• Annaliz

bebis juli 2011 =)

SamsonS skrev 2011-06-16 15:32:59 följande:
    Vad jag har förstått så är det 30 dagars handläggningstid på ansökan också...så jag hade ansökt om det på en gång om jag vore du :) Vad du kommer att få i månaden och när du får din första utbetalning får du ju inte reda på förrän du har ansökt om föräldrapenning :) Tänk på att fk räknar 21-20 som månad.
    Okej tack så mycket för svar. Känner mig dock lite fundersam.. jag sjukskrev mig 24 maj och väntar på beslut om sjukpenning än. Vad jag förstår är sjukpenningen densamma som föräldrapenningen. Men eftersom jag inte fått något beslut om jag blir beviljad och får sjukpenning så vet jag inte heller från och med jag ska ansöka om föräldrapenning. Gah vilket myller! Får jag beviljat sjukpenning gäller den från 7 juni och framåt fram tills bf 24 juli. Alltså bör jag inte behöva söka föräldrapenning förän från och med 24 juli och framåt då? Pga att jag förhoppningsvis får sjukpenning fram tills dess. Men som du säger så är det väl bra att ansöka om föräldrapenningen nu och alltså från och med 24 juli, eftersom de verkar ha ytterligare 30 handläggningsdagar för det. Haha, allt är så nytt så man blir helt snurrig av alltihop. Men tack för all hjälp ;)
  • Annaliz
    SamsonS skrev 2011-06-16 16:27:49 följande:
    Jag vet, tycker allt det där är skitkrångligt! Har fortfarande inte efter mer än 30 dagar fått reda på min SGI. Ringde dom igår och det jag fick till svar var att jag skulle ringa igen nästa vecka om jag inte hört något denna veckan Obestämd Sen hade jag en speciell blankett att fylla i iom att jag studerar, som var superkrånglig, så jag hoppas verkligen att allt blev rätt så man slipper hålla på o krångla jättelänge...
    Ja och det roliga är att jag inte tycker man får ett dugg hjälp av dem. Man får bara luddiga svar. Och sen är det ju bara så att man får ta reda på allt själv också, men det är ju lite svårt när man inte vet vad det är man ska ta reda på riktigt? ;) Det är därför jag vänder mig hit till olika forum till folks erfarenheter istället för det hjälps jag av väldigt mycket :D
  • Annaliz

Idag har jag fått beviljat sjukpenning. Känns bra, känns som att det börjar ordna sig trots allt. Ansökte igår om föräldrapenningen från mitt bf datum, så får se då om den summan blir densamma som sjukpenningen. Mitt läkarintyg gäller endast fram till bf, så jag antar att de justerar automatiskt från sjukpenning till föräldrapenning. Sen får jag givetvis ringa och bekräfta det. Och föder jag tidigare eller senare får jag väl ringa och informera det också ifall nu summan av sjukpenning och föräldrapenning skiljer sig.

• Annaliz

Hur har det gått för dig Kiira?

• Annaliz

Jag är riktigt less på graviditeten nu och ser jättefram emot det lilla livet utanför magen, så den får gärna komma tidigare för min del ;) Dock händer det inte så mycket för att det ska ske, men men..

• Annaliz

Killen skruvade ihop skötbordet nu... kan ju säga att vi trodde det var mindre ;) Det tar alldeles för mycket plats för vårt badrum men vi får hitta på någon bra lösning.

• Annaliz

Alltså finns det typ nån "garanti" att gå efter ang värkar och hur långt emellan osv för hur öppen man är?

Bm sa att man öppnar sig ungefär 1 cm per timme i snitt när de riktiga värkarna sätter igång.
    Men samtidigt står det ju i olika böcker osv att man bör åka in om vattnet har gått eller om värkarna kommer med 3-4 mellanrum eller nåt.

Kan man vara öppen olika fast värkarna kommer så tätt på alla?

• Annaliz

Ja jag antar att det bara är att prova åka in då det börjar då så får man se hur många svängar det hinner bli fram och tillbaka :)

• Annaliz
    Kiira skrev 2011-06-20 11:25:02 följande:
    hemma från barnmoskan, 
    blodtryck 122/67
    blodvärde 121
    vikt -1 kilo sen sist
    sfmått 40
    vecka 35+3

hon gjorde ett försök till hinnsvepning men livmodertappen var inte mogen sa hon, så får se hur de gick med det.. men iallfall nästa måndag blir jag inlagd för igångsättning..
    Nu såg blodtrycket bra ut! :)
  • Annaliz

Nu har jag suttit med molande mensvärk i nedre mage och ryggslut i ca en timme samt lite stötar neråt... kanske det är bebis som fixerar sig nu? Känns iaf betryggande att man känner nånting :P

Svar på tråden bebis juli 2011 =)