Rosenskära skrev 2011-11-28 21:56:08 följande:
Ny här, tjena!
Undrar över en sak, jag är redan på min idealvikt enligt BMI, tom undre gränsen. Har gått ner från 60 till 54 utan lchf men har ätit måttligt med kolhydrater. Nu har jag testat lchf i ett par veckor och är rädd att jag ska gå UPP i vikt, eftersom jag läst att lchf är "viktnormaliserande". Jag vill ha bort ett par kilo till för jag tycker om att vara smal. Är det kanske dumt att ändra det koncept som fungerade för mig och börja proppa i mig fett? Hmm.... Är det någon som har erfarenhet eller sunpunkter på detta.
Rosenskära skrev 2011-11-28 22:24:16 följande:
Jag har googlat och letat om lchf hur mycket som helst. På alltomlchf hittade jag detta:
att dagens intag ska se ut som nedan..
75% Fett 20% Protein 5% Kolhydratermen jag får inte ihop det, det är ju en omöjlighet att min dagliga föda ska bestå av 75% fett....
Nu kan en dag se ut så här:
frukost: turkisk youghurt +babybel+avocado eller några ägg med majjo
lunch: kött eller fisk med någon sås+avocado eller grönsaker
middag: som lunchen ungefär
mellanmål: babybel och ganska mycket youghurt igen, eller ägg, äter mycket youghurt..
Jag tar mjölk i kaffet för det mesta, svårt att göra avkall på det.
Ser detta ok ut?
Hej, och välkommen till LCHF-världen! ;)
Det är svårt att säga om du kommer gå upp, ner eller stå stilla i vikt. Tycker kroppen att du är underviktig kommer du ju troligtvis gå upp, men det kan man ju inte veta. Så jag tycker du ska prova! Hur har det gått med vikten de veckor du har provat? Går du upp i vikt så är det ju bara att dra ner på fettet, det kommer ju inte gå supersnabbt så du hinner ju lägga om kosten innan du gått upp flera kilon! :P
Men jag har läst om ganska många som verkligen har fått kämpa de sista kilona, troligtvis för att kroppen har hittat trivselvikten, så var beredd på att du i alla fall inte kommer gå ner jättesnabbt! Men LCHF är ju bra av många andra anledningar så det är ju fortfarande värt att prova! :)
Och angående hur många procent man ska äta så handlar det inte om att 75% av det du äter är fett, utan att 75% av all energi ska komma från fett. Jag är inte så bra på att förklara detta, det finns andra i tråden som är bättre på det, men fett är ju mer energirikt än protein och kolhydrater så det är inte jättemycket att 75% av all energi kommer från fett. Men jag kan tillägga att man måste ju inte räkna på det här, jag tänker inte på det här alls utan håller mig bara till 5kh/100g-regeln när det gäller kolhydraterna, och är försiktig med saker om ligger på gränsen.
Det jag tänker på när jag läser hur en dag kan se ut är att du äter väldigt mycket yoghurt, precis som du skriver själv. Du äter många onödiga kolhydrater när du äter yoghurt! Samma sak med mjölk i kaffet, beroende på hur mycket du dricker varje dag kan kolhydraterna springa iväg där också! Prova att göra t ex äggmjölk istället och ha i kaffet så sparar du en hel del kolhydrater. Och avocado är ju okej, men kanske inte flera gånger om dagen! :P Men över lag ser det okej ut det du äter! :)