• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla! Nu har jag läst igenom HELA jädra tråden! :) Det tog sin lilla tid, närmare bestämt hela sommaren! Hinner ju inte läsa så mycket när man jobbar heltid! Det känns som jag känner er nu när jag har läst om era matvanor och andra personliga saker! Känns väldigt skumt måste jag säga!

Jag började fundera på att käka LCHF redan i maj, juni någon gång. Började läsa fakta på andra ställen och hittade sen den här tråden. Började läsa från slutet men bara fortsatte så då började jag från början istället! Har lärt mig så otroligt mycket så det känns som jag är ett proffs vid det här laget! :P Kommer nog dock märka när jag börjar att jag har en del kunskapshål! Jag kommer däremot inte ställa dumma nybörjarfrågor som "Får man äta bröd och spaghetti?" :P

Så ja, hela sommaren har jag vetat att måndagen den 12 september, då ska jag köra igång. Kände att jag inte kunde/ville börja under sommaren av olika anledningar. Nu har jag nollning också eftersom jag är fadder och tar emot nya studenter på min utbildning. Dricker alltså bara alkohol och käkar skräpmat just nu så det ska bli vääääldigt skönt att börja mitt nya liv på måndag! Men jag har ju haft några månader på mig nu att ladda kylskåp, frys och skafferi och att skaffa kunskap så det inte blir fel! Och nu är jag riktigt sugen på den där bean och brieosten som ligger i kylen! Jag är så himla peppad! Har varit härligt att läsa om era framgångar både med vikten och hälsan i övrigt!

Så då vet ni att jag är här också, ska gå ner ca 30 kilo och känner att jag behöver en pepptråd! :)

• Bellisen
    Faile skrev 2011-09-06 19:44:28 följande:
    Välkommen och lycka till på måndag {#emotions_dlg.flower}

Och undrar du något så finns vi ju här, typ jämt
    Tack så mycket! Skrattande

Hehe, jo ni skriver som tusan!
  • Bellisen
    Postis skrev 2011-09-06 19:59:31 följande:
    Idag hamnade jag på (ca, höftar ju lite när jag lägger in i matdagboken):

Fett: 226g  82,12 E%

Protein: 96g 15,4 E%

Kolhydrater: 14g 2,48 E%

Är inte det ganska bra? Lite mycket fett kanske (blev 2453 kcal), men vad fan, jag är vrålhungrig annars. Skrikandes Borde kanske minska på kolhydraterna, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det.         
    Om jag skulle ge mig på min första matanalys så skulle jag säga att du ligger rätt bra!

Kolhydraterna är bra, både i gram och E%. Protein är bra i gram, men lite lågt i E%. Fett är lite högt i både gram och E%. Men du är ju hungrig och det är ju aldrig skoj att gå omkring hungrig! Hellre öka på fettet än kolhydraterna liksom! En bra mellanväg är kanske att öka på proteinet lite, och minska fettet lite? :) Men det ser ju ändå bra ut!

Som sagt, första försöket jag själv skriver om det här och inte bara läser, så lyssna inte helt på mig! :P
  • Bellisen
    Duntoffla skrev 2011-09-06 20:31:37 följande:
    Bellis- välkommen hit! Snacka om att vara väl förberedd. Lycka till!
    Tack! :) Jo, det tror jag att jag är! Ni har ju skrivit en del del som jag har lärt mig massor av! Skrattande
  • Bellisen

Jovisst får man äta grönsaker, bara inte vilka som helst. Det ska vara grönsaker som växer ovan jord. Broccoli, blomkål, zucchini, aubergine, gurka och sallad är exempel på bra grönsaker. Men tyvärr kan man ju inte äta obegränsat av dem ändå! :P

Det finns fler grönsaker också, du kan ju kolla i den här listan: http://www.lchf-kost.se/kolhydrattabell.aspx! :)

• Bellisen
    mj82 skrev 2011-09-11 21:23:54 följande:
    Hur många kalorier per dag får ni i er? Lagt in maten jag ätit idag på matdagboken.se, lite svårt att hitta "rätt", fick 1300 kalorier mindre men fick 20 gr kolhydrater, då har jag ätit gräddkokad blomkål, lax, kyckling i ugn m lite grädde på o ost o bacon o till frukost stekta champinjoner o bacon ihop m ett kokt ägg..detta uppdelat på tre mål..

Låter det som bra lchf-mat? :)
    Det låter ju som jättebra LCHF-mat! :) Och god! :)

Imorgon börjar jag med LCHF, är så pepp! Har bunkrat upp ordentligt med bra matvaror och rensat bort alla dåliga så jag inte ska "råka" äta något förbjudet! :P
  • Bellisen

Så var min första dag på LCHF nästan avklarad och det har gått toppen! Jag är hemma och är sjuk, och det är ju inte alls skoj, men det gör det lite lättare tycker jag! :)

Åt lunch vid 13.00 (vaknade vid 11 och var inte hungrig). Då blev det två kokta ägg, fyra skivor bacon och en sked majonnäs. Åt sedan lite mellanmål vid ca 16.00 (förvånad att jag inte var hungrig innan!), då åt jag lite gurka, en skiva brieost, en sked majonnäs och några skivor rökt skinka. 

Vid 19.30 åt jag middag, då blev det kyckling tillsammans med bacon- och fetaostsås med broccoli! Mums! Har druckit några koppar té under dagen också eftersom jag har jätteont i halsen. 

Jag har varit lagomt mätt hela dagen, känns jättebra! Sedan så kan det vara så att jag har lite sämre matlust för att jag är sjuk men det gör verkligen ingenting! :P 

Har lagt in det jag ätit på minmat för jag vill ha lite koll såhär nu i början och fördelningen ser ut såhär:

Protein - 89 g
    Fett - 138 g
    Kolhydrater - 9 g
    Kcal - 1621

Protein - 22 E%
    Fett - 76 E%
    Kolhydrater - 2 E%

Det ser väl bra ut? :) Som sagt, när jag blir frisk igen så tror jag att jag kommer bli lite hungrigare och säkert äta lite mer. Dessutom är ju inte dagen slut, blir kanske en ostbit sen! :)

• Bellisen

Verkar super! :) Jag har allt utom mandelmjöl, tror du man skulle kunna byta ut det mot något?

• Bellisen
    Faile skrev 2011-09-13 18:59:08 följande:
    Kokosnötsmjöl borde ju funka.
    Kanske även pofiber? Tycker själv att pofiber blir lite grusigt på nåt sätt, men man kan ju prova. Är så små mängder så det gör ju inget om man misslyckas.
    Tror jag ska prova med pofiber! Jag har inte bakat något som är LCHF än så jag känner inte riktigt till hur de olika sakerna reagerar med varandra! :) Men det är ju sant som du säger, inte hela världen om ett ägg och och lite linfrön går till spillo liksom! :P
  • Bellisen
    villis skrev 2011-09-13 21:26:31 följande:
    jag testade mikro bördet med pofiber o utan husk för någon minut sedan, mums! håller just på att göra mig en kvällsmacka då jag är supersjuk o sugen :)
    Jag provade också det precis, jag körde också med pofiber istället för mandelmjöl men jag hade i husk. Jädrar vad gott det var! :) Det kommer jag absolut göra fler gånger!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**