får stanna 48 timmar efter förlossningen, dvs två dagar. Jag trodde mer på typ 4-5 dagar. Kände lite smått panik över det eftersom jag vill att amningen ska fungera osv innan jag tar mitt pick och pack och åker hem. Men man kanske hinner lära sig och ta åt sig fort av det nya livet på dessa 48 timmar så man bara vill åka hem och känner att man klarar sig utan frågor.
  • Annaliz

Ja det var min barnmorska som sa det där att man måste ha med sig egna blöjor, men hon sa också att jag var tvungen köpa kryckorna för att man slutat låna ut numera. Men inte behövde jag betala dom

Svar på tråden bebis juli 2011 =)