• Annaliz

bebis juli 2011 =)

Oh gud vad min mage satte igång nu då Flört Själv är jag på jobbet en timme till. Men karln skulle laga fläskfilé till jag kommer hem.

Själv tycker jag tiden går jättefort, men det är ju som ni säger, för att man jobbar hela tiden... Skulle gärna ha lite semester nu och bara njuta av sista tiden och få tid till allt roligt istället Glad

Kram på er alla!

• Annaliz

Förresten var jag till bm igår. Sf måttet var 26. Hjärtljud 148. Bra socker och järnvärde. Bebben låg med huvudet neråt. Lågt blodtryck (som innan). Allt var som det skulle med andra ord Gravid

Såhär ser jag ut nu, v 26

• Annaliz

Idag är vi nere på tvåsiffrigt och det känns roligare att börja räkna ner nu, 99 dagar kvar Skrattande

• Annaliz

Ringde försäkringskassan idag för att få hjälp med att beräkna min föräldrapenning och om det är någon större skillnad om jag är delägare i ett aktiebolag. Tydligen så är det en massa övriga uppgifter som ska uppges till försäkringskassan så som årets resultat samt att jag ska skicka in ett moderskapsintyg + en blankett för egen företagare.

Det var tur jag ringde och frågade om detta nu och inte som min barnmorska menade. Dagen då jag först ska kräva ersättning. För det här tar en ganska lång tid att behandla innan det är färdigt.

Hon på fk lät frågande när jag inte hade fått något moderskapsintyg vid mitt senaste besök eftersom det är vanligt att man får det v.25. Tur jag fick reda på det också, så jag hade möjlighet att ringa och be om ett idag. Dock svarade ingen barnmorska eftersom hon var sjuk... suck! Så jag blir tvungen att försöka igen i veckan...

Hur som helst så fick jag veta redskapen för att beräkna min preliminära föräldrapenning, vilket jag tycker är jävligt svårt. Jag frågade henne om jag skulle grunda på min föregående årsinkomst eller på min framtida och hon svarade framtida. Eftersom jag har haft rörlig lön föregående år, så är det näst intill omöjligt för mig att veta exakt om denna årsinkomst överstiger förra årets eller inte. Jag vill inte bli återbetalningsskyldig!

Sedan frågade jag även när man har rätt att börja ta ut föräldrapenning som tidigast och då svarade hon 60 dagar innan bf. Det var ju också betryggande att veta, eftersom jag nätt och jämt orkar jobba som det är idag.

Så hon skulle skicka den där blanketten om egen företagare och så skulle jag be om moderskapsintyg från min barnmorska och årets resultat från revisorn så får vi se vart jag hamnar i föräldrapenningsberäkningen.

Dock när jag läser allmänt om aktiebolag så ska inte beräkningen det spela någon större roll utan jag ska behandlas som en anställd. Dock när det gäller enskild firma och handelsbolag så har verksamhetens lönsamhet med ens föräldrapenning att göra, så jag får se...

• Annaliz
    Momii skrev 2011-04-18 15:28:55 följande:
    Annaliz: Men vilken djungel! Tur att du ringde! Jag blir aldrig klok på fk och alla regler. Hoppas du blir klok på det hela när du väl får hemma alla papper. Är du det minsta osäker så gå in till ett kontor om du har något i närheten. Har man missat minsta lilla detalj så skicka de tillbaka papperna men det kan dröja och helt plötsligt står man där med sin bebis och har inte fått besked.
    Klantigt av din bm att inte ge dig moderskapsintyget.
    Ja man ska nog lita på sin intuition och magkänsla. Jag kände att det säkert skulle bli krångligare och ta längre tid och i och  med att jag inte vet exakt hur länge till jag klarar av att jobba så kändes det ganska lägligt att börja ta itu med det nu. Ja jag tyckte också det var klantigt... jag hoppas verkligen det är något som finns på plats som jag kan fara och hämta så slipper det ta en massa tid också. Nej.. jag blir då inte heller klok på deras regler.
  • Annaliz
    Havanna82 skrev 2011-04-18 15:44:20 följande:
    AnnaLiz: Jag är också delägare i ett AB och jag har fått olika svar VARJE gång jag ringt till FK Tyst Någon sa att det räknas på årsinkomst, någon sa att det räknas på vad man egentligen ska tänkas tjäna (men hur räknar man det, som egenföretagre är man ju liksom "allt") och någon sa att det kan räknas på jobbet jag hade innan. Däremot sa hon på kundcenter i dag att det beror lite på vilken handläggare det hamnar hos...

Men ingen har sagt att jag måste skicka in annan än arbetsgivarintyg. Det lär ju komma tillbaka något papper om komplettering tror jag ;)
    Ja, alltså jag känner också den här oron över att flera säger olika och jag har även läst om två delägare som fick barn nästan samtidigt, hade samma inkomst, men fick helt olika fp. Det berodde nog på att olika handledare hade hand om deras ärende.

Ja, jag förstår inte heller hur man ska veta vad man ska tjäna i framtiden. Ingen kan väl förutspå framtid? Det beror ju som på hur företaget utvecklas och det går aldrig att förutspå. Dock tror jag ju mig kunna få ut den lön jag har fått senaste året, säkert mer, men eftersom jag inte kan veta, kan jag inte heller skriva det. Så jag får väl typ gå efter senaste årsinkomsten?

Jag ska se vad som står på blanketten som skickas hem och om jag verkligen behöver skicka in övrig info om företaget. Jag tror nämligen inte jag ska behöva göra det... Bra att du tog upp arbetsgivarintyg, för det kan jag ju fixa så länge jag väntar..
  • Annaliz

Är det någon fler som domnar på magen? Kan vara bara på ett litet område och variera från dag till dag.

• Annaliz
    SamsonS skrev 2011-04-19 15:48:26 följande:
    Annaliz: inte på magen, men en bit på utsidan av mitt lår är avdomnat och har varit i några veckor nu...knasigt. Är väl någon nerv kanske:)

Ja, jag antar att det är någon nerv som har kommit i kläm, men lite skum känsla ibland när man stryker sig på magen och inte känner nåt :P

• Annaliz

Inatt drömde jag att jag fick tvillingar. En pojke och en flicka. Den ena var mer lik mig och den andra mer likt min sambo. Jag minns att jag var överlycklig :)

• Annaliz
    Ofeigur skrev 2011-04-20 19:28:53 följande:

Hej tjejer!

Idag var vi till badhuset och herregud va mkt tyngre det var denna gång en för en månad sen när vi var där!!!
    Höll inte ens på att komma upp ur vattnet när vi kom ner från rutschkanan!! Jösses ja jag kände verkligen hur folk tittade haha Var precis som en stor elefant som plaskade runt i vattnet. Nu blir det nog inge mer badhus för mig iallfall med sonen utan kompis haha

I morgon är det dags för BM besök igen få se om hon har växt ngt=) Det känns iallafall som det.

Jag undrar hur det skulle kännas i mitt skick att bada/simma. Kan tänka mig att det är lätt under vattnet, men jag skulle nog aldrig ta mig upp från bassängen med den foglossning jag har :S Dock har jag hört att de rekommenderar en att simma, promenera eller cykla. Promenera är väl mitt enda alternativ där :)

Lycka till hos bm!

---

Glad påsk på er alla!!
Svar på tråden bebis juli 2011 =)